CD-nieuws september 2011

PUTUMAYO WORLD BEAT

Putumayo lanceert een nieuwe reeks: na Café, Acoustic, Groove, Lounge, Party, Women of, Around the World is er nu World Beat. Deze nieuwe reeks treedt vooral in de voetsporen van de Groove-reeks, waarin hoofdzakelijk fusion tussen traditionele muziek en hedendaagse stijlen zoals hip-hop, soul, R&B, reggae en ook electronica aan bod kwam.

“Putumayo Presents AFRICAN BEAT” (compilatie)

“Putumayo Presents AFRICAN BEAT” (compilatie)

African Beat’ is de eerste release in deze nieuwe reeks. Naast enkele bekende namen (Busi Mhlongo, Issa Bagayogo, Fredy Massamba, Vieux Farka Toure) vinden we hier vooral nieuw talent (dé ontdekking van deze cd: de Senegalees Lëk Sèn; en verder ook nog de Malinees Adama Yalomba). We horen enkele verrassende herbewerkingen en remixes door westerse DJ’s (zoals ‘Wosoubour’ van Vieux Farka Toure in een remix van Chris Annibell). Deze compilatie laat vooral horen hoe moderne stedelijke stijlen en electronica hun weg gebaand hebben doorheen traditionele Afrikaanse muziek. Afsluiter ‘Lagos Sound System’, afrobeat van de Frans/Britse groep Les Barons, is voor ons het hoogtepunt op deze cd. ‘African Beat’ is een heerlijke en bijwijlen zwoele dansplaat. publieksprijs: 13,75

“Putumayo Presents LATIN BEAT” (compilatie)

“Putumayo Presents LATIN BEAT” (compilatie)

Putumayo World Beat wordt meteen geopend met 2 titels: de tweede is ‘Latin Beat’. Deze compilatie focust op de mix van Latin-stijlen zoals Colombiaanse cumbia, Cubaanse son en salsa, Mexicaanse banda, Spaanse flamenco en Afro-Peruviaanse roots-muziek met electronische beats, hip-hop, DJ-remixes en vlijmscherpe grooves. Geopend wordt er door de Cubaanse groep Moneda Dura met catchy breakbeat en met de stem van Ibrahim Ferrer. Verder horen we nog prima werk van Charanga Cakewalk (heerlijke cumbia uit USA/Mexico), Digitano (flamenco met een ferme scheut electronica), het verrassende Sola Rosa uit Nieuw Zeeland en de merkwaardige Ecuadoriaans/Algerijnse samenwerking bij Sarazino . Ook ‘Latin Beat’ is een heerlijke dansplaat maar moet het kwalitatief wel afleggen tegen “African Beat’, waar de kwaliteit van een constanter niveau is. publieksprijs: 13,75

JUJU – In Trance

JUJU – In Trance

JuJu staat voor Justin Adams + Juldeh Camara. De Britse gitarist Justin Adams is momenteel wellicht één van de bezigste bijen in de wereldmuziek. ‘In Trance’ is de vierde samenwerking tussen beide heren. Juldeh Camara is een Gambiaanse griot met een zeer bijzonder stemgeluid; hij bespeelt de ritti (een viool met één snaar) en de talking drum. Deze cd werd live opgenomen in de Real World-studios, in 2 dagen tijd en zonder overdubs. We horen hier een uitstekende synthese tussen rock en traditie. Het duo is nu een kwartet geworden sinds de toevoeging van de ritme-tandem Billy Fuller en Dave Smith. Het gitaar- en ritti-spel van Adams en Camara is uiterst levendig en zorgt voor buitengewoon opwindende, bezwerende en psychedelische muziek. Alle teksten werden gezongen in de Fulani-taal. ‘In Trance’ boeit van a tot z: dit straf plaatje met 7 lappen XL-trance krijgt 12 points from the Belgian jury! publieksprijs: 17,15

WANNES van de VELDE – Live

WANNES van de VELDE – Live

Cd 1 + 2 werden opgenomen in de Arenbergschouwburg in Antwerpen op 5 mei 2006. Achter Wannes staat de vaste begeleidingsgroep van de laatste jaren. De drie jaren die voorafgingen had de zanger gezwegen, want de dood lag op de loer. Wannes klinkt hier scherp als in zijn beste dagen, treffend vertolkt in ‘Hier is ‘m terug’. Niemand weet op dat moment dat het één van zijn laatste concerten wordt en dat de pijn weer onverbiddellijk zal zijn. We horen hier Wannes en groep in zeer grote doen. Hoogtepunten opnoemen is onbegonnen werk en zou ook niet getuigen van veel respect voor een repertoire van dit kaliber, maar toch willen we een extra vermelding geven aan ‘Dublin Bay’, ‘In De Maat Van De Seizoenen’, ‘Boontje’, het verkillende, magistrale en zeer intense ‘Oorlogsgeleerden’ en het pikante ‘Comme Facette Màmetta’. Daarnaast willen we ook nog de bindteksten vermelden: die zijn schitterende kortverhalen en net als zijn liederen zelf zijn die pure poëzie; als liedjesschrijver kent Wannes weinig gelijken.
Cd 3 + 4 werden opgenomen in de Lakenhal in Herentals op 1 april 1993. Dit is één van de zeldzame soloconcerten van Wannes. Het maakte deel uit van een initiatief van een handvol kleine folkclubs, met de steun van Radio 1. Traditionele oude volksliederen worden afgewisseld met eigen werk, waaronder een aantal gesproken teksten. Een man met enkel zijn stem (soms de stem alleen) en zijn gitaar herleidt zijn songs tot de essentie, ontdaan van het keurslijf van een groep muzikanten en van arrangementen. Hoe sterk dit soloconcert ook is, toch gaat onze voorkeur uit naar het groepsconcert op cd 1 + 2, waar een bekende stelling van Wannes krachtig en met brio in de verf wordt gezet: “een zanger is een groep”.
De dvd is een VRT-documentaire uit de reeks ‘Histories’ en dateert uit 1999. Hierin zien we o.a. nooit vertoonde beelden uit zijn kinderjaren en gesprekken met een man die altijd gruwde van een woord als ‘carrière’; die had hij ondertussen toch wel gemaakt, zij het in de marge, zoals hij zelf zei.
Deze uitzonderlijke box is een onschatbaar waardig eerbetoon aan één van de allergrootsten uit de Belgische muziekgeschiedenis. Wannes was een man met een stem en een gitaar, een pen en een overtuiging, een zelden geziene en gehoorde intensiteit. Sinds 10 november 2008 zwijgt hij voor altijd, maar deze dwarsdoorsnede van zijn culturele erfenis kan helpen om hem nooit te vergeten. Deze box is ook een essentiële aanvulling bij de box ‘Wannes’ (3 cd’s met studio-opnames + 1 dvd) die in 2009 verscheen. ‘In de maat van de seizoenen, op het ritme van de maan, zoekt de wereld naar de reden van zijn tijdelijk bestaan’. Meer moet dat niet zijn. ‘WANNES LIVE’ is zonder twijfel de twaalfde topper die dit jaar verschijnt. publieksprijs: 42,80 (4 cd + 1 dvd)

FOCUS op GRIEKENLAND

CHÁRIS ALEXÍOU – 12 Laïká Tragoúdia

CHÁRIS ALEXÍOU – 12 Laïká Tragoúdia

Charoula (haar koosnaampje) wordt ze ook wel eens genoemd in Griekenland; ze is één van de grote dames van het hedendaagse Griekse chanson. In 1994 tilde ze zichzelf met haar chef d’oeuvre ‘Odos Nefelis ‘88’ (een meesterwerk uit de Griekse muziek) op dezelfde eenzame hoogte van Maria Farantouri. Twee jaar later herhaalde ze die krachttoer met de live-cd ‘Jirizontas Ton Kosmo (Live ’92-’96)’ waarop ze een adembenemende (en in het Frans gezongen!) cover van Brel’s ‘Ne Me Quitte Pas’ brengt. Zelden een cover gehoord die zo indrukwekkend het origineel evenaart. Helaas, helaas....deze beide cd’s zijn al lang niet meer verkrijgbaar. Recent werden enkele oudere albums van Alexiou opnieuw uitgebracht, zoals deze ’12 Laïká Tragoúdia’ (‘volksliederen’), haar debuutalbum. Op deze cd komt ze veel traditioneler uit de hoek dan op veel van haar latere werk. Op dit debuut maakten we kennis met haar zeer warme, emotieve en melancholische stemgeluid. Afsluiter ‘Ellada (Lengo-Lengo) is één van dé kippevelmomenten uit de Europese volksmuziek. Deze heruitgave is een waar geschenk (van de Griekse goden?). Wel nog één helaas: alle hoesinfo is ééntalig Grieks. Deze cd is tot op vandaag, samen met ‘Com Que Voz’ van Amália Rodrigues, dé heruitgave van het jaar. publieksprijs: 18,00

STELIOS PETRAKIS/EFRÉN LÓPEZ/BIJAN CHEMIRANI - Mavra froudia

STELIOS PETRAKIS/EFRÉN LÓPEZ/BIJAN CHEMIRANI - Mavra froudia

Eén derde Grieks, één derde Spaans en één derde Iraans. Stelios Petrakis is een Kretenzische laouto- en lyraspeler, Efrén Lopéz bespeelt een gans arsenaal snaarinstrumenten en Bijan uit het befaamde muzikale Chemirani-geslacht (Chemirani Trio behoort tot de absolute top in de Perzische klassieke muziek) bespeelt allerlei slagwerk. Voor deze samemwerking kwam Petrakis aandraven met 3 composities en López met 4. Petrakis sluit de cd af met een solo-bewerking van ‘Pano Choros’ (dans van boven), een traditionele dans van het bergdorp Ólymbos op het eiland Kàrpathos. Mavra Froudia is een eigenzinnige, avontuurlijke, zeer overtuigende en bij momenten overrompelende plaat geworden van 3 klassemuzikanten uit 3 totaal verschillende culturen. Ze musiceren hier met groot respect voor hun tradities maar met eigentijdse compositie, klank en karakter. Hierbij verklaren we ‘Mavra froudia’ tot dertiende top-cd in 2011. publieksprijs: 20,70

IMAM BAILDI – The Imam Baildi Cookbook

IMAM BAILDI – The Imam Baildi Cookbook

Imam Baildi (‘De imam viel in zwijm’) is een uiterst lekker topgerecht, zowel in Griekenland als in Turkije! De cd-titel spreekt dus boekdelen. Sinds enkele jaren is Imam Baildi ook een muziekgroep en dit ‘kookboek’ is hun tweede cd. Wat Gotan Project betekend heeft voor tango, zou dit gezelschap wel eens kunnen doen voor rebetiko. Op hun debuut werkten ze nog met samples, nu (re)mixen ze originele rebetiko-opnames met hun eigen moderne sound. Maar ook andere genres moeten eraan geloven, zoals Balkan, rumba en mambo. Aan dit album werkten ook Maxwell Wright (Ojos de Brujo), Ives (Delinquent Habits) en de Grieks-Nigeriaanse rapper MC Yinka mee. De benadering van Imam Baildi is zeer interessant maar niet steeds even boeiend; toch heeft de groep voldoende potentie voor de toekomst. publieksprijs: 20,05



ASHA BHOSLE & SHUJAAT KHAN – Naina Lagai Ke

ASHA BHOSLE & SHUJAAT KHAN – Naina Lagai Ke

Eind in de 70 is ze al, Bollywood queen Asha Bhosle, maar haar stem klinkt nog steeds fris en jeugdig. Altijd stond ze open voor samenwerkingen met andere artiesten (van Boy George tot Kronos Quartet). Nu gaat ze scheep met sitarspeler Shujaat Khan. Op papier doet dit terugdenken aan de opnames die ze in 1997 maakte met de sarodspeler Ali Akbar Khan. Dat was echter klassiek repertoire terwijl dit veel meer populair repertoire is, met toetsen ghazal en Bollywood. Shujaat Khan behoort tot de top van de Indiase klassieke sitarspelers en hij beschikt ook over een warme, zachte zangstem. Van zijn beroemde vader Vilayat erfde hij blijkbaar ook zijn lyrische sitar-speelstijl. De cd start met de titeltrack, die drie keer voorkomt op dit album: elk zingt het een keer solo en de opener zingen ze samen. Van het goede te veel? Te weinig materiaal voorhanden? Wie zal het zeggen, maar feit is dat de 3 versies vrij verschillend zijn. De composities zijn van de hand van Shujaat Khan en worden hier uitgevoerd door een klein ensemble (bansuri, gitaar, tabla, dholak, keyboards, sitar). Naast de speelstijl erfde hij van zijn vader blijkbaar ook nog de vaardigheid om catchy melodieën te componeren. Deze ontmoeting van verschillende generaties met voldoende muzikale raakvlakken creëert een mooi werkstuk, dat klinkt alsof het geen enkele moeite gekost heeft. publieksprijs: 11,20

IMPERIAL TIGER ORCHESTRA – Mercato

IMPERIAL TIGER ORCHESTRA – Mercato

Nauwelijks een half jaar na hun debuut ‘Addis Abeba’ is ITO daar al met deze opvolger ‘Mercato’. Dit eigenzinnige Zwitserse sextet interpreteert op geheel eigen wijze Ethio-jazz. ITO combineert de hypnotiserende traditionele blazers en de kebero-percussie met een krachtige moderne ritmesectie en een snerpende Thaise phin-gitaar. De band toerde al in Ethiopië, waar ze naar verluidt zeer enthousiast onthaald werd: ze begeleidde er ook enkele belangrijke locale zangers. Op hun tweede album tappen ze uit hetzelfde vaatje zonder in herhaling te vallen: de registers worden verder opengegooid. Onder het toeziend oog van Jeroen Visser, expert in de Ethiopische muziek, is ‘Mercato’ een hypnotiserende re-interpretatie van de “golden age” van de Ethiopische muziek geworden, in een eclectische en digitale mix. ‘Mercato’ is een fascinerend retro-futuristisch muziekstuk, een eerbetoon aan de Ethiopische originals. Op dit instrumentale album wordt in één track gezongen, met name in de afsluiter ‘Tirulegn’: hierbij ontdekken we de wonderbaarlijke Ethiopische zangeres Bethelem Dagnachew. Dit album is de veertiende top-cd in 2011 en dus ZEER WARM AANBEVOLEN! publieksprijs: 17,90

BLINDNOTE – Blindnote

BLINDNOTE – Blindnote

Blindnote is een uitgave van een nieuw label, Muziek Publique; dit is pas hun derde release. Blindnote is een project dat de Belgische ngo Licht voor de Wereld steunt. Het doel van deze ngo is blinde kinderen in Afrika te behandelen in oogklinieken in Congo, Rwanda, Tanzania en Burkina Faso. Tijdens concerten in het volledige duister wordt het publiek meegenomen op wereldreis langs de klanken van de 2000 jaar oude Afrikaanse luit, de West-Afrikaanse hoddu-fluit, de Arabische ud, de saz, de riq, de kalebas, de accordeon, de viool, de melancholie van de Armeense duduk en bizarre Latijns-Amerikaanse klanken. Deze cd is het vervolg op de Blindnote-concerten en werd live opgenomen in de Molière, een kleine concertzaal in Brussel. Blindnote bestaat uit 6 Belgische muzikanten, afkomstig uit 6 verschillende landen (België, Senegal, Madagascar, Armenië, Turkije, Mexico), waarbij ud-speler Karim Baggili de bekendste is (cfr. zijn cd ‘Lea & Kash’: cd-nieuws juli 2010). Aangezien de concerten doorgaan in het volledige duister ligt de nadruk op subtiliteit en intimiteit, en niet op show. In totaal komen op dit bijzonder schijfje zo’n 30 instrumenten aan bod. publieksprijs: 19,90

 Lost Music of the Balkans

SÖNDÖRGÖ – Tamburising: Lost Music of the Balkans

De tambura is een gevestigd en populair snaarinstrument in thuislanden Kroatië en Servië. Het komt voor in allerlei vormen en afmetingen. Het kan bespeeld worden als solo-instrument, maar meestal wordt het gebruikt in kleine orkesten, zoals dit Söndörgö, een familie-orkest uit Hongarije (de kern van de groep bestaat uit 4 broers Eredics). De muziek op deze cd komt uit de verschillende regios van ex-Joegoslavië. Op technisch vlak is dit verbluffende muziek; het gros van de nummers zijn instrumentals. De overheersende sfeer is vreugde maar ook nostalgie naar de jaren ’50 en ’60. Deze muziek loont de moeite om ontdekt te worden. publieksprijs: 19,60


SUSHEELA RAMAN – Vel

SUSHEELA RAMAN – Vel

De immer onvoorspelbare Susheela Raman kwam wellicht nooit zelfverzekerder en opzwepender voor de dag dan op dit nieuwe album. Tien jaar geleden was zij de eerste wereldmuziek-artieste die genomineerd werd voor de prestigieuze Mercury prize voor haar debuutalbum ‘Salt Rain’. Sindsdien was elke nieuwe plaat een koerswijziging waarbij ze het experiment niet schuwde, Indiase invloeden mixte met andere global-stijlen of rockklassiekers herwerkte. ‘Vel’ is een reflectie over haar recente reizen door India. Muzikaal is het een moedige clash tussen Indiase en hedendaagse westerse stijlen. Deze specifieke en originele aanpak van het Indiase materiaal maakt ‘Vel’ zo bijzonder. Eigen songs worden afgewisseld met traditionals, waarbij het instrumentarium ook een mix is van Indiase en westerse instrumenten. Susheela Raman heeft een bijzonder krachtige stem die soms toch breekbaar klinkt. In het lijstje gastmuzikanten treffen we o.m. de onnavolgbare drummer Tony Allen aan. publieksprijs: 20,15

SMOD – SMOD

SMOD – SMOD

SMOD is niet zomaar de zoveelste rap-groep uit Afrika, maar vertegenwoordigt een nieuwe Afrikaanse scene die een interactie lijkt tussen hedendaagse muziek en de stem en de zeggingskracht van de oudere generatie. SMOD is ondertussen 11 jaar actief en dit is hun derde cd. In 2004 komen ze in Bamako in contact met Manu Chao, die daar werkte aan het album ‘Dimanche à Bamako’ van Amadou & Mariam (die ook al gasten waren op de tweede cd van SMOD). En daar is het dat de bal aan het rollen gaat. Ze gaan toeren met Touré Kunda, met Amadou & Mariam én met Manu Chao zelf. Dit wordt hun eerste album dat buiten Afrika verschijnt. Een gitaar en drie stemmen is wat aan de basis van hun muziek ligt. De productie was in handen van Manu Chao en laat nu net daar het schoentje wringen: de Chao-stijl is zo nadrukkelijk aanwezig dat er van een eigen SMOD-gezicht nog weinig sprake is (zelfs de layout van de hoes en vooral van het tekstboekje is Manu Chao-like), een euvel dat er ook was bij ‘Dimanche à Bamako’. De boodschap van dit trio is duidelijk: onomwonden wordt de mening van de jonge generatie van Mali overgebracht. publieksprijs: 16,80

REGGAE

ROY COUSINS – Kings And Queens Of Dub

ROY COUSINS – Kings And Queens Of Dub

Deze heruitgave is een geschenk uit de hemel: ze bevat een collectie al lang niet meer verkrijgbare dubs van componist/producer/arrangeur Roy Cousins. Engineer van dienst was het genie genaamd Scientist en orkestje van dienst het onovertroffen Roots Radics. Alles werd gemixt in de befaamde Channel 1 Recording Studio in de vroege jaren ’80. Dit schijfje om in te lijsten is uitgegeven in een zeer gelimiteerde oplage, dus: snel zijn is de boodschap voor de liefhebbers. publieksprijs: 15,10

ROUGH GUIDE-nieuwe titel

“WORLD LULLABIES” (compilatie)

“WORLD LULLABIES” (compilatie)

Op deze collectie slaapliedjes van over de hele wereld horen we o.m. Omara Portuondo, Ali Farka Touré & Toumani Diabate, Chava Alberstein, Toto La Momposina, Netsayi en Teresa Doyle. Voorwaar: dit is veel schoon volk verzameld op nauwelijks 113,04 vierkante cm. De bonus-cd is van de Zimbabwaanse a capella-groep The Black Umfolosi 5. publieksprijs: 11,30

GOUD VAN OUD

AFRO CELT SOUND SYSTEM – Volume 1 Sound Magic

AFRO CELT SOUND SYSTEM – Volume 1 Sound Magic

Afro Celt Sound System ontstond als het geesteskind van producer/programmeur/gitarist Simon Emmerson. Op dit verbazingwekkende debuut creëert ACSS een ambitieuze en innovatieve soundscape vol wervelende, cross-culturele muzikale patronen. Dance-, techno- en trance-elementen worden versmolten met ritmes uit de West-Afrikaanse en Keltische traditie. Het resultaat is één van de rijkste “global fusion”-projecten ooit. Emmerson’s muzikale visie was gebaseerd op een theorie die zegt dat de Kelten afstamden van Afrika en via het Europese vasteland de Ierse westkust bereikten. Wat er ook van zij, de muzikale empathie tussen de Afrikaanse kora en de Keltische harp en tussen de Afrikaanse talking tama drum en de Ierse bodhrán is hier bijzonder treffend. Emmerson werkte 2 jaar aan de voorbereiding van dit project. Plaats en tijdstip van gebeuren was de tweejaarlijkse opname-week in de Real World-studios, in juli 1995. De intentie van die biënnale is het samenbrengen van muzikanten uit verschillende tradities voor een kruisbestuiving. Dit gegeven creëerde de perfecte omgeving voor Emmerson’s visionaire project. Emmerson had reeds 2 albums van Baaba Maal geproducet en uit diens band nodigde hij de kora-virtuoos Kauwding Cissokho en talking drum-speler Masamba Diop uit. Uit Ierland kwamen Ronan Browne (doedelzak), Davy Spillane (doedelzak, fluit), James McNally van The Pogues (bodhrán, fluit) en de bard Iarla Ó’Lionaird die zingt in de sean nós-traditie. De Bretoense harpist Myrdhin voegde nog een Euro-Keltisch accent toe aan het project. Simon Emmerson zelf en de keyboard-spelers Martin Russell en Jo Bruce stonden in voor de programmering. De basis-tracks had Emmerson klaar bij de start van de opnames: de opname-week werd besteed aan improvisaties over die tracks heen. Daarna werkte Emmerson nog 3 maanden aan de tapes. De rest is geschiedenis.
Bouwjaar: 1996
Hoogtepunten: de cd opent met de mooie, wat dromerige instrumental ‘Saor/Free’. Dit nummer wordt op de voet gevolgd door een nieuw hoogtepunt, ‘Whirl-Y-Reel 1’, waarin de Keltische en de Afrikaanse percussie een perfecte synergie vinden. Op het hypnotische ‘Sure-As-Not/Sure-As-Knot’ vinden dan weer de snaarinstrumenten die synergie. De revelatie van ACSS was zanger Iarla Ó’Lionaird (niemand minder dan Luka Bloom is een onvoorwaardelijke fan): zijn emotieve stem komt het best tot zijn recht op nog 2 andere hoogtepunten, het strakke ‘House Of The Ancestors’ en het zeer meeslepende ‘Eistigh Liomsa Sealad/Listen To Me/Saor Reprise’ (afgelopen maand was Iarla Ó’Lionaird nog solo te bewonderen op Dranouter Festival). Drie jaar later verscheen hun tweede album, ‘Volume 2 Release’, waarop de stem van Ó’Lionaird een prominentere rol ging spelen. Dit album was zo mogelijk nog sterker dan het debuut, maar de magie en de baanbrekende impact zullen voor altijd onlosmakelijk verbonden zijn met ‘Volume 1 Sound Magic’. publieksprijs: 18,85
Meer van deze artiesten:
Anatomic (bouwjaar: 2005; 20,50 €)
Capture (compilatie) (2011; 14,90)
Further In Time (2001; 18,85)
Release (1999; 18,85)
Seed (2003; 18,25).


VERWACHT

TINARIWEN – Tassili

TINARIWEN – Tassili

De peetvaders van de electrische woestijnblues doen het voor een keer akoestisch, met heel wat gasten van de partij. We konden ‘Tassili’ al integraal voorbeluisteren op de luisterpaal van www.vpro.nl en het is een echte beauty. publieksprijs: 18,60

BEIRUT – Rip Tide

BEIRUT – Rip Tide

Ook deze cd kan al integraal voorbeluisterd worden op de luisterpaal van www.vpro.nl . Dóen! publieksprijs: 17,10



“Putumayo Presents ACOUSTIC CAFÉ”

“Putumayo Presents ACOUSTIC CAFÉ”

publieksprijs: 13,75