CD-nieuws maart 2012

RED BARAAT – Chaal Baby

RED BARAAT – Chaal Baby

GREAT STUFF! Percussionist Sunny Jain is een gerenommeerd jazzmuzikant die ook thuis is in de Indiase muziek. Met zijn band Red Baraat mixt hij bhangra met New Orleans-brass, funk, jazz en latin. Aan dit brouwsel geeft hij de naam dhol ‘n’ brass. Drie percussionisten en zes blazers (waaronder een sousafoonspeler) zorgen hier voor zeer aanstekelijk en opzwepend feestgedruis (de mars ‘Samaro Mantra’ is het enige rustpunt op deze cd): dit is genieten van de eerste tot de laatste noot. Er wordt afgesloten met 2 schitterende live-tracks die doen vermoeden dat Red Baraat ook live een opwindende ervaring moet zijn. Red Baraat klinkt als het Indo-New Yorkse antwoord op Balkan brass. De eerste voltreffer in 2012 is meteen een feit.
publieksprijs: 20,35

KAYHAN KALHOR & ALI BAHRAMI FARD – I Will Not Stand Alone

KAYHAN KALHOR & ALI BAHRAMI FARD – I Will Not Stand Alone

De Iraanse kamancheh-speler Kayhan Kalhor wordt beschouwd als één van de grootste muzikanten in leven. De kamancheh is een Perzisch strijkinstrument. Dit instrument alsook Kalhor’s muziek is niet als populair te omschrijven: toch is Kalhor een vitale ambassadeur voor de Perzische muziekcultuur. ‘I Will Not Stand Alone’ is opgedragen aan het Iraanse volk in tijden van duisternis en geweld en is volgens Kalhor zelf ook het product van deze duistere periode. De titel is m.a.w. een overduidelijk statement en dit muzikale project kan beschouwd worden als een samensmelting van het persoonlijke en het politieke aspect. Muzikaal hebben we hier te doen met een noch min noch meer baanbrekend werkstuk dat veelvuldige rillingen bezorgt en waarbij het duimen en vingers aflikken is. Kalhor bespeelt een nieuwe bas-kamancheh (die hij shah kaman noemt), ontworpen door de Australische instrumentenbouwer Peter Biffin. Hij wordt begeleid door Ali Bahrami Fard op bas-santur (hamerdulcimer). De toon van dit album is tegelijk zeer donker en uiterst gepassioneerd. Alle composites rollen a.h.w. op natuurlijke en organische wijze over in elkaar. Dit is muziek die van de luisteraar een grote inspanning vraagt alsook tijd om erin door te dringen. Eens zo ver zijn de beloning en de voldoening overweldigend: het spelniveau, de muzikale opbouw en de emotionele intensiteit zorgen voor een buitengewoon verpletterende muzikale ervaring die je als luisteraar van de sokken blaast. Hoogtepunten vermelden is een haast onmogelijke zaak en doet ook wat oneer aan aan de overige tracks, maar toch zijn er o.i. 2 absolute uitschieters: het 12 minuten durende ‘Where Are You?’ met een uiterst dynamische wisselwerking tussen de twee muzikanten en de extatische slotcompositie ‘I Will Not Stand Alone’ die op een merkwaardige wijze abrupt afbreekt. Deze grand cru hors catégorie is meteen de tweede voltreffer in 2012 en zal wellicht nog moeilijk te overtreffen zijn. ‘I Will Not Stand Alone’ is verplichte leerstof voor wie zich verder wil verdiepen in wereldmuziek.
publieksprijs: 21,00

JAVIER LIMÓN – Mujeres De Agua

JAVIER LIMÓN – Mujeres De Agua

Javier Limón is een Spaanse gitarist, singer-songwriter en producer. Vorig jaar nog was hij verantwoordelijk voor het sublieme gitaarspel op ‘Traveller’ van Anoushka Shankar, die we toen het predikaat “verpletterende luisterervaring” meegaven. Hij tekende ook voor een deel van de composities en voor de productie van dat album. Nu is Limón er met een heel bijzonder project: met ‘Mujeres De Agua’ (vrouwen van het water) verbreedt hij zijn horizon naar het hele Middellandse Zeegebied. Op elke compositie staat zo’n Middellandse watervocaliste centraal. De lijst is INDRUKWEKKEND: Aynur, La Susi, Estrella Morente, Mariza, Carmen Linares, Buika, Montse Cortés, Sandra Carrasco, de flamencogroep La Shica met zangeres Elsa Rovayo, Yasmin Levy, Eleftheria Arvanitaki en Genara Cortes. Het resultaat mag al even indrukwekkend genoemd worden. Dit album draagt Limón op aan alle vrouwen en in het bijzonder diegenen die verboden worden om te zingen. Maar dit album klinkt vooral als één grote ode aan de mediterraanse vocale tradities.
publieksprijs: 19,20

SAMBASUNDA QUINTET – Java

SAMBASUNDA QUINTET – Java

Sambasunda Quintet is een internationaal vermaard muziekcollectief uit Bandung (West-Java). Ze staan vooral bekend voor hun inventieve en vernieuwende aanpak van de traditionele muziek uit West-Java. De spilfiguur is oprichter Ismet Ruchimat, die o.a. het centrale instrument, de kacapi, bespeelt. De kacapi is een bootvormige citer, zowat het belangrijkste instrument in de muziek van West-Java. Voor dit project liet Ruchimat zich omringen door 3 instrumentalisten en vooral door de nieuwe ontdekking Neng Dini Andriati, een zeer bijzondere zangeres die hier met een groot deel van de aandacht gaat lopen. We horen invloeden van lokale pop uit Bandung maar evenzeer van internationale genres vanuit de vele samenwerkingen van dit collectief: zo staat er hier zelfs een heuse Schotse instrumental van eigen makelij! ‘Java’ is een prachtig, intrigerend en indringend album geworden waarin Javaanse traditie hand in hand gaat met oprechte vernieuwing.
publieksprijs: 17,80

KALABAN COURA – Aigabani

KALABAN COURA – Aigabani

Wie Mali zegt, zegt ook woestijnblues. Kalaban Coura is daarvan de zoveelste exponent. Kalaban Coura is een project van de Waalse gitarist Quentin Dujardin en is ook de naam van een wijk in Bamako, waar Dujardin op één van zijn vele muzikale reizen verzeilde en er in contact kwam met gitarist Kalil Sidy Haïdara, met wie hij dagenlang jamde op straat. Het klikte en ze besloten er de Marokkaanse zanger/violist Jalal El Allouli bij te halen, waarmee Dujardin in 2005 ‘Monsieur Ibrahim’ opnam. De eerste helft van deze cd klinkt vrij sterk met o.a. 2 ijzersterke tracks, ‘Kalaban Coura’ en de zeer relaxte instrumental ‘Mali’. Maar daarna verzandt ‘Aigabani’ onherroepelijk in voortkabbelende oppervlakkigheid en een gebrek aan verdieping en gaat de cd ten onder in de veel te gladde productie. Desondanks lijkt Kalil Sidy Haïdara ons toch een artiest om in het oog te houden.
publieksprijs: 20,55

ANA LAÍNS – Quatro Caminhos

ANA LAÍNS – Quatro Caminhos

En wie Portugal zegt, zegt ook fado. ‘Quatro Caminhos’ is de vierde cd van Ana Laíns, die in 2006 debuteerde met ‘Sentidos’. Laíns maakt deel uit van de “nieuwe fado”. Ze is wel niet één van de bekendste telgen van die nieuwe fado en waarom dat zo is wordt hier deels geïllustreerd. Ze zingt uitstekend en de begeleiding is dito maar haar muziek klinkt ons veel te lichtvoetig en vlak én vooral te weinig gepassioneerd. Op een aantal nummers treedt ze ook buiten het fado-pad en door toevoeging van accordeon en klarinet verrijkt ze de fado met een nieuwe klankkleur. De teksten zijn deels bekende gedichten, deels zelf geschreven. ‘Quatro Caminhos’ ligt (te?) vlot in het gehoor maar voegt verder niets toe aan fado. Deze cd zal zeker geen geschiedenis schrijven.
publieksprijs: 20,40

FEIDMAN & GITANES BLONDES – Very Klezmer

FEIDMAN & GITANES BLONDES – Very Klezmer

En wie Joods zegt, zegt ook klezmer. De terecht wereldvermaarde klarinettist Giora Feidman stelde steeds zijn eigen ensembles samen. Voor ‘Very Klezmer’ echter nodigde hij de jonge Duitse klezmergroep Gitanes Blondes uit. Feidman beschouwt hen als de beste klezmergroep die hij ooit ontmoette. Feidman zorgde voor het repertoire en voegde zo een meer eigentijdse toets toe aan het traditionele klezmergeluid van Gitanes Blondes. Zodoende komen de verschillende stijlen en facetten van klezmer aan bod. ‘Very Klezmer’ is een heerlijk, onderhoudend en pretentieloos schijfje dat weliswaar niet tot het beste van Feidman’s werk behoort.
publieksprijs: 20,35

ROUGH GUIDE

'FADO' (compilatie)

'FADO' (compilatie)

Op deze cd vind je veel fine fleur, zowel van de oude als van de jonge generatie. En de bonus-cd is helemaal een godsgeschenk: die komt van niemand minder dan Cristina Branco (de cd ‘Murmúrios uit 1998). En voor de prijs moet je het zeker niet laten: ‘Rough Guide to Fado’ is een ferme aanrader.
publieksprijs: 11,65 (2 cd)

GOUD VAN OUD

ALI FARKA TOURÉ with RY COODER – Talking Timbuktu

ALI FARKA TOURÉ with RY COODER – Talking Timbuktu

‘Talking Timbuktu’ kan nog het best omschreven worden als een heuse titanenclash. Beide heren waren al veel langer op de hoogte van elkaars bestaan en muziek, maar het duurde tot 1992 vooraleer er een eerste ontmoeting kwam tussen deze 2 uitzonderlijk getalenteerde gitaristen. Een jaar later toerde Touré in de VS en als voorbereiding op de opnames van deze cd was Cooder gastmuzikant op enkele concerten. ‘Talking Timbuktu’ werd opgenomen in LA in nauwelijks 3 dagen. Door de jaren heen zijn dit soort internationale/interculturele samenwerkingen het handelsmerk van Ry Cooder geworden, denk maar aan o.m. Vishwa Mohan Bhatt, BVSC, Flaco Jimenez, Ronu Majumdar, Manuel Galbán, The Chieftains. ‘Talking Timbuktu’ won een Grammy en werd ook een internationale bestseller. Meteen plaatste het ook World Circuit op de kaart, als één van de interessantste en belangrijkste labels.
Bouwjaar: 1994
Hoogtepunten: hoewel alle tracks hoogstaand kwalitatief zijn hebben wij hier toch een aantal uitgesproken favorieten. ‘Soukora’, een Bambara-liefdeslied, is mooi in al zijn eenvoudige en repetitieve akkoorden en in zijn lyrische melodie. Ook het slepende, bluesy en hypnotiserende ‘Amandrai’ kan ons bijzonder bekoren met de klagerige zang van Touré en de heerlijke slide guitar van Ry Cooder. Pièce de résistance is ‘Ai Du’: imposant en meeslepend en meteen ook één van de hoogtepunten uit Touré’s rijkgevulde oeuvre. Het vierde hoogtepunt is de relaxte afsluiter ‘Diaraby’, met zijn zachte en delicate klank. We willen tot slot nog de indrukwekkende guestlist vermelden: John Patitucci (bas), Jim Keltner (drums), Clarence “Gatemouth” Brown (gitaar), Hamma Sankare (kalebas) en Oumar Touré (congas); we geven ook nog een dikke pluim aan Ry Cooder voor de prima productie.
publieksprijs: 19,45

Meer van Ali Farka Touré:
A visit to Ali Farka Touré (dvd) (bouwjaar: 1990; 13,55€)
Ali & Toumani (met Toumani Diabaté: een meesterwerk) (2010; 19,45)
Ali Farka Touré (1988; 19,45)
In The Heart Of The Moon (met Toumani Diabaté en ook Ry Cooder én alweer een meesterwerk) (2005; 19,45)
Niafunké (1999; 19,45)
Radio Mali (geremasterde opnames uit de periode 1975-1980) (1996; 19,45)
Red & Green (geremasterde versie van de cd’s ‘Red’ uit 1984 en ‘Green’ uit 1988) (2004; 19,45-2 cd)
Savane (2006; 19,45)
The River (1990; 19,45)
The Source (met Taj Mahal) (1992; 19,45)

VERWACHT

ZITA SWOON GROUP – Wait For Me

Zita Swoon, vraagt u zich misschien af? Wat doen die hier? Welnu, die staan hier met recht en reden. Deze cd is de studio-neerslag van de toernee die Stef Kamil Carlens en de zijnen onderneemt samen met enkele Burkinese artiesten, in een programma dat doordrenkt is van de Afrikaanse blues en de mandingue. De concerten zijn voltreffers en dat doet het beste vermoeden voor deze cd. We zijn uiterst benieuwd. De vooruitgeschoven single ‘Sababu’ is alvast een instant classic.
publieksprijs: 18,70

“Putumayo Kids Presents INSTRUMENTAL DREAMLAND” (compilatie)

publieksprijs: 13,75

EN VERDER NOG:

-MIGHTY SPARROW – Sparromania! Wit, Wisdom and Soul from the King of Calypso 1960-1976

Prima compilatie van dit Caribisch icoon, Mighty Sparrow, de enige echte koning van de calypso. De ondertitel ‘Wit, Wisdom and Soul’ dekt heel mooi de lading. De soul (en ook de spirit) overheerst de muziek en de wit en de wisdom doen dat met de teksten. Mighty Sparrow was enerzijds de man van de zeer expliciete teksten maar ook van de sociale en politieke bekommernissen, vaak gelardeerd met een flinke scheut sarcasme. Met ‘Sparromania!’ haal je een stuk muziekgeschiedenis in huis.
publieksprijs: 19,45 (2 cd)

-RODRIGO Y GABRIELA and C.U.B.A. – Area 52 (cd/dvd)

Hoe groot kan een afgang zijn? RyG liggen bij ons in één van de bovenste schuiven, maar dit wangedrocht valt met geen enkele mantel der liefde toe te dekken. Voor ‘Area 52’ gaven ze 9 oude songs aan de Britse jazzpianist Alex Wilson, die we ook kennen van de superbe cd ‘Mali Latino’ die hij in 2010 maakte met Madou Sidiki Diabaté en Ahmed Fofana. Wilson is een gerenommeerd kenner van de Cubaanse muziek. De bedoeling was dat Wilson samen met hen en met een legertje Cubaanse muzikanten deze oude RyG-songs in een nieuw kleedje stak. Er werden kosten noch moeite gespaard: naast de Cubaanse armada werd nog een schare gastmuzikanten aangevoerd om ú tegen te zeggen: Anoushka Shankar, John Tempesta, Le Trio Joubran to name but a few. Dit alles bracht geen zoden aan de dijk. Het is zeer lang geleden dat ik nog muzikanten hun eigen prachtige muziek zo naar de verdoemenis heb horen helpen: dit is pure verlakkerij en autodestructie, inclusief de moord op hun klassieker ‘Tamacun’. De kans is wel reëel dat RyG met deze perfect op maat gesneden toeristische muzak onsterfelijk populair gaan worden in Blankenberge, Torremolinis, Benidorm, Kusadasi, Chersonissos en tutti quanti. Wat er op de dvd staat weten we niet en willen we eigenlijk ook niet meer weten. Wiedergutmachung dringt zich meer dan ooit op.
publieksprijs: 23,20 (cd-dvd)

-CHANCHA VIA CIRCUITO – Río Arriba/Rodante

Chancha Via Circuito is het pseudoniem van de jonge Argentijnse producer Pedro Canale die zich amuseert met digitale cumbia. Deze 2 cd’s (voor de prijs van 1) uit 2008 en 2010 verschijnen voor het eerst in Europa. Dit is allemaal zeer goed gemaakt en de man zal zich wel kunnen uitleven in zijn digitale speeltuin, maar elke begeestering ontbreekt. Als wij onze portie cumbia graag hedendaags hebben dan prefereren wij lieden als Will Holland (in één van zijn vele gedaantes zoals Quantic, Flowering Inferno….), Systema Solar en Frente Cumbiero.
publieksprijs: 19,90 (2 cd)