CD-nieuws december 2011

DRC MUSIC – Kinshasa One Two

DRC MUSIC – Kinshasa One Two

DRC Music is een bijzonder muzikaal project. DRC staat hier voor Democratic Republic of Congo. Een collectief producers, muzikanten en ook fotografen o.l.v. Damon Albarn (Blur, Gorillaz) trok naar Congo om er in 7 dagen een nieuw album voor Oxfam op te nemen. Hiervoor werd een samenwerking met Congolese artiesten opgezet. De producers werkten gratis en zullen ook hun royalties afstaan aan dit project. De Congolese artiesten werden wel betaald. De volledige winst van ‘Kinshasa One Two’ gaat naar projecten van Oxfam in Noordoost-Congo. Warm aanbevolen dus! Meer info vind je hier waar je ook enkele tracks kan beluisteren. Goed doel, allemaal goed en wel, maar hoe zit het met de muziek? Om te beginnen: dit is geen wereldmuziek in de traditionele zin van het woord, ondanks de aanwezigheid van Afrikaanse muzikanten. De producers baseerden zich op de originele opnames (vaak gespeeld op zelf gemaakte instrumenten) maar haalden die als ware laptoptovenaars met volle overgave en onbegrensd door de digitale molen. Het resultaat is een bizarre mix van Congolese folk, pop, hiphop en dancehall en vooral heel veel beats en electronica. De sfeer is koortsachtig en bij momenten hallucinant en deze plaat zou ook wel goed kunnen passen in de ‘Congotronics’-reeks. De plaat opent ijzersterk met ‘Hallo’, een nummer dat alles in zich heeft om een instant hit te worden: deze song is ook meteen hét hoogtepunt van ‘Kinshasa One Two’. Ook ‘K-Town’ is een zeer aanstekelijke d(r)eun en verder konden ook nog ‘Lourds’ en ‘Three Piece Sweet Part 1 & 2’ ons ten zeerste bekoren. Hoewel niet alles op deze cd van een constant hoge kwaliteit is kunnen we toch stellen dat DRC Music een bijzonder geslaagd cultureel experiment is met als grote en niet te versmaden bonus de financiële steun aan de Oxfam-projecten in Noordoost-Congo: dus, kopen die handel!
publieksprijs: 17,05

BURAKA SOM SISTEMA – Komba

BURAKA SOM SISTEMA – Komba

Nog meer samengaan van electro en Afrikaanse ritmes. November 2008 verschijnt ‘Black Diamond’ van BSS: een heuse splinterbom dient zich aan in de wereldmuziek: dit was du jamais entendu, dit Angolees-Portugese quartet raasde als een tornado door (wereld)muziekland. Onze westerse oren maakten kennis met het muziekgenre kuduro, een briljant, zeer experimenteel en bijzonder gedurfd samengaan van Angolese traditie en westerse electronica, beats en synths. Hun zeer eigenzinnige mix van electro, dubstep, drum ‘n’ bass en Portugees-Angolese ritmes, beats en grooves zette een zeer innovatieve plaat neer. Na nog een remix-album in de voortreffelijke reeks ‘Fabriclive’ zijn ze er nu met hun tweede “echte” album. Ook op ‘Komba’ zijn energie, inventiviteit, levenslust, weerhaken, trance en adrenaline keywords. Er zijn gastrollen weggelegd voor o.m. Sara Tavares en Bomba Estéreo. ‘Komba’ is BSS’s derde voltreffer op rij in drie jaar tijd, al kan ‘Komba’ het enorme verrassingseffect van ‘Black Diamond’ niet evenaren.
publieksprijs: 16,80

GURRUMUL – Rrakala

GURRUMUL – Rrakala

De aboriginal songwriter Geoffrey Gurrumul Yunupingu met de engelachtige stem was in 2009 één van dé revelaties: hij verbaasde de wereld met zijn wonderlijke debuut-cd ‘Gurrumul’. ‘Rrakala’ is deels meer van hetzelfde maar toch kiest hij ook voor nieuwe accenten zodat dit zeker geen doorslag is geworden van de succesformule die ‘Gurrumul’ was. Enkele nummers hadden zo op zijn debuut kunnen staan, maar hij introduceert voldoende nieuwe invloeden om ook nu weer te boeien. Ook nu is de sfeer van de liedjes meestal ingetogen en zijn de composities van een hoog gehalte. Het grootste aandeel in zijn succes is natuurlijk zijn zeer bijzondere hoge tenorzang en die blijft ook nu weer recht overeind staan. Zijn unieke stemgeluid wordt ten zeerste gediend door de uiterst sobere begeleiding. Ook nu zijn alle teksten weer gezongen in het Yolngu. ‘Rrakala’ is de bevestiging van een enorm talent.
publieksprijs: 20,15

CARLA PIRES – Rota Das Paixões

CARLA PIRES – Rota Das Paixões

Ook de Portugese zangeres Carla Pires was met haar geweldige debuut-cd ‘Ilha Do Meu Fado’ een ware revelatie, maar dan in 2005. Op zeer jonge leeftijd mocht ze in Portugal al de rol van Amália Rodrigues spelen in de gelijknamige musical. Zes jaar lang moesten we wachten op de opvolger. Met haar bijzondere stem is ze één van de beste fado-vertolk(st)ers van de huidige generatie. Toch blijven we hier op onze honger zitten: de magie van haar debuut is ver heen. De cd-titel betekent “de weg van de passies”, maar die zijn hier muzikaal ver te zoeken. Maar Carla Pires gaan we zeker niet afschrijven, daarvoor zingt ze veel te goed. Laat het ons bij een gemiste kans en de mantel der liefde houden.
publieksprijs: 18,75

AMÁLIA RODRIGUES – O Melhor

AMÁLIA RODRIGUES – O Melhor

Dan leggen we maar beter nog eens onze oren te luisteren bij één van de absolute top-diva’s van de fado. 56 klassiekers die oorspronkelijk tussen 1952 en 1983 werden opgenomen zijn nu verzameld in een longbox met bijhorend fraai boekwerk, waarin alle teksten opgenomen zijn. ‘O Melhor’ is een mooi eerbetoon aan “de stem” van Portugal: 4 cd’s pure klasse voor de prijs van anderhalve.
publieksprijs: 26,35 (4 cd)



ORQUESTA TANGUEDIA – Alfonsina

ORQUESTA TANGUEDIA – Alfonsina

Tango uit België! Vijf jaar geleden was er de aangename kennismaking met hun tweede album ‘In Bocca Al Lupo’, dat vooral geconcentreerd was rond voortreffelijke interpretaties van het complexe werk van Astor Piazzolla. Nu heeft Orquesta Tanguedia dat wat enge keurslijf afgelegd en spelen ze eigen werk en ook dat van andere componisten. Ze zijn er in geslaagd een volstrekt eigen en eigentijds universum te creëren waarin naast de hoofdmoot tango ook ruimte is voor klassiek, folk en jazz. De musiceerkwaliteit is van een zeer hoog niveau met als uitschieters de zeer weemoedig klinkende bandoneon van Gwen Cresens en het passionele stemgeluid van Karla Verlie, zonder hierbij afbreuk te willen doen aan het andere aanwezige talent. De expressie gaat van klein en intiem tot groots en meeslepend. ‘Alfonsina’ (genoemd naar de Argentijnse dichteres Alfonsina Storni) is een beauty.
publieksprijs: 18,65

ANOUSHKA SHANKAR – Traveller

ANOUSHKA SHANKAR – Traveller

Op de hoes van deze cd kleeft een sticker met het opschrift: “When Anoushka plays pure Indian music, she’s playing pure flamenco”. In een eerste reactie gaat een mens dan misschien eens de wenkbrauwen fronsen, máár.... zoals Nitin Sawnhey in het info-boekje schrijft: “Flamenco has its roots in India”. Op haar debuut voor Deutsche Grammophon (jawel!) demonstreert Anoushka Shankar een ontzettend zelfvertrouwen: het heeft er zowaar de schijn van dat ze nadrukkelijk wil bewijzen dat ze eindelijk uit de schaduw van vader Ravi is getreden, om nog maar te zwijgen over de schaduw van haar stiefzus Norah Jones. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze clash tussen flamenco en Indiase klassieke muziek is een voltreffer pur sang, niet in het minst geholpen door de superieure productie van Javier Limón. In tegenstelling tot bij veel andere fusion schuilt er hier een overtuigende culturele logica achter: Rajasthani-zigeuners bespelen nog steeds castagnetten en de zigeunerdiaspora naar Andalusië was een zeer belangrijke bijdrage tot het ontstaan van de flamenco. Anoushka Shankar beschouwt flamenco als het kleine broertje van de Indiase muziek. De meest opwindende momenten op deze cd zijn die waarop Shankar met haar sitar in duet gaat met de piano van Pedro Ricardo Miño of met de gitaar van Javier Limón en die van flamenco-gitarist Pepe Habichuela. Het merendeel van de aanstekelijke composities zijn van de hand van Shankar en Limón. De uitstekende en gepassioneerde gastvocalisten van dienst luisteren naar de namen Sandra Carrasco, Shubha Mudgal, Duquende, Sanjeev Chimmalgi en Concha Buika. Rest ons nog te zeggen dat ‘Traveller’ een verpletterende luisterervaring is en meteen ook goed is voor de zeventiende nominatie in onze reeks “de toppers van 2011”.
publieksprijs: 20,45

ABDELLI – Destiny

ABDELLI – Destiny

‘Destiny’ is het vierde album van de Algerijnse Berber-zanger-componist-gitarist (en nog wat instrumenten) Abderrahmane Abdelli. Het was ondertussen van 2003 geleden dat we nog nieuw werk van deze autodidact te horen kregen. ‘Destiny’ gaat over de pijn en zorgen van het leven in ballingschap, iets dat hij zelf aan den lijve ondervindt. De cd werd opgenomen in Lagore, Montréal en Brussel met muzikanten uit België, Tunesië, Pakistan, Armenië, Marokko, Brazilië, Mexico en Chili: de meesten onder hen zijn migranten in België. Alle muzikanten bespelen instrumenten uit hun eigen cultuur, wat voor een zeer grote verscheidenheid zorgt. Deze verscheidenheid komt de harmonie ten goede, waarbij elk instrument zijn plaats krijgt. Waar electronica steeds meer bon ton wordt in de wereldmuziek, houdt Abdelli vast aan de akoestische traditie: alle instrumenten op deze plaat zijn akoestisch en ook samples e.d. zal je hier niet vinden. We zijn ten zeerste opgezet met de nieuwe evoluties in de wereldmuziek maar muziek als deze in zijn pure essentie is hartverwarmend. Het internationale aspect van de begeleiding en de grote getalsterkte zorgen voor weelderige en gelaagde arrangementen bij de composities van Abdelli en bij zijn hese, vertederende stem, die hierin sterk overeind blijft. Ze zorgen ook voor een bijzondere klankkleur en ondanks het bonte en uitgebreide gezelschap klinkt alles toch zeer transparant. Yehudi Menuhin was bij leven een grote fan en Peter Gabriel is dat nog steeds: als referentie kan dit tellen.
publieksprijs: 20,35

LUCAS SANTTANA – Sem Nostalgia

LUCAS SANTTANA – Sem Nostalgia

De Braziliaan Lucas Santtana (neef van Tom Zé) debuteerde in 1999 maar dit is pas zijn eerste Europese release. We leerden hem vorig jaar kennen op de uitstekende compilatie ‘Oi! A Nova Musica! Brasileira’ van het Braziliaanse Mais Um Discos-label. Zijn muziek is gebaseerd op zijn stem, een gitaar en de cavaquinho (de Braziliaanse variant van de ukulele), verweven met breakbeats en distortion-effecten. Zijn invloeden zijn o.m. Gilberto Gil en Caetano Veloso die hij transformeert naar nu. Hij componeert akoestisch en speelt ook hoofdzakelijk zo, met toevoeging van samples en geprogrammeerde drumbeats. Een opmerkelijke gast is Arto Lindsay, die hier op 2 tracks te horen is. Santtana schrijft aanstekelijke grooves, maar laat op dit album ook veel ruimte voor rustpunten: één van die rustpunten is zowat het hoogtepunt van de plaat, ‘Ripple of the water’, ‘s nachts opgenomen in Rio’s Botanical Gardens, met enkel de klank van zijn stem en zijn gitaar en van de insecten die in de achtergrond tot leven komen. Zijn eigenzinnige aanpak moet ook kunnen aanslaan bij luisteraars die het niet direct zo begrepen hebben op Braziliaanse muziek, zoals ondergetekende. Meer nog, ‘Sem Nostalgia’ heeft ons verzoend met bossa en toegegeven, dit is een zeer fascinerend schijfje. Lucas Santtana injecteert de Braziliaanse traditie met zijn eigen unieke ideeën en beschikt ook nog eens over het talent om die ideeën uit te voeren.
publieksprijs: 19,30

CIMARRÓN – Joropo Music from the Plains of Colombia

CIMARRÓN – Joropo Music from the Plains of Colombia

Musica Llanera is de muziek van de uitgestrekte vlaktes rond de Orinoco-rivier, traditioneel een streek van veeboerderijen, maar sinds de jaren 70 “omgevormd” tot één van de belangrijkste olieproducerende regio’s in Colombia. Toch heeft deze oude landelijke muziek kunnen stand houden, dankzij groepen als deze Cimarrón. Zij vertolken liederen uit deze vlaktes en doen dat met een dol energetische dansstijl die Latijnse invloeden paart aan het Spaans-koloniale verleden van Colombia, dat hier vertaald word in hevig flamenco-getokkel, in een mix met Afrikaanse ritmes en structuren. Het spel van Cimarrón is zeer percussief: het instrumentarium bestaat o.a. uit harp, bandola, cuatro, basgitaar en percussie zoals maracas en cajón. De liederen worden gezongen door 2 uitzonderlijk begaafde vocalisten, Luis Eduardo Moreno en Ana Veydo. De vocale registers worden zeer breed opengetrokken, van luid en exeburant over bedaard en bedachtzaam tot krachtig en evocatief. ‘Joropo Music’ van Cimarrón is een uitermate boeiende luisterervaring en meteen goed voor de achttiende top-cd in 2011. Sfinks, Dranouter en tutti quanti: nog op zoek naar een muzikale sensatie? Uitgebracht op het zeer verdienstelijke en volstrekt unieke veldwerk-label Smithsonian Folkways Recordings.
publieksprijs: 16,10

SAARTJE VAN CAMP – Walla Kristalla (Liedjes van overal)

SAARTJE VAN CAMP – Walla Kristalla (Liedjes van overal)

Voor een wereldreis hoef je het vliegtuig niet in. Twee jaar met de fiets op wereldreis gaan in Amsterdam, dat was de missie die Saartje Van Camp voor ogen had voor haar plaatje ‘Walla Kristalla’. Het resultaat werd een zeer speelse en interessante verzameling kinderliedjes uit de achterhoekjes van de wereld. Saartje Van Camp, celliste bij Spinvis, speelt in de muzikale voorstelling van ‘Walla Kristalla’ het tegendraadse meisje Saartje dat samen met haar internationaal gekleurde band avonturen vertelt over en rond kinderliedjes uit allerlei landen, talen en culturen (Wit-Rusland, Mandarijn, Polen, Hongarije,Turkije, Arabisch, Georgië, Farsi, Marokko, Suriname, Molukken, Curaçao, Griekenland; afgesloten word er met ons eigenste ‘Daar zat een sneeuwwit vogeltje’) . ‘Walla Kristalla’ is een vertederend en verfrissend schijfje geworden: KINDERPLAAT van het JAAR! We geven verder ook nog een grote pluim weg voor het prachtige hoesboekje met daarin de teksten + de vertalingen, de partituren en schattige tekeningen. Ook de website is een aanrader. publieksprijs: 17,05

YOLLA KHALIFÉ – Aah

YOLLA KHALIFÉ – Aah

De Libanese zangeres Yolla Khalifé (echtgenote van Marcel Khalifé, die hier ook zijn opwachting maakt) is een begrip in de Arabische muziekwereld. Haar repertoire bestrijkt zowel folk en pop als klassiek Arabisch. Voor deze cd ging ze haar grenzen verkennen en werkte ze samen met muzikanten uit het Midden-Oosten, Macedonië, Turkije, Griekenland. De aanwezigheid van zowel virtuoze Oost-Europese blazers en strijkers als klassieke Arabische meesters maakt van deze plaat een bijzondere luisterervaring. ‘Aah’ bevat 12 Arabische liederen waarvan de inhoud volgens Khalifé gaat over het ervaren van “liefde, schoonheid, vreugde, vriendschap, plezier en onschuld, vermengd met een bittere dosis frustratie, eenzaamheid, smart, ledigheid, angst, ziekte en verlies”. ‘Aah’ is een fijn muzikaal samengaan tussen het Midden-Oosten en de Balkan.
publieksprijs: 17,80

MUSTAFA AVSAR – Deze Stad/Bu Sehir

MUSTAFA AVSAR – Deze Stad/Bu Sehir

Mustafa Avsar kwam op jonge leeftijd vanuit Turkije naar Gent. Hij bespeelt de baglama, een snaarinstrument, zowel solo als duo als in grotere bezetting, o.m. met Willem Vermandere. Hij brengt zowel Turkse als Nederlandstalige liedereren. Deze cd was dan ook een idee van Willem Vermandere, nadat ze meerdere keren samen hadden opgetreden. Ook Walter De Buck en nog 4 andere Vlaamse muzikanten werkten mee aan dit project, naast nog enkele gastmuzikanten van allerlei origine. Avsar zingt in het Turks en het Nederlands, Vermandere in het Westhoeks en De Buck in het Gents. Dit is een zeer melancholisch klinkende maar vooral zeer hartverwarmende plaat.
publieksprijs: 18,65

TCHEKA – Dor De Mar

TCHEKA – Dor De Mar

Manuel Lopes Andrade, aka Tcheka, werd in het eerste decennium van deze eeuw een sleutelfiguur in de Kaapverdische muziek. Zijn vierde album ‘Dor De Mar’ is het resultaat van enkele jaren sleutelen aan deze songs. Op dit album klinkt Tcheka beter dan ooit tevoren. Hij wordt hier begeleid door uitstekende muzikanten zoals bassist Guy N’Sangué en de befaamde accordeonist Regis Gizavo uit Madagascar. Hij zingt ook een duet met Salif Keita. ‘Dor De Mar’ (“Verdriet van de Zee”) reflecteert over milieuproblemen, de harde sociale realiteit van de Kaapverdische vissers, de samenleving, respect, liefde, verlies, vriendschap. Zoals zo vaak in de Kaapverdische muziek voert ook hier melancholie de boventoon, maar in tegenstelling tot veel van zijn collega’s vervalt Tcheka nooit in meligheid. Op ‘Dor De Mar’ bevestigt Tcheka zijn reputatie als één van de grootste mannelijke talenten in de Kaapverdische muziek en treedt hij zo in de voetsporen van Teofilo Chantre en Bau.
publieksprijs: 20,40

PAPA WEMBA – Notre Père Rumba

PAPA WEMBA – Notre Père Rumba

Het is ondertussen alweer vijf jaar geleden dat we nog eens nieuwe opnames van Papa Wemba mochten horen. In de tweede helft van de vorige eeuw werd hij beschouwd als één van de belangrijkste vernieuwers in de Afrikaanse muziek. Hij was stichtend lid van de Congolese rumba-rockband Zaiko Langa Langa. In 2003 kwam er abrupt een tijdelijk einde aan zijn muzikale loopbaan toen hij beschuldigd werd van mensensmokkel. Tijdens zijn verblijf in de gevangenis ondergaat hij blijkbaar een religieus ontwaken en daarna komt hij te voorschijn met een nieuw christelijk imago. Totdaar het verhaal, en dan nu de muziek. De hoofdtoon blijft rumba, maar ook andere genres als soukous, Congo-soul en R&B komen aan bod. Deze cd is volgestouwd met stemmenwerk, zowel gezongen als gesproken en met veel gasten. De muziek is zeer levendig en dynamisch. Waarover Wemba zingt hebben we het raden naar, want een tekstboekje ontbreekt. Wat er ook van zij: ‘Notre Père Rumba’ is een blij weerhoren van één de meest indrukwekkende Afrikaanse vocalisten.
publieksprijs: 17,90

FRANCO – Guitar Hero

FRANCO – Guitar Hero

Zoiets kan je natuurlijk niet zelf bedenken: 2 releases tegelijkertijd van 2 giganten van de Congolese muziek, zij het dat het bij Franco geen nieuwe opnames betreft, maar vinyl-opnames die voor de allereerste keer op cd verschijnen. We horen hier Franco en zijn begeleidingsband TPOK Jazz op hun hoogtepunt, met name in de tweede helft van de seventies, toen ze hun geluid geperfectioneerd hadden. Deze ondertussen klassieke opnames demonstreren het grote talent en de complexe en gesofisticeerde stijl van de “tovenaar van de gitaar”, zoals Franco wel eens genoemd werd.
publieksprijs: 18,55



SAMBA MAPANGALA & ORCHESTRA VIRUNGA – Maisha Ni Matamu (Life Is Sweet)

SAMBA MAPANGALA & ORCHESTRA VIRUNGA – Maisha Ni Matamu (Life Is Sweet)

En nu we toch in Congo zijn blijven we er nog maar even, met nog een andere veteraan uit de Congolese muziek. Samba Mapangala komt uit de vervallen havenstad Matadi, maar opereert tegenwoordig vanuit Kenia en de VS. Hij brengt onvervalste en onweerstaanbare zwoele soukous-dansvloerkrakers met die zo kenmerkende en aanstekelijke kletterende gitaren. Dit is heerlijke en pretentieloze dansmuziek.
publieksprijs: 16,95

REGGAE

10 Ft. GANJA PLANT – Shake Up The Place

10 Ft. GANJA PLANT – Shake Up The Place

Hoewel dit reeds hun achtste album is in 12 jaar tijd is er zeer weinig info gekend over de heren van 10 Ft., die zichzelf blijkbaar met een mysterieuze waas omhullen (zo is er ook niet eens sprake van een hoesboekje). Wat we wel weten is dat dit ensemble uit het noordwesten van de VS zich in al die jaren heeft ontwikkeld tot één van de topbands in de dub- en rootsreggae. Schijnbaar moeiteloos slagen ze er hier weer in die zo kenmerkende Jamaicaanse sound uit de jaren 70 te creëren, zonder daarbij als imitatoren te gaan klinken. 10 Ft. Ganja Plant is een zeer veelzijdige band die heerlijk ouderwetse rootsreggae op zeer hoog niveau speelt met veel dub en zo nu en dan ook een vleugje ska, m.a.w. top-reggae van nu, diep gedrenkt in de traditie. We willen ook nog graag de gastvocalen vermelden van reggae-iconen Sylford Walker en Prince Jazzbo.
publieksprijs: 16,30

TOMMY McCOOK – Dubbing With Horns

TOMMY McCOOK – Dubbing With Horns

Tenorsaxofonist Tommy McCook is vooral bekend als één van de stichtende leden van The Skatalites. Hij werd geboren in Havana in 1927 maar trok 11 jaar later met zijn moeder naar Jamaica. Als 14-jarige speelde hij er al bij bekende swing- en jazzorkesten. In 1954 trok hij naar de Bahamas waar hij verder zijn techniek ontwikkelde. In 1962 kwam hij terug naar Jamaica waar hij een samenwerking begon met Coxsone Dodd (Studio One), alsook met Bunny Lee en The Revolutionaries. Zijn grote kennis van jazz, rhythm and blues en de Jamaicaanse muziek lag aan de basis van de vorming van The Skatalites. Andere legendarische groepsleden waren Don Drummond, Roland Alphonso en Jackie Mittoo. Sindsdien heeft Tommy McCook zijn stempel gedrukt op de meeste Jamaicaanse muziekstijlen, van ska over reggae en rocksteady tot dub. McCook werd ook zeer hoog gewaardeerd als arrangeur. In de jaren 70 kwam er een nieuwe wending in de reggaesound met zwaardere bassen en drums én een prominente rol voor de dubfactor. Deze uitmuntende compilatie is een levend bewijs van deze hoogbloei uit de reggaegeschiedenis. Op deze dubklassiekers worden de zangpartijen vervangen door de saxofoon van Tommy McCook. Ander schoon volk dat musiceert op dit fabeltastische schijfje: The Aggrovators, Soul Syndicate, Sly and Robbie, Carlton Barrett, Aston Barrett, Earl Smith, kortom de fine fleur van de rootsreggae.
publieksprijs: 16,15

ASHAM MEETS COLLIEMAN – The Same Blood

ASHAM MEETS COLLIEMAN – The Same Blood

Het gaat uitstekend met de Belgische reggae, dankuwel. Na sterke debuutalbums van o.m. Pura Vida alsook van Jupiter & Ma Shi Faï is er nu het debuut van de uitstekende zanger Collieman (Stefaan Colman) die in zee ging met dé Belgische reggae backingband Asham, die dit jaar The Heptones begeleidden op hun Europese toernee. De songs zijn klassiek gestroomlijnde rootsmelodieën met een sprankelende, eigentijdse backing. Can white man play the reggae? Yes he can, en hoe. Maar toch vallen de composities veelal mager uit, en daar wringt helaas het schoentje: live blijkt dit een bruisende band te zijn, maar de kwaliteit van een cd staat of valt met de sterkte van de songs. De plaat wordt afgesloten met 4 dubs: 3 versies van songs op deze cd + 1 extra: deze dubs vormen echter geen enkele meerwaarde. Voor dub van een heel ander kaliber gaat u naar de volgende bijdrage.
publieksprijs: 15,45

METHOD OF DEFIANCE – Dub Arcanum Arcanorum

METHOD OF DEFIANCE – Dub Arcanum Arcanorum

Method Of Defiance is een collectief rond o.m. muzikale duizendpoot Bill Laswell, Mad Professor, Dr. Israel, Scientist, Bernie Worrell.... Deze klanktovenaars maken experimentele electronische muziek die gebaseerd is op o.m. reggae, dancehall en dub maar ook op drum and bass en ambient. Deze cd is het derde deel van een trilogie en bewerkt een selectie uit de eerste 2 delen in remix- en dubstijl. MOD brengt op ‘Dub Arcanum Arcanorum’ experimentele dub op bijzonder hoog niveau.
publieksprijs:17,05

“BEGINNER’S GUIDE TO REGGAE” (compilatie)

“BEGINNER’S GUIDE TO REGGAE” (compilatie)

Deze Beginner’s Guide brengt nu eens geen thematische indeling, maar een chronologische rondleiding door een halve eeuw reggae, van ska over rocksteady, boss reggae, roots rockers tot dancehall. Dit is 32 keer genieten, 2 cd’s boordevol heerlijk wiegende en skanking reggae, en dat voor een habbekrats. Namen noemen? Desmond Dekker, The Pioneers, Bob Andy, Niney (met het magistrale ‘Blood & Fire’), Dennis Brown (‘Money In My Pocket’), Bob Marley & The Wailers, Horace Andy, Trinity, Mighty Diamonds (‘Why Me Black Brother’), The Gladiators (met de klassieker ‘Looks Is Deceiving’), Johnnie Clarke, Clint Eastwood & General Saint (met het weergaloze ‘Stop That Train’) en vooral die vele anderen. Deze compilatie is een garantie voor een geslaagd reggae-feestje: bovendien een makkie, want je hoeft slechts 2 keer een nieuwe cd in de player te stoppen. Minpunt: cd 3 bewijst nog maar eens de stelling dat de hedendaagse reggae-productie in Jamaica nauwelijks nog wat voorstelt; m.a.w: cd 1 en cd 2 bevatten zeer essentieel materiaal, cd 3 is op enkele tracks na zoutloos en vooral overbodig.
publieksprijs: 13,25 (3 cd)

ROUGH GUIDE-nieuwe titel

“CAJUN & ZYDECO” (compilatie)

“CAJUN & ZYDECO” (compilatie)

De bonus-cd komt van Chubby Carrier and The Bayou Swamp Band.
publieksprijs: 14,35 (2 cd)

GOUD VAN OUD

ROKIA TRAORÉ - Mouneïssa

ROKIA TRAORÉ - Mouneïssa

Mali mag dan al één de armste landen in Afrika zijn, muzikaal behoort het al sinds tijden tot de absolute wereldtop. Dit land was ooit het kloppende hart van het Mandinga-rijk; de muzikale erfenis is nu nog te horen in de muziek van de griots en in instrumenten als de ngoni, de balafon en de kora. Vandaag hoeven we de Malinese zangeres/gitarist/songwriter Rokia Traoré al lang niet meer voor te stellen, maar toen ze in 1997 debuteerde met ‘Mouneïssa’ was ze hier volslagen onbekend. Ondertussen is dat wel even anders: we kunnen nu gerust stellen dat ze een wereldmuziek-icoon is. Rokia Traoré werd in Mali geboren als lid van de etnische Bambara-groep. Haar vader was een diplomaat en aldus reisde Rokia als kind al een stuk van de wereld af (Algerije, Saudi Arabië, Frankrijk, België....) en werd ze blootgesteld aan een brede waaier van invloeden. De Bambaras (of ook Bamanas) hebben een rijke griot-traditie, maar lieden van adel, zoals de familie Traoré, worden ten zeerste ontmoedigd om als muzikant op te treden. Rokia studeerde in Mali terwijl haar vader in Brussel verbleef. In die periode begon ze op te treden in Bamako. Het was destijds in Afrika ongebruikelijk dat een zangeres ook gitaar speelde. In haar arrangementen gebruikte ze ook vocale harmonieën die vrij nieuw waren in de Malinese muziek. In 1997 ging ze scheep met Ali Farka Touré en dat was een zeer belangrijke stap in haar muzikale ontwikkeling. Op Radio France werd ze uitgeroepen tot “Afrikaanse ontdekking van het jaar”. Naast gitaar speelt Rokia ook ngoni (een West-Afrikaanse luit) en balafon. Haar debuut ‘Mouneïssa’ verscheen in Mali in 1997, een jaar later ook in Europa. Het kende grote bijval en werd vooral geprezen voor zijn fris van de lever-aanpak van diverse Malinese muzikale tradties en voor het vernieuwende ngoni- en balafon-spel; toch is dit muzikaal en lyrisch een vrij traditionele plaat. Haar tweede album ‘Wanita’ verscheen in 2000 en kende ook grote bijval: in The New York Times werd het genomineerd voor ‘album van het jaar’. Nog eens 3 jaar later verscheen ‘Bowmboï’, wellicht haar beste album tot nu. Kronos Quartet speelde mee op 2 tracks. Met dit album won ze de prestigieuze BBC Radio 3 World Music Award. In 2004 speelde ze op WOMAD en een jaar later had ze haar eerste Noord-Amerikaanse toernee. In datzelfde jaar tekende ze ook present op Africa Live (in Dakar), een groot festival waarvan de opbrengst bedoeld was voor de strijd tegen malaria in Afrika. Ook op de affiche stonden o.m. Ali Farka Touré, Salif Keita, Oumou Sangaré, Tinariwen, Tiken Jah Fakoly, Manu Dibango, Khaled, Baaba Maal, Youssou N’Dour. Nog datzelfde jaar verschijnt de onwaarschijnlijk mooie dvd ‘Live’. In 2008 verscheen haar recentste album ‘Tchamantché’, haar vierde voltreffer op rij; op dit album bewandelt ze op een verrassende manier nieuwe paden. In 2009 wint ze de Best Artist Award bij de eerste Songlines Music Awards. Reeds 14 jaar brengt Rokia Traoré wereldmuziek van wereldklasse.
Bouwjaar: 1997
Hoogtepunten: op deze bijzonder evenwichtige cd is het geen sinecure de hoogtepunten te onderscheiden, maar we kiezen voor het volgende trio: de opener ‘Laïdu’, een liefdesliedje, delicieus gezongen, begeleid door uitstekende strijkers en backing vocals en gesofisticeerde ngoni-solo’s. ‘Finini’ was Traoré’s eerste succes op de Malinese radio; het nummer valt vooral op door de attractieve vocale harmonieën en het heerlijke ngoni- en gitaarspel. Tot slot vermelden we ook nog ‘Fatalité’, bijzonder ingetogen gezongen en uiterst sober en accuraat begeleid.
publieksprijs: 19,20
Meer van deze artiest:
Bowmboï (bouwjaar: 2003; 19,10€)
Live - dvd(2004; 26,40)
Tchamantché 2008; 19,40)
Wanita (2000; 19,20).

KOOPJE VAN DE MAAND

“VIVA HAVANA THE ESSENTIAL VOICES OF CUBA” (compilatie)

“VIVA HAVANA THE ESSENTIAL VOICES OF CUBA” (compilatie)

Deze mooie dubbelaar vat een stuk Cubaanse muziekgeschiedenis samen, van chachacha tot bolero, van mambo tot rumba, gebracht door uitzonderlijke stemmen. Op zich is zo’n samenvatting onbegonnen werk, maar dit is een meer dan verdienstelijke poging. Enkele namen als smaakmaker: Compay Segundo, Omara Portuondo, Ibrahim Ferrer, Beny Moré, Orquesta Aragón. Lekker gierige eindejaarstip!
publieksprijs: 8,50 (2 cd)

Verwacht

ORCHESTRE INTERNATIONAL DU VETEX – Total Tajine

publieksprijs: 18,00 (2 cd)

EN VERDER NOG:

-THE FANIA ALL STARS – Our Latin Thing (Nuestra Cosa) (40th Anniversary Limited Edition dvd & 2 cd)

Deze box is de captatie van de legendarische Latin scene in New York op haar hoogtepunt, begin jaren ’70. We zien en horen hier de registratie van een concert van The Fania All Stars in de CHEETAH in New York, opgenomen in 1971. De film staat op 1 dvd, de audio op 2 cd’s.
publieksprijs: 23,30 (2 cd + dvd)

-“BEGINNER’S GUIDE TO BELLYDANCE Oriental and Tribal Fusion” (compilatie)

Cd 1: ‘Oriental Bellydance’, met daarop het klassieke werk. Op cd 2, ‘Improvisational Tribal Style’ en op cd 3, ‘Tribal Fusion’ komt er een zeer brede waaier aan bod: Arabisch, Balkan, Indisch, vaudeville. Zo komen nogal wat verrassende namen aan bod die je niet meteen op deze thema-cd zou verwachten: Fanfare Ciocarlia, Kottarashky, Amsterdam Klezmer Band, Mahala Rai Banda, Shantel, Kal, Frank London’s Klezmer Brass Allstars, Boban Markovic Orkestar, The Cinematic Orchestra.
publieksprijs: 13,25 (3 cd)

-“BAZZERK: African Digital Dance” (compilatie)

Deze compilatie zet de Kuduro-sound in de vitrine. Het genre kwam enkele decennia terug aan de oppervlakte in Angola toen Europese en Amerikaanse electronische muziek het Afrikaanse continent bereikte. De combinatie van traditionele Angolese cultuur en westerse electronica resulteerde in deze sound, dansmuziek gebaseerd op rauwe electronica en melodieuze gezangen. Deze compilatie lijkt vooral een speeltuin voor dj’s allerhande te zijn. Voor de real stuff verwijzen we naar slechts één adres: het bijzondere Angolees-Portugese quartet Buraka Som Sistema, met 2 voltreffers op hun conto: ‘Black Diamond’ en een remix-album in de fraaie reeks ‘Fabriclive’. Terwijl u dit leest is ondertussen hun derde, ‘Komba’, verschenen en hoger in dit cd-nieuws van commentaar voorzien: die cd is meteen hun derde voltreffer op rij.
publieksprijs: 17,90 (2 cd)

-“BOSSA JAZZ: The Birth Of Hard Bossa, Samba Jazz And The Evolution Of Brazilian Fusion 1962-73” (compilatie)

Met o.a. Sergio Mendes Trio, Tamba Trio, Quarteto Novo, Bossa Tres, Zimbo Trio, Dom Um Romao, Raul de Souza, Baden Powell, Edson Machado, Joao Donato e.v.a.
publieksprijs: 19,10 (2 cd)

-MAKOSSA & MEGABLAST – Soy Como Soy

Dance, electro, house + African en latin beats en grooves onder één dak. Much a do about nothing: veel geblaat en weinig wol, ook al speelt Tony Allen mee.
publieksprijs: 17,05