CD-nieuws juli 2012



RAVI SHANKAR – The Living Room Sessions Part 1

RAVI SHANKAR – The Living Room Sessions Part 1

Over krasse knarren gesproken: deze is er absoluut een. 92 is hij er ondertussen en begin dit jaar blikte hij zijn nieuwe cd in. Naar eigen zeggen was hij thuis in Encinitas (Californië) wat aan het dollen op zijn sitar, samen met zijn compagnon de route, tabla-speler Tanmoy Bose. Wat we hier te horen krijgen is echter wel veel meer dan wat gedol en spielerei. De 4 -relatief korte- ragas op deze cd ademen muzikale virtuositeit en technisch meesterschap alsook de energie en de passie die we kennen van zijn concerten. Op 4 dagen tijd namen ze 7 ragas op in zijn living (Part 2 verschijnt in de herfst). De algemene sfeer is relaxt en intiem en de -steeds vloeiende- speelstijl varieert van ingehouden tot exuberant met nog andere schakeringen daar tussenin. Het moge duidelijk wezen: Ravi Shankar is terug van nooit weggeweest.
publieksprijs: 20,40




ARNALDO ANTUNES-EDGARD SCANDURRA-TOUMANI DIABATÉ – A Curva Da Cintura Mali – Brasil

ARNALDO ANTUNES-EDGARD SCANDURRA-TOUMANI DIABATÉ – A Curva Da Cintura Mali – Brasil

Na ‘Afrocubism’ en ‘Mali Latino’ is het nu de beurt aan ‘Mali - Brasil’. Enkele van de Malinese muzikanten van ‘Afrocubism’ en van ‘Mali Latino’ zijn hier ook van de partij. Singer-songwriter Antunes en gitarist Scandurra behoren tot de fine fleur van de Braziliaanse rockscene. Diabaté voorstellen lijkt me hier overbodig: de man is één van de meest invloedrijke Afrikaanse artiesten van de 21° eeuw. Een eerste ontmoeting vond plaats op een festival in Zuid-Amerika in 2010 waarbij Diabaté de Brazilianen uitnodigde om in Bamako te komen opnemen met Afrikaanse muzikanten. ‘Mali - Brasil’ werd deels in Bamako, deels in São Paulo opgenomen. Tot hier de praktische info. En wat met de muziek? ‘Afrocubism’ viel o.a. op door het zeer goed bewaakte evenwicht tussen beide kanten: hier zijn het duidelijk de Brazilianen die het commando voeren, zeker compositorisch (13 van de 15 songs zijn van hun hand naast 1 van Diabaté en een Gainsbourg-cover). De instrumentale bijdrage van de Malinese muzikanten daarentegen is gigantisch. Toumani Diabaté excelleert in de ballads, waarbij zijn uitzonderlijk en sprankelend koraspel in een mooi contrast staat met het donkere en melancholische stemgeluid van Arnaldo Antunes. Deze nummers vormen dan ook de hoogtepunten van dit album. In de upbeat songs neemt Toumani’s zoon Sidiki het over en dat leidt soms tot opwindende verstrengeling met de electrische gitaar van Edgard Scandurra. Helaas herbergt deze cd ook enkele miskleunen zoals ‘Coração De Mãe’ en de potsierlijke cover van Gainsbourgs ‘Elisa’. ‘A Curva Da Cintura’ is een boeiende samenwerking geworden maar wel minder rijk en geïnspireerd dan ‘Afrocubism’ en ‘Mali Latino’. Ondanks de vele aanwezige kwaliteiten lijkt dit af en toe op een half gemiste kans: waar Toumani Diabaté opduikt ligt de lat zeer hoog en zijn de verwachtingen zeer hoog gespannen. Uitgever van dienst is het zeer bijzondere Braziliaanse label Mais Um Discos dat zichzelf als volgt profileert: “MUD release music from Brazilian artists who fuse styles, disregard genres and irritate purists”. Als statement kan dit tellen en ondanks onze reserves is deze cd daar een perfecte illustratie van.
publieksprijs: 18,00




LOS MITICOS DEL RITMO – Los Miticos Del Ritmo

LOS MITICOS DEL RITMO – Los Miticos Del Ritmo

Daar is hij alweer, Will ‘Quantic’ Holland, de Britse muzikale duizendpoot, kameleon en bezige bij (hij is amper dertig en dit is zijn dertiende cd). Amper 2 maanden na het verschijnen van ‘Look Around The Corner’, dat hij maakte met blueszangeres Alice Russell en met zijn huisband Combo Bárbaro, is hij er met zijn zoveelste project onder een zoveelste andere naam, deze keer Los Miticos Del Ritmo. LMDR is een gelegenheids-studioband samengesteld uit vallenato- en cumbia-artiesten. Dit instrumentale album werd opgenomen in zijn zelfgebouwde Sonido del Valle-studio in het Colombiaanse Cali. Deze studio is de speeltuin van Quantic waar hij in de weer is met salsa, cumbia, boogaloo, vallenato en dies meer. Deze cd ademt helemaal de sfeer van sixties cumbia uit: dit is verrukkelijke, relaxte feestmuziek met naast eigen composities en cumbia-klassiekers ook nog hilarische covers van o.a. ‘Another One Bites The Dust’ (Queen) en ‘Don’t Stop ‘Til You Get Enough’ (Michael Jackson) en vooral een superbe cumbia/dub-versie van de reggaeklassieker ‘Satta Massa’. Na het licht ontgoochelende ‘Look Around The Corner’ scoort Quantic -één van onze huishelden- weer met de ogen dicht, al haalt deze treffer net niet het torenhoge niveau van ‘Dog With A Rope’ en van ‘Tradition In Translation’.
publieksprijs: 17,05




BOBAN i MARKO MARKOVIC ORKESTAR – Golden Horns – The Best Of

BOBAN i MARKO MARKOVIC ORKESTAR – Golden Horns – The Best Of

Aan Balkan brass bands geen gebrek de voorbije jaren: je kan er de straten mee plaveien en wij zouden ze alvast de kost niet willen geven. Velen van hen laten wel een zeer swingende wind waaien in wereldmuziekland. Neem nu Markovic & co, sinds 1995 één van de voornaamste brass bands in Servië. In 2002 (hij was toen 14) trad ook zoon Marko toe en sinds enkele jaren is hij ook co-bandleader, -schrijver en -arrangeur. Hun muziek is diep geworteld in de Roma-traditie van hoog-octane zigeunerbrass. Ook in het internationaal circuit (vooral op festivals) behoren ze tot de populairste Balkan brass bands, ook omdat zij voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de modernisering van deze muziekstijl alsook door hun samenwerking met dance producers en de introductie van nieuwe ritmes. Dit is een nobel doel maar laat nu net daar soms het schoentje knellen: hoe onweerstaanbaar en zinderend er bij momenten ook gemusiceerd wordt, toch moet deze LIGHT-VERSIE meestal het onderspit delven tegen de real stuff van bands als Taraf De Haïdouks, Kocani Orkestar en Weddings and Funerals Orchestra, om er maar enkele te noemen. Deze compilatie werd samengesteld door Balkanbeats’ DJ Robert Soko die afsluit met zijn remix van ‘Go Marko Go’. Laat ons tot slot nog meegeven dat BiMMO live een heuse belevenis is.
publieksprijs: 17,05


FOCUS op de SAHRAOUIS



MARIEM HASSAN – El Aaiún Egdat

MARIEM HASSAN – El Aaiún Egdat

Eén van de meest beklijvende albums uit 2010 was ‘Shouka’ van Mariem Hassan, een zangeres uit de Westelijke Sahara en één van de allergrootsten in Noord-Afrika. Het was een hymne aan de trots en de sterkte van het Sahraoui-volk alsook aan hun lijden sinds de Marokkaanse invasie in 1975, maar ook een metaforische doorn in het geweten van Marokko en in de amnesie van de rest van de wereld én een striemende aanklacht tegen politici die hun beloften gebroken hebben. Mariem Hassan, die nu in Spanje leeft, heeft een groot deel van haar leven in vluchtelingenkampen verbleven: veel van haar liederen behandelen dan ook de vluchtelingenproblematiek. Ze zingt reeds meer dan 30 jaar en met haar opmerkelijke, zeer intense en aangrijpende stem switcht ze moeiteloos van klaaglied naar upbeat desert blues. Alle liederen worden in het Hassãniya gezongen (met Spaanse en Engelse vertaling in het tekstboekje). Het zal wellicht niemand verbazen dat de Arabische lente een nieuwe inspiratiebron is voor Hassan. Ook muzikaal is er een nieuwe inspiratiebron: de jazz, die samen met de blues keurig geïntegreerd wordt in de Sahraoui-muziek en de traditionele Haul-ritmes. De begeleidingsgroep is helaas minder indrukwekkend dan Hassan en dat maakt ook dat haar aangrijpende, krachtige en opwindende stem het best tot haar recht komt met een minimale backing, zoals in ‘Gdeim Izik’, het hoogtepunt van deze cd, een intens, striemend en furieus lied over lijden en verzet. Naast het stemgeluid van Hassan zijn we ook weer eens bijzonder gecharmeerd door die lekkere gutturale backing vocals. ‘El Aaiún Egdat’ is een belangrijke en hartverwarmende release maar haalt niet het torenhoge niveau van voorganger Shouka’.
publieksprijs: 19,80



AZIZA BRAHIM & GULILI MANKOO – Mabruk

AZIZA BRAHIM & GULILI MANKOO – Mabruk

Sinds 2006 werkt Aziza Brahim met de groep Gulili Mankoo, samengesteld uit Sahraouise, Spaanse, Colombiaanse en Senegalese muzikanten. Ze brengen een fusie van Sahraoui en Afrikaanse muziek met rock-, blues- en flamecotoetsen. Na een ep in 2009 is ‘Mabruk’ haar eerste cd. ‘Mabruk’ is een hommage aan haar grootmoeder, Ljarda Mint Mabroc, een bekende dichteres bij de Sahraouis. Enkele van haar gedichten werden op deze cd op muziek gezet. De poëzie van Mabroc gaat steevast over de onafhankelijkheidsstrijd van de Sahraouis, het moeilijke leven in ballingschap en de gevallen helden voor de zaak van het Polisario Front. Het prominentst aanwezige instrument is de tbal, het traditionele percussie-instrument bij uitstek, door Brahim zelf bespeeld. Ze heeft een krachtige stem en zingt afwisselend in het Hassãniya en in het Spaans. Allemaal zeer lovenswaardig dus, maar compositorisch valt ‘Mabruk’ nogal licht uit. Er blijft weinig hangen, met uitzondering van het ijzersterke flamenco-geïnspireerde ‘Laaiún Ezeina’. Aziza Brahim is een goede zangeres maar muzikaal geraakt ze nauwelijks aan de enkels van Mariem Hassan.
publieksprijs: 15,35




JAGWA MUSIC – Bongo Hotheads

JAGWA MUSIC – Bongo Hotheads

Bij het Brusselse Crammed Discs hebben ze een bijzondere neus voor Afrikaanse doe-het-zelf-bands: denk hierbij aan Staff Benda Bilili en Konono° 1. Nieuwste in de rij is Jagwa Music uit Dar-Es-Salaam, Tanzania. De 5 muzikanten spelen hitsige, razendsnelle, geïmproviseerde, overstuurde, polyritmische en hypnotiserende straatmuziek, traditionele voodoo en rap op gerecycleerde instrumenten en vertimmerde Casio’s met assistentie van een overdrive MC en 2 danseressen, dit alles live opgenomen voor een publiek van vrienden, buren, kinderen en familie; aan de knoppen zat alweer de onvermijdelijke Vincent Kenis. ‘Bongo Hotheads’ is één lange schreeuw om aandacht. Zelf noemen ze hun muziek Mchiriku. Jagwa Music draait al twintig jaar mee in steeds wisselende bezettingen maar gaat nog steeds tekeer als een jong veulen. De ontdekking van Afrikaanse groepen met een ongehoorde sound die zich beweegt tussen traditie, trance en electronica wordt zo stilaan het handelsmerk van Vincent Kenis, denk ook aan Staff Benda Bilili, Konono N° 1 en ‘The Karindula Sessions’. In menig opzicht, zeker qua opzet, aanpak en filosofie, doet Jagwa Music ook denken aan de nieuwe Angolees-Portugese scene met groepen als Buraka Som Sistema en Batida. Een sleutelrol is weggelegd voor MC Jackie Kazimoto en zijn teksten over leven en overleven op straat, voodoo, de gevaren van aids, drugs en alcohol en over ontrouw en werkloosheid. Hun levensgeschiedenis doet onvermijdelijk denken aan die van Staff Benda Bilili en hopelijk voor Jagwa Music wacht er ook voor hen een sprookje met een happy end aan het einde van de rit (zie de schitterende Benda Bilili-film). Ondanks hun status komen deze muzikanten rond met klusjes waarbij ze net genoeg verdienen om wat te eten te kopen. Stilaan groeit hun reputatie buiten Tanzania en buiten Afrika. Vorig jaar zetten ze het festival van Roskilde in vuur en vlam tot vier uur in de nacht en dit jaar toerden ze in mei en juni door Europa (o.a. op Recyclart in Brussel). Na 20 jaar musiceren is ‘Bongo Hotheads’ een wervelend debuut. Na Jungle By Night en Batida is Jagwa Music de derde revelatie in 2012 en deze bijzonder succulente plaat is zonder twijfel de negende topper van dit jaar.
publieksprijs: 18,70



CHICHA LIBRE – Canibalismo

CHICHA LIBRE – Canibalismo

En we blijven nog even ten kantore van Crammed Discs, waar het de voorbije jaren zeer goed toeven is. Het New Yorkse Chicha Libre werd opgericht door Oliver Conan en hun muziek is gebaseerd op de chicha, Peruviaanse dansmuziek uit de jaren ’60, op haar beurt gebaseerd op de cumbia, Colombiaanse dansmuziek. Conan ontdekte deze muziek op reis in Peru en was dusdanig onder de indruk dat hij, eens terug thuis, Chicha Libre oprichtte. De naam chicha komt van de lokale whisky die 1000 jaar oud is. Zowel de whisky als de muziek zijn nog steeds erg populair in Lima. Op ‘Canibalismo’ brengt Chicha Libre een eigenzinnige mix van chicha, cumbia, latin grooves en de electrische gitaarsurfsound uit de jaren ’60. Helemaal hilarisch wordt het in het blijkbaar door Gainsbourg geïnspireerde ‘L’Age D’Or’ en vooral in hun versie van Wagners ‘De Rit van de Walküren’. Het retrogeluid is te danken aan het gebruik van surfgitaren, psychedelische orgeltjes en oude analoge apparatuur. De geest van Manu Chao waart hier soms nadrukkelijk rond. ‘Canibalismo’ staat bol van prettig gestoorde dansmuziek en is een aanrader voor al jullie feestjes.
publieksprijs: 18,70



NIYAZ – Sumud

NIYAZ – Sumud

Niyaz is het muzikale vehikel van 3 vermaarde Iraanse muzikanten die reeds ruimschoots hun strepen hebben verdiend met diverse groepen en samenwerkingen en met solo-albums: Azam Ali (zang, dulcimer), Loga Ramin Torkian (multi-instrumentalist) en Carmen Rizzo (producer, programmering). Ze brengen spirituele folk uit Iran en het Midden-Oosten in een fusie van akoestische en electronische klanken. Hun teksten zijn gebaseerd op eeuwenoude volksliederen en gedichten waarbij ze ook hun humanitaire en hun universele één-wereld-boodschap uitdragen en focussen op etnische en religieuze minderheidsgroepen. De klank is emotief, complex, atmosferisch, subtiel, ritmisch, extatisch en bijzonder intrigerend. De dominante electronische lagen gaan wonderwel hand in hand met de akoestische instrumenten. De zang van Azam Ali is overheerlijk, gecultiveerd en fascinerend. De titel van het album kan vertaald worden als “vastberadenheid” en verwijst direct naar de Palestijnse notie van volharding en geweldloos verzet. Dit fascinerende trio is een belangrijke vernieuwer binnen de Perzische muziektraditie.
publieksprijs: 20,40



MALAWI MOUSE BOYS – He is #1

MALAWI MOUSE BOYS – He is #1

Even niet schrikken bij de verklaring van de groepsnaam: wanneer ze niet musiceren dan verdienen de Malawi Mouse Boys hun kost met het verkopen van muizen op stokjes als snack. Ze kwamen nog nooit buiten Malawi en hun debuutalbum is de eerste plaat in hun Chichewa taal die internationaal gereleased wordt. Notoir rockproducer Ian Brennan, die vorig jaar Tinariwen mee aan een Grammy hielp voor hun album ‘Tassili’, tekent ook hier voor de productie. ‘He’ in de titel is God zelf en enkele songs hebben ook het woord Jesu in de titel. Wat we hier horen is transcendente, pure, eenvoudige en spirituele muziek. De zang van de acht M M Boys doet denken aan Zuid-Afrikaanse township gospel alsook aan de veldopnames uit de Zuidelijke Staten door de Lomaxes. De opnames werden ter plaatse gemaakt en nadien nam Brennan ze mee naar de US om ze daar te mixen: het siert hem dat hij geen enkele poging ondernam om er een Westerse toets aan te geven. Brennan omschrijft zo’n ingreep trouwens als cultureel oneerlijk. We krijgen hier de sublieme zang en de eenvoudige gitaar- en percussiebegeleiding voorgeschoteld in al zijn charmante, eerlijke, sierlijke en oprechte schoonheid en naaktheid. Wie weet zit er dit jaar weer een Grammy in, deze keer voor beste gospel album?
publieksprijs: 18,50



BEN ZABO – Ben Zabo

BEN ZABO – Ben Zabo

De combinatie Mali en muziek roept meestal de volgende associaties op: kora, desertblues, Songhi blues, singer-songwriters à la Rokia Traoré.... Zo niet bij Ben Zabo. Deze zanger/gitarist/componist en zijn gelijknamige band (versterkt met Chris Eckman van The Walkabouts, die ook al met Tamikrest werkte) brengen hier een eigenzinnige versie van afrobeat, weliswaar nog diep geworteld in de Malinese traditie. Zijn debuutplaat is de eerste internationale release van een artiest van het Bwa-volk (en ook gezongen in hun eigen taal). Veel hedendaagse Malinese muziek heeft een melancholische en etherische sfeer en klank, zo niet bij Ben Zabo: deze muziek is in hoofdzaak energieke en zweterige dansmuziek. Niet dat dit een nieuw gegeven is in de Malinese muziek, maar het is wel een gegeven dat al lang in de achtergrond verzeild was en nu door Ben Zabo terug op de kaart wordt gezet. In de jaren ‘70 en ‘80 maakte deze muziekvorm furore in Mali met vertegenwoordigers als Moussa Doumbia, Le Super Djata Band du Mali, Super Biton de Segou, Sory Bamba, L’Orchestre Kanaga de Mopti.... Zij creëerden een krachtige, scherpe, energieke sound die het midden hield tussen traditionele ritmes, verhalen en gezangen en de stedelijke klanken waarin electrische gitaren en James Brown centraal stonden. Het resultaat was een wisselwerking tussen de stad en het dorp, ontstaan uit een complexe dialoog. Toen Fela Kuti een internationaal begrip werd kreeg deze muziek ook een naam: afrobeat. Ben Zabo serveert hier 7 lange lappen feestgedruis en deze cd is bij deze ook een uiterst aangename en verrassende kennismaking: welkom, Ben Zabo.
publieksprijs: 17,30



MOKOOMBA – Rising Tide

MOKOOMBA – Rising Tide

Nog meer afro-fusion, nu uit Zimbabwe. Deze Belgische uitgave werd opgenomen in Harare, Abidjan en Brussel. De productie van hun debuutalbum was in handen van “onze” Manou Gallo. Deze zes jonge muzikanten wonnen in 2008 het Music Crossroads Festival in Malawi. De muzikanten komen allen uit het grensgebied van Zimbabwe en Zambia, waar de Tonga thuis zijn. Hun muziek is een mix van afro-fusion en traditionele Zuid-Afrikaanse en Tonga-ritmes, gelardeerd met scheuten funk, jazz en reggae én met een prominente rol voor het funky basgeluid; de sfeer op dit album is zeer fris van de lever en staat in schril contrast met alle negatieve “geluiden” (politiek, sociaal, economisch) die ons al jaren vanuit Zimbabwe komen aangewaaid. Mokoomba gebruikt zowel traditionele als hedendaagse instrumenten. Terwijl u dit leest maakten ze eind vorige maand hun tweede opwachting op Couleur Café. ‘Rising Tide’ is een fijn plaatje van een beloftevolle en te volgen groep.
publieksprijs: 18,95



JOSEPHINE FOSTER & THE VICTOR HERRERO BAND – Perlas

JOSEPHINE FOSTER & THE VICTOR HERRERO BAND – Perlas

We schrijven oktober 2010 en we worden bijzonder aangenaam verrast door de cd ‘Anda Jaleo’ van de Amerikaanse folkzangeres Josephine Foster en haar Spaanse levensgezel Victor Herrero. Daarop vertolkten ze de populaire ‘Las Canciones Populares Espanoles” van Federico Garcia Lorca die tijdens het Franco-bewind verboden waren en daarna verdwenen in het marginale sub-bewustzijn van vele Spanjaarden. Die cd was een mooi en respctvol eerbetoon aan die onuitroeibare Spaanse volksliedjes. Nu en hier zijn ze terug met de opvolger ‘Perlas’. Ook deze cd is samengesteld uit Spaanse folksongs (liederen en gedichten) die hier afgestoft worden en nieuw leven krijgen ingeblazen en (wellicht met opzet) een gedateerde sound meekrijgen, sober uitgevoerd op een hele reeks snaarinstrumenten en wat eenvoudige percussie. Die sobere uitvoering laat deze 10 traditionele liederen ten volle in al hun essentie tot recht komen. Josephine Foster heeft een zeer apart (geschoold opera-) stemgeluid waar wel even aan moet gewend worden. Ze is ook niet voor één gat te vangen want voorheen kwam ze al voor de dag met interpretaties van o.m. Brahms, Schumann, Schubert en Emily Dickinson. Zelden was een cd-titel zo treffend en veelbetekenend: op ‘Perlas’ horen we inderdaad 10 pareltjes, met veel liefde en warmte gekoesterd door Josephine Foster. Bovendien is het ook getooid in een heerlijk vintage hoesje.
publieksprijs: 17,10



KEPA JUNKERA + MELONIOUS QUARTET – Fandango (provença sessions)

KEPA JUNKERA + MELONIOUS QUARTET – Fandango (provença sessions)

Nu we toch in Spanje zijn kunnen we er net zo goed nog even blijven, meer bepaald in Baskenland met de trikitixa-speler Kepa Junkera. In ‘t schoon Vlaams is een trikitixa een diatonische accordeon. Melonious Quartet is een klassiek ensemble van Franse origine dat volgende welluidende instrumenten bespeelt: mandolina, mandola en mandoloncello (it’s all in the family). Op ‘Fandango’ worden 14 bestaande composities van Junkera herwerkt samen met dit beeldenstormende en zeer vitale ensemble. De fandango is een populaire Spaanse volksmuziekvorm die sterk verschilt van streek tot streek. De fandango’s op deze opwindende plaat krijgen een infuus toegediend met o.a. mediteraanse, Zuid-Amerikaanse en klassieke Renaissance invloeden. De zeer behendig gespeelde trikitixa-ritmes van Junkera ritsen naadloos met de mandoline-lagen die Melonious Quartet hier legt, zowel begeleidend als solerend. Volksmuziek en klassiek gaan op ‘Fandango’ op wonderlijke wijze hand in hand en vullen elkaar ook aan, mede dank zij de vernieuwende arrangementen van de hand van Patrick Vaillant. ‘Fandango’ is pure klasse en schittert zowel door zijn grandeur als door zijn eenvoud.
publieksprijs: 19,45



SARAZINO – Everyday Salama

SARAZINO – Everyday Salama

‘Everyday Salama’ is het tweede album van de Ecuadoriaanse anders-globalist Lamine Fellah (alias Sarazino). Zijn muziek wordt vaak vergeleken met die van Manu Chao en Sergent Garcia, en na beluistering van ‘Everyday Salama’ zal u wel begrijpen waarom dat zo is. Ook hier wordt kwistig in het rond gestrooid met lome, vrolijke, zomerse, pakkende eigentijdse beats overgoten met een saus bestaande uit heel veel ingrediënten: een royale dosis reggae doorheen de hele saus, een snuifje latin pop hier, een vleugje funk daar, wat Arabisch, wat Afrikaans.... Dit is feestelijk, warm, zomers, relaxt, feelgood.... Er wordt schiiterend geopend met ‘El Fugitivo’ (met een glansrol voor Amparo Sanchez) en de titelsong is zelfs een heuse instant hit. Deze prettige deuntjes lenen tot onbeschaamd meezingen hoewel weinige melodieën daarna echt blijven hangen. En dan komen we bij het echte probleem van deze nochtans prettige zomerplaat: de meeste songs zijn onderling inwisselbaar, de klank is nogal ééntonig en te vaak wordt de automatische piloot bovengehaald. Dit heeft tot gevolg dat met het vorderen van de cd het spook van de verveling op de loer komt te liggen en dit is nefast voor de feestvreugde. Dan had er toch wel meer moeten ingezeten hebben als je de indrukwekkende gastenlijst aanschouwt: Amparo Sanchez, Sabina Sciubba (Brazilian Girls), Roots Underground, Luísa Maita, Sierra Leone’s Refugee All Stars, Novalima. publieksprijs: 14,80

ROUGH GUIDE

Sinds vorige maand hebben wij, naast die van Putumayo World Music, nu ook de distributie van World Music Network. WMN geeft 4 reeksen uit, waarvan Music Rough Guide de bekendste is. We geven hierbij een korte voorstelling van deze 4 reeksen.

MUSIC ROUGH GUIDE

In 1994 werd de uitgeverij World Music Network opgericht. Sindsdien werden meer dan 200 Music Rough Guides uitgegeven. De reeks is thematisch: zowel genres, landen als regio’s (en sporadisch ook individuele artiesten) komen hierbij aan bod. De cd’s zijn met zorg samengesteld en bieden een uitstekende introductie tot het thema. Sinds enkele jaren wordt er ook een gratis bonus-cd aangeboden: het betreft een full-cd van een artiest die ook op de compilatie terug te vinden is. De nieuwste titel in deze reeks is:



‘CARIBBEAN CAFÉ’ (compilatie)

‘CARIBBEAN CAFÉ’ (compilatie)

Op deze compilatie horen we een selectie uit de vele genres die de Caraiben rijk is zoals reggae, ska, son, calypso, zouk, mizik raisin.... We horen bijdragen van o.a. Ska Cubano, Aurelio, Andy Palacio & The Garifuna Collective, Sierra Maestra, Boukman Eksperyans. De bonus-cd is ‘Fruits De La Patience’ van Dédé Saint-Prix die zouk, son, charanga en hip-hop verwerkt in zijn Afro-Caraïbische grooves.
publieksprijs: 13,15 (2 cd)

INTRODUCING

In tegenstelling tot Music Rough Guide is Introducing geen compilatie- maar een artiestenlabel. Zoals de naam suggereert wordt in deze reeks onontdekt muzikaal talent geïntroduceerd. Deze reeks werd gelanceerd in 2004 en herbergt artiesten als Amadou Diagne, Wayne Gorbea, Kenge Kenge, Daby Balde, Etran Finatawa.... Deze laatste 2 hebben ondertussen ook al een release op Riverboat (zie verder).
publieksprijs: 10,70

RIVERBOAT RECORDS

Dit artiestenlabel bestaat al 5 jaar langer dan Music Rough Guide. Op Riverboat Records komen vooral gevestigde warden aan bod, zoals Samba Touré, Paban Das Baul, Debashish Bhattacharya (‘3: Calcutta Slideguitar’ won in 2007 de BBC World Music Award en ‘Calcutta Chronicles’ ontving in 2009 een Grammy-nominatie), Bob Brozman, Sally Nyolo, Mory Kanté.... De nieuwste titels in deze reeks zijn:



RAMZI ABUREDWAN – Reflections Of Palestine

RAMZI ABUREDWAN – Reflections Of Palestine

In 1987, als 8-jarige jongentje, werd Ramzi Aburedwan wereldberoemd toen hij gefotografeerd werd terwijl hij stenen gooide naar Israëilische tanks tijdens de eerste Intifada, waarvan hij een icoon werd. Posters van Ramzi “de stenengooier” waren een “hit” in de West Bank en de gevierde dichter Nizar Qabbani schreef en gedicht, geïnspireerd door de acties van de piepjonge rebel en zijn kameraadjes. Als tiener volgde hij gratis muzieklessen waarbij hij zijn talent ontdekte en een nieuwe wereld opening. Al snel werd hij professioneel muzikant en werd muziek zijn nieuwe wapen. Heden ten dage is Ramzi een bepleiter voor vrede en begrip via muziek. Hij ging verder studeren aan het Franse Conservatoire National d’Angers. Hij is nu dirigent van het Palestine National Ensemble of Arabic Music en ook een wereldwijd gewaardeerde bouzouk-speler. Hij is ook de stichter van Al Kamandjati, een muziekschool in Palestina. Op dit album vol evocatieve instrumentale muziek wordt hij verder op sobere wijze begeleid op oud, accordeon, klarinet en percussie. Op ‘Reflections Of Palestine’ maken we kennis met een waarachtig, bedachtzaam, subtiel, elegant, bedreven en gedreven muzikaal talent. Wat we hier horen kan eenvoudigweg omschreven worden als mooie muziek, hoe simpel en cliché dit ook moge klinken, maar so be it.
publieksprijs: 13,15



KRISTI STASSINOPOULOU & STATHIS KALYVIOTIS - Greekadelia

KRISTI STASSINOPOULOU & STATHIS KALYVIOTIS - Greekadelia

Stassinopoulou & Kalyviotis zijn pioniers van de nieuwe Griekse folk en op ‘Greekadelia’ vinden ze traditionele demotika-liederen als het ware opnieuw uit. Hier wordt Griekse volksmuziek geserveerd zoals die nog nooit gehoord werd. De cd-titel dekt perfect de lading: ze zijn Grieken en de referentie naar ‘psychedelia’ doelt op hun verschuiven van vormen en de manier waarop ze hun luisteraars op het verkeerde been zetten en onderdompelen in nieuwe expressievormen. Hun beeldstormende benadering van deze oude demotika-liederen in combinatie met spitsvondige samples, dezeer aparte stem van Stassinopoulou, een traditionele Griekse lauto, een Indiaas harmonium, diverse frame drums en live looping zijn voor menige folk-conservatieven heiligschennis, maar wij, als fervente anti-hokjes-denkers, staan hier pal achter, temeer daar het resultaat voortreffelijk is. Deze 2 muzikanten gaan resoluut, intens en rigoureus hun eigen weg: ‘Greekadelia’ is schitterende hedendaagse Griekse volksmuziek. Met een minimale instrumentatie creëren ze een unieke soundscape en een ware verrijking voor de hedendaagse volksmuziek. Nog even terzijde: qua sfeer en benadering doet deze muziek ons denken aan een grootheid uit een totaal ander genre, met name Amina Alaoui. Als referentie kan dit tellen.
publieksprijs: 13,15

THINK GLOBAL

Voor World Music Network is er een duidelijk verband tussen wereldmuziek en sociale verandering. In de loop der jaren ontwikkelden er zich goede relaties met een aantal ontwikkelings- en mensenrechtenorganisaties. Dit leidde tot fondsenwerving via deze cd-reeks, in samenwerking met en ten voordele van Oxfam en Amnesty International. Think Global is een compilatielabel met titels als ‘Women Of Africa’, ‘Native America’, ‘Salsa’, ‘West Africa Unwired’....
publieksprijs: 10,70


REGGAE



“STUDIO ONE SOUND” (compilatie)

“STUDIO ONE SOUND” (compilatie)

Studio One kan gerust omschreven worden als de wieg van de reggae. In 1963 opende sound system-operator Clement “Coxsone” Seymour Dodd zijn eigen studio in Kingston, Jamaica. Samen met het nu legendarische huisorkest The Skatalites giet hij er de funderingen van de reggae. De reggae-artiesten die niet op Studio One zijn bij wijze van spreken op de vingers van één hand te tellen. Bob Marley blikte er het prototype van ‘One Love’ in; Lee Perry begon er als buitenwipper en werd vervolgens leider van de audities. Wat nog volgde is geschiedenis. Clement Dodd overleed op 80-jarige leeftijd en Brentford Road, waar Studio One gevestigsd was, werd omgedoopt tot Clement Dodd Boulevard. In Studio One werden meer dan 250 albums en meer dan 6000 singles opgenomen. Sinds jaar en dag beheert en koestert Soul Jazz Records deze muzikale erfenis en schatkamer o.m. met hun thematische compilatie-reeks. Op deze uitgave komen meerdere subgenres aan bod: van ska en rocksteady over roots en dub tot dancehall. De line-up is indrukwekkend: een opsomming zou hier te ver leiden en een selectie maken lijkt ons wat oneerbiedig. Alle tracks kregen een digitale remastering. In het cd-boekje wordt elke track goed gedocumenteerd. Voor wie geen of weinig reggae in huis heeft maar toch interesse betoont is dit een ideale introductie. Maar zelfs voor de hard die reggaefan kan deze compilatie een welgekomen aanvulling voor de collectie betekenen vanwege de niet meer te verkrijgen tracks, de vergeten pareltjes en de collectors items die ‘Studio One Sound’ sieren. Op vrijdag 3 augustus brengt Reggae Geel 2012, bij de vijftigste verjaardag van Jamaica, een eresaluut met het programma ‘Tribute to Studio 1’; maken daarin de dienst uit: Lone Ranger, Carlton Livingstone, Alpheus, Jim Brown, Winston Francis, Soul Stereo Soundsystem. M.a.w: ZEER WARM AANBEVOLEN!
publieksprijs: 20,15



BUNNY LEE & THE AGGROVATORS – Dub Will Change Your Mind

BUNNY LEE & THE AGGROVATORS – Dub Will Change Your Mind

Reggaelegende Edward O’Sullivan, beter gekend als Bunny “Striker” Lee was in de jaren ’60 een pionier van de Britse reggaescene. Hij is het best gekend van zijn werk uit de jaren ’60 en ’70. Zijn belangrijkste bijdrage tot de evolutie van reggae is zijn productie-, mix- en dubwerk. Samen met Lee “Scratch” Perry brak hij de dominantie van Clement “Coxsone” Dodd en Duke Reid. Met zijn vriend en dubpionier King Tubby leverde hij baanbrekend werk en experimenteerden ze volop met nieuwe technieken. The Aggrovators was een dub/reggae backing band en zowat de belangrijkste sessieband voor Bunny Lee. Het personeelsbestand leest als een bestseller: Jackie Mittoo, Sly and Robbie, Tommy McCook, Aston Barrett, Carlton “Santa” Davis (die de “flying cymbal” lanceerde), Earl “Chinna” Smith, Ansel Collins, Bobby Ellis, Horace Andy, Johnny Clarke.... Hun laatste werk dateert van 1983. We zijn ondertussen wat oververzadigd van de Bunny Lee/King Tubby-compilatie’s die elkaar vaak overlappen. Deze compilatie herbergt echter een collectie onvervalste rariteiten die voorheen nooit op een compilatie kwamen en aldus een meerwaarde biedt. Kwalitatief is die meerwaarde niet op alle tracks te vinden: hier staan veel uitstekende dubs op maar ruim een derde van dit materiaal was beter in de vergetelheid gebleven. Gemengde gevoelens dus bij een compilatie die niet echt essentieel bijdraagt aan de catalogus van Bunny Lee. Hard die fans zullen hier wellicht wel pap van lusten.
publieksprijs: 19,70

REGGAE CLASSICS

De zomer is de reggaetijd bij uitstek. Om die zomer een extra toets te bezorgen serveren we hier een 100% subjectief lijstje van 28 reggae-klassiekers.

Horace Andy – Skylarking
Black Uhuru – Black Uhuru
Burning Spear – Social Living
The Congos – Heart Of The Congos
Culture- Two Sevens Clash
Digitaldubs - #1
Dr. Alimantado – Best Dressed Chicken In Town
Fat Freddy’s Drop – Live At Roundhouse London
Gainsbourg – Aux Armes Et Caetera
The Gladiators – Trenchtown Mix Up
Groundation – The Gathering Of The Elders
Ijahman – Are We A Warrior
Bob Marley & The Wailers – Kaya
Bob Marley & The Wailers – Survival
Bob Marley & The Wailers – Uprising (en bij uitbreiding eigenlijk zowat het grootste deel van Marleys backcatalogue)
Mighty Diamonds – Right Time
Pablo Moses – Revolutionary Dream
Augustus Pablo – King Tubbys meets Rockers Uptown (lees meer in de rubriek Goud van Oud)
Poet And The Roots (aka Linton Kwesi Johnson) – Dread Beat And Blood
Specials – Specials
Bunny Wailer – Sings The Wailers
Wailing Souls – Firehouse Rock
Yabby You – Deliver Me From My Enemies
“Run It Red” (compilatie)
“Studio One Rude Boy” (compilatie)
“War Ina Babylon: an Island Reggae Anthology” (compilatie)
“The Harder They Come” (original soundtrack)
En dan is er ongetwijfeld nog hét reggae-standaardwerk “SONGS OF FREEDOM”, de 4 cd/dvd/boek-box van BOB Marley (zie CD-nieuws mei 2011).

GOUD VAN OUD



AUGUSTUS PABLO – King Tubbys meets Rockers Uptown (deluxe edition)

AUGUSTUS PABLO – King Tubbys meets Rockers Uptown (deluxe edition)

Horace Swaby (1954-1999), aka Augustus Pablo, was een Jamaicaanse roots reggae- en dubproducer en melodica- en keyboardsspeler (piano, orgel, clavinet). Hij bezorgde het gebruik van de melodica in de reggae populariteit. Het instrument werd in de Jamaicaanse openbare scholen als belangrijkste instrument gebruikt in de muzieklessen. Met de jaren vergroeide de man a.h.w. met zijn melodica. Na een reeks singles verscheen in 1974 zijn debuutalbum ‘This Is Augustus Pablo’. Een jaar later werkte hij voor de eerste keer samen met de legendarische technicus King Tubby, met wie hij ook deze ‘Goud Van Oud’-cd zou maken. In de tweede helft van de jaren 70 maakte hij furore als producer van god en klein pierke in de reggae. ‘King Tubbys meets Rockers Uptown’ kan ongetwijfeld beschouwd worden als de moeder aller dubplaten. Het is een onovertroffen clash tussen 2 grootheden en vernieuwers, Augustus Pablo en King Tubby. De begeleidingsband bestaat uit de toenmalige reggae-crème de la crème: Robbie Shakespeare, Aston Barrett, Earl Smith, Carlton Barrett, Bobby Ellis.... Bouwjaar: 1976 Hoogtepunten: hét hoogtepunt van de plaat is het titelnummer, een ware reggae-classic en naar onze uiteraard bescheiden mening de beste dub ooit: we horen hier de essentie van dub gebald in 2’58”. Het is een bewerking van ‘Baby I Love You So’ van Jacob Miller. Voorts werden we vooral bekoord door ‘Stop Them Jah’, “Braces Tower Dub’, ‘Skanking Dub’ en ‘Frozen Dub’. Deze deluxe edition bevat 4 extra tracks waarvan enkel ‘Black Gunn’ en ‘Silent Satta’ overeind blijven. Je zou dus kunnen stellen dat de bonus tracks overbodig zijn, maar geen nood: je betaalt geen cent extra t.o.v. de “gewone” editie. publieksprijs: 20,30 Meer van deze artiest: we geven hier slechts een beknopt overzicht van het nog verkrijgbare materiaal: een volledig overzicht zou ons te ver leiden en bovendien zit er ook nogal wat kaf tussen het koren. Blowing With The Wind (bouwjaar: 1990; 15,75€) Ital Dub (1975; 15,75) Message Music (2011; 18,15) Original Rockers (1979; 20,65) Rockers meets King Tubbys in a fire house (1980; 20,65) This is Augustus Pablo (1974; 14,55).

SING FOR THE CLIMATE

Op de tonen van het Italiaanse partizanenlied ‘Bella Ciao’, een werkelijk uitstekende coverkeuze, gaan zowat gans zingend Vlaanderen (of toch zo’n 60 onder hen) en het kinderkoor van de Vlaamse Opera, onder leiding van Stef Kamil Carlens en Dirk Brossé, op ‘Do It Now’ uit de bol voor bezorgdheid voor het klimaat. Overal in België zal op 22 en 23 september gezongen worden voor het klimaat. Alle info vind je op www.singfortheclimate.com.

KOOPJE VAN DE MAAND



MUZSIKÁS – Ketto

MUZSIKÁS – Ketto

publieksprijs: 9,15





VERWACHT

“Putumayo Presents ARABIC BEAT” (compilatie)

Deze nieuwe titel wordt naar voor geschoven als de opvolger van bestseller ‘Arabic Groove’. Zijn o.a. van de partij: Zein Al-Jundi (Syrië), Djamel Laroussi (Algerije/Duitsland), Ali Slimani (Algerije/UK), Watcha Clan (Algerije/Frankrijk). Release: 17 juli.
publieksprijs: 13,75


EN VERDER NOG

-JAUNE TOUJOURS vs. GANGBÉ BRASS BAND – Afrobelbeat (ep)

Deze samenwerking, met steun van de Vlaamse overheid, tussen het Brusselse Jaune Toujours en de Beninse Gangbé Brass Band ondersteunt de Vredeseilanden-campagne voor de Beninse rijstboeren. Beide groepen werkten in 2006 voor het eerst samen en gingen in 2011 nieuwe songs en nieuwe arrangementen maken, waarmee ze gingen toeren in België. Gangbé Brass Band staat voor een mix van New Orleans-jazz met funky afrobeat, latin, juju- en voodooritmes. Jaune Toujours staat dan weer voor een explosieve mix van urbane muziekgenres. Op papier zou dit voor gensters kunnen zorgen. Op deze ep staan 3 studio- en 1 live-track. Gensters worden hier evenwel niet geslagen: het niveau is zeer behoorlijk maar we hadden van deze samenwerking toch wel wat meer verwacht. Meer info vind je op www.vredeseilanden.be.
publieksprijs: 8,40

-“A SEARCH FOR CMS – A STORY BY BLUE FLAMINGO” (compilatie)

De grote passie van de Rotterdamse DJ Ziya Ertekin (Blue Flamingo is zijn artiestennaam) is het verzamelen van 78-toeren-platen die hij ter plaatse gaat opsnorren. In 2010 schonk hij ons met zijn compilatie ‘Congo Jazz’ zo goed als nog onvindbare kleinoden uit de geschiedenis van de Congolese muziek van tussen 1920 en 1950. In 2011 reisde hij 3 maanden doorheen 7 landen in het Afrikaanse continent. Deze nieuwe compilatie is het resultaat van zijn verblijf van welgeteld één dag in Nairobi, waar hij op zoek ging naar het verhaal achter CMS (Capitol Music Store), een Keniaans label dat al in de jaren ’60 werd opgedoekt. Ertekin kwam terug met een schat aan muziek uit de jaren vijftig en zestig, op bakeliet en vinyl. Aan deze bijzondere 78-toeren-plaatjes voegde hij ook nog 45-toeren-plaatjes van andere Keniaanse labels toe. De opnames komen niet enkel van muzikanten uit Kenia, maar ook uit o.m. Botswana, Tanzania en Congo. ‘A Search For CMS’ is een indrukwekkende en bijzonder charmerende collage (die collage mag je letterlijk interpreteren). Ook nog dit: zijn website www.ziya.nlis best wel een kijkje waard.
publieksprijs: 18,60

-“SUBWAY SALSA: The Montuno Records Story” (compilatie)

In New York staan talloze muzikale monumenten, denk maar aan Chelsea Hotel of Strawberry Fields. Maar deze zit ondergronds: Record Mart, een platenwinkel in het Times Square metrostation. Record Mart is een begrip in de Latinomuziek en sinds de jaren ’70 is er ook een platenlabel aan verbonden: Montuno Records. Montuno focuste niet op de grote namen van de New Yorkse salsa en latin, die zaten bij Fania Records. Jesse Moskovitz was de stichter van Montuno en was eigenlijk gek op zangeressen als Sarah Vaughan en op instrumentale jazz, maar zijn zus was fan van Cubaanse muziek, zoals zoveel hippe Joodse rijkeluiskinderen in Manhattan en Brooklyn in de jaren ’50. Zuslief bracht hem in contact met latin en toen een vriend van vader Moskovitz Jesse vroeg om mee in een muziekzaak te stappen was Record Mart een feit. ‘Subway Salsa’ biedt een overzicht van het brede scala van de Montuno-catalogus: salsa, compás, latin jazz, traditionele Cubaanse genres, funk, doo-wop, Braziliaanse klanken….
publieksprijs: 24,65 (2 cd)

-SEU JORGE – Músicas para Churrasco Vol. 1

Na het zijstapje op zijn vorige album -een collectie rockcovers- doet Seu Jorge opnieuw waarin hij het best is: samba funk met de focus op feelgood, grooves en vibes die doorweekt zijn met zonneschijn. De kracht van het album zit in de bariton van Jorge, het stuwende orgel en de heerlijke blazerssectie. Seu Jorge brengt de zomer heupwiegend op uw bord, maar helaas is dit niet onze meug. Maar de fans zal dat worst wezen en ze zullen hier meer dan hun gading vinden en er wellicht heel veel pap van lusten. En de ‘Vol. 1’ in de titel suggereert dat hier nog een vervolg op komt.
publieksprijs: 20,45

FESTIVALITIS

We serveren jullie hier een summier en hoogstwaarschijnlijk onvolledig overzicht van festivals waar wereldmuziek te beluisteren valt. Eén van de belangrijkste, Couleur Café, is hier niet vermeld omdat het bij het verschijnen van dit nieuws reeds tot de geschiedenis behoort.

LES ARDENTES (Liège, 05.07 tot 08.07)

Met o.m. Balkan Beat Box, Rodrigo Y Gabriela & C.U.B.A., Hollie Cook.

CACTUSFESTIVAL (Brugge, 06.07 tot 08.07)

Met o.m. Shantel & Bucovina Club Orkestar, Zita Swoon Group.

SIMMERDOWN (Puurs, 07.07)

Met o.m. Panache Culture, Maguare, Los Del Trè én met fairtradebar!

DOUR FESTIVAL (Dour, 12.07 tot 15.07)

Met o.m. Owiny Sigoma Band, The Twinkle Brothers, The Dubateers, Barrington Levy, Cornell Campbell, Tiken Jah Fakoly, Dub Syndicate, The Skatalites, The Abyssinians, Third World.

POLÉ POLÉ GENT (Gent, 14.07. tot 23.07)

Met o.m. Orchestre International Du Vetex, The Skatalites, Mokoomba, Internationals ft. Liza Accoe, Café Con Leche, La Chiva Gantiva, Los De Abajo, Buscemi & Squadra Bossa.

SFINKS MIXED (Boechout, 27.07 tot 29.07)

Met o.m. Ricardo Ribeiro Quintet, Kayhan Kalhor & Erdal Erzincan, Emel Mathlouthi, Balaxy Orchestra, Fatoumata Diawara, Red Baraat, Bonga, Dissidenten, Zita Swoon Group.

KLINKERS (Brugge, 27.07 tot 11.08)

Met o.m. Babylon Circus, La Boutique Fantastique, Roy Sher & Elpida Markianidou, Manuel Liñan Y Su Grupo Flamenco ft. Belen Maya, Gilles Peterson.

DRANOUTER (Dranouter, 02.08 tot 05.08)

Met o.m. Balaxy Orchestra, Goran Bregovic & The Wedding and Funeral Band, Analogik, Tref, Blue Flamingo, Balkan Beat Box, Tinariwen, Sergent Garcia, The Black Seeds maar vooral met de OXFAM-BARS!

ESPERANZAH! (Floreffe -in de abdij!-, 03.08 tot 05.08)

Met o.m. Groundation, El Gusto, Balkan Beat Box, Roberto Fonseca, Staff Benda Bilili, Emel Mathlouthi, Va Fan Fahre, La Chiva Gantiva, Bonga.

POLÉ POLÉ BEACH (Zeebrugge, 03.08 tot 05.08)

Met o.m. ....

REGGAE GEEL (Geel, 03.08 tot 04.08)

Met o.m. The Mighty Diamonds, Linval Thompson, Pablo Moses, Johnny Osbourne, John Holt, Tiken Jah Fakoly, “Tribute To Studio 1” (n.a.v. de vijftigste verjaardag van Jamaica).

LOKERSE FEESTEN (Lokeren, 03.08 tot 12.08)

Met o.m. Damian Marley, The Specials, UB40.

PAULUSFEESTEN (Oostende, 09.08 tot 15.08)

Met o.m. Orchestre International Du Vetex.

ANTILLIAANSE FEESTEN (Hoogstraten, 10.08 tot 11.08)

Met o.m. Luis Enrique, Morgan Heritage, Havana D’Primera, Staff Des Leaders, Kola Loka.

AFRO CARIBBEAN FESTIVAL (Bredene, 10.08 tot 11.08)

Met o.m. Zion Train, Buscemi & Squadra Bossa, Sweet Coffee, Tamikrest, Pura Vida, Wrong ‘Em Boyo.

GIPSY’S IN HET PARK (Oostkamp, 18.08)

Met Gyula Csikos Gipsy Cimbalon, De Piotto’s -feat. Tcha Limberger, Mozes Rosenberg, Paulus Schaefer-, Emilia Kirova & Tzigani, Fanfare Ciocarlia. Gipsy’s In Het Park blaast dit jaar 10 kaarsjes uit.

FEEST IN HET PARK (Oudenaarde, 23.08 tot 26.08)

Met o.m. Beenie Man, Sizzla, David Rodigan, The Slackers, Fat Freddy’s Drop, Barrington Levy, Jah Mason, Internationals, Merdan Taplak.

LEFFINGELEUREN (Leffinge, 14.09 tot 16.09)

Met o.m. Beirut, Staff Benda Bilili.