CD-nieuws januari 2013

 MALICK PATHÉ SOW & BAO SISSOKO – Aduna

MALICK PATHÉ SOW & BAO SISSOKO – Aduna

In de Brusselse Matongéwijk is Muziekpublique gevestigd. Deze organisatie heeft er een zaal, baat een muzieklabel uit en heeft vooral een groot hart voor traditionele muziek. Met concerten, workshops en eigen creaties timmeren ze al jaren aan de weg om wereldmuziek in België te promoten, waarbij ze focussen op uitwisseling tussen muzikanten uit de diverse culturen die in ons land leven, met vernieuwing en verrijking als doel. De Senegalese Peulh Malick Pathé Sow is er al jaren kind aan huis. Deze zanger/gitarist bespeelt ook de hoddu, ook gekend onder de naam xalam, de 4-snarige Afrikaanse voorouder van de banjo. M.P. Sow werkte in een ver verleden samen met de grote Baaba Maal. Later verhuisde hij naar Brussel en nam er in 2008 voor Muziekpublique al een album (‘Maayo Men’) uit met zijn landgenoot, de griot Bao Sissoko, een begenadigde kora-speler die ook in België woont. En dan is er nu de opvolger ‘Aduna’. Het album wordt internationaal bedolven onder superlatieven: The Guardian omschrijft het als “the finest African exile album of the year” en bij Songlines krijgt het album een plaats bij de ‘Best of 2012’. De grootste troeven van ‘Aduna’ zijn de prachtige, warme stem van Sow en het werkelijk symbiotisch samenspel van hoddu en kora. Het bevat ook alle boeiende elementen van de West-Afrikaanse blues en van mandinka en peulh. Luisteraars die vertrouwd zijn met deze genres zullen hier geen verrassing en vernieuwing aantreffen. Maar zowel de vertrouwde als de niet vertrouwde oortjes worden hier royaal getracteerd: ‘Aduna’ is een warme, ingetogen, pastorale, bewogen, bevlogen en poëtische parel, waarbij de geest van Ali Farka Touré en ook die van Toumani Diabaté nooit ver weg is (Touré krijgt trouwens een hommage toebedeeld op deze plaat; op dat nummer krijgen ze versterking van Guo Gan op Chinese viool). In de teksten is er aandacht voor migratie, vrouwenrechten, behoud van tradities, respect voor moeder aarde en meer van dat fraais. We willen hier ook nog eens terug de aandacht vestigen op Blindnote, ook een uitgave van Muziekpublique waarop Sow ook speelt (info op www.oxfambrugge.be/site/winkel/cultuur-24 ).
publieksprijs: 19,90


 FANGA / MAÂLEM ABDALLAH GUINÉA – Fangnawa Experience

FANGA / MAÂLEM ABDALLAH GUINÉA – Fangnawa Experience

Nog meer Afrikaanse symbiose: ‘Fangnawa Experience’ is een unieke samenwerking tussen de Franse afrobeatband Fanga en de Marokkaanse maâlem (gnawa-meester) Abdallah Guinéa. Zes nummers (op 1 na 5 extra lange lappen) uit de catalogus van Fanga worden hier herwerkt in hypnotiserende trance, waarbij beide genres evenwaardig aan bod en tot recht komen. Gnawa is de religieuze trancemuziek van de afstammelingen van de Afrikaanse slaven die dwars door de Sahara gedeporteerd werden naar Noord-Afrika. Fanga en Guinéa speelden vorig jaar voor het eerst samen en ontdekten toen hoeveel ze gemeen hadden. Hun zeer lange songs worden gekenmerkt door een hypnotizerende mix van ritme en groove, in een fusie van afrobeat, jazz en gnawa. Alle elementen van deze genres komen hier uitvoerig aan bod: delicate maar ook aangehouden en dwingende percussie, vraag-en-antwoord-zang, de gimbriluit, dwingende basriffs, pompend orgel, wilde gezangen, huilende blazers en gitaar, en dit alles in een zeer dolle en uitgelaten atmosfeer. GEBRUIKSAANWIJZING: volumeknop helemaal open.
publieksprijs: 17,05


KLEZMIC ZIRKUS – Klezming Pool

KLEZMIC ZIRKUS – Klezming Pool

Ofwel: alle gekheid op een stokje, dit bijzonder prettig gestoord schijfje van deze bonte, avontuurlijke Belgische band/bende rond de weergaloze klarinettiste Aurélie Charneux. Klezmic Zirkus vertrekt vanuit de klezmertraditie maar maakt van die traditie tegelijkertijd een prachtig alibi en dito speeltuin voor hun fratsen en hun fantasie. Vele ingrediënten van klezmer, zoals melancholie maar ook vrolijk huppelende melodielijnen en tonnen humor, zijn hier aanwezig; ze worden echter doorweven met talloze dubbele bodems en bizarre invalshoeken, dit alles gebracht met een meer dan energieke attitude. Fanfares, Balkan, zwart-wit-filmmuziek,minimalisme, Europese jazz en Noord-Afrikaanse harems zijn nooit ver weg en zelfs good old Gustav Mahler is even van de partij! Ware het niet van ‘Wait For Me’ van Zita Swoon Group, dan was deze cd dé Belgische worldplaat van het jaar geweest.
publieksprijs: 20,55


 ANA ALCAIDE – La Cantiga Del Fuego

ANA ALCAIDE – La Cantiga Del Fuego

Ana Alcaide is een Spaanse zangeres, muzikante, performer en producer die veel research doet in oude tradities en culturen. Op haar zevende begon ze klassieke viool te studeren in Madrid, later in Stockholm. Na haar wetenschappelijke studies reisde ze in 2000 naar Zweden waar ze in aanraking kwam met de nyckelharpa, een traditioneel Zweeds instrument uit de Middeleeuwen. Ze werd een autodidact op dit instrument als straatmuzikant in Toledo. Later werd ze een pionier voor de introductie en de populariteit van dat instrument in Spanje. Steeds meer raakte ze in de ban van nog andere muzikale tradties en ging ze nog meer instrumenten én zang studeren. Zo kwam ze tenslotte ook uit bij de traditionele Sefardische muziek waar dit en haar vorig album aan gewijd zijn. Deze traditionals en ook haar eigen composities worden hier voorzien van sublieme arrangementen en gespeeld op instrumenten uit allerlei windstreken, zoals het diaspora- en odyssee-muziek betaamt. Naast de Zweedse nyckelharpa horen we ook nog de Perzische santur, de Griekse lyra, de Indiase vina, de oud, de luit, de ney, de kaval, de Keltische harp, de gaida, de gaita en nog veel meer fraais. Haar engelenstem doet de rest. ‘Het Lied Van Het Vuur’ is een plaat die in deze koude, donkere dagen veel warmte brengt. Fijne lieden als Yasmine Levy, Françoise Atlan, Suzy, Loreena McKennitt en Savina Yannatou hebben er een grote zus bij. Het spel- en zangniveau is torenhoog. Het tweedelige slotluik ‘Mikdash’ is ronduit impressionant en verkillend. ‘La Cantiga Del Fuego’ is zondermeer een briljante plaat en behoort als zeventiende top-cd in 2012 tot de verplichte leerstof. Aldus treedt Ana Alcaide toe tot het fijne kransje van o.m. Kayhan Kalhor, Zita Swoon Group, Roberto Fonseca, Goran Bregovic en vooral die tutti quanti.
publieksprijs: 16,95


MEXICAN INSTITUTE OF SOUND – Politico

MEXICAN INSTITUTE OF SOUND – Politico

Laten we meteen met de deur in huis vallen: ‘Politico’, het derde album van MIS, is een provocerende aanslag op 2 vlakken. Muzikaal tart het elk hokjesdenken en ideologisch is het een opgestoken middelvinger naar het Mexicaanse establishment. De titels liegen er ook niet om: wat dacht je van ‘Especulando’, ‘Revolución’ of ‘Ceci N’est Pas Une Automate’? Deze cd is op vele vlakken een ware splinterbom. Muzikaal is het een hevige en uiterst originele melting pot van hip-hop, cumbia, mariachi en electro met reminiscenties aan acts als Daft Punk. De bezieler van MIS is dj Camilo Lara: zijn politieke ideeën en zijn teksten zijn vlijmscherp en hierbij laat hij geen spaander heel van de vele hete hangijzers die welig tieren in Mexico. Bij dit alles schuwt Lara de controverse niet en schopt hij een geweten waarbij hij spijkers met koppen slaat: ter illustratie dit fragment uit ‘México’: “we’re all victims of a confiscated state/with a government mixed up in drug profits/this is a rotten nation with a wounded population”. Voorwaar, als statement kan dit tellen. Niet alles wordt bloedernstig gebracht: hier wordt ook behoorlijk wat lol getrapt. ‘Politico’ is zowel muzikaal als tekstueel een heftige plaat met een groot arsenal weerhaken, maar het is vooral een dot van een plaat.
publieksprijs: 18,60


ABLAYE CISSOKO / VOLKER GOETZE – Amanké Dionti

ABLAYE CISSOKO / VOLKER GOETZE – Amanké Dionti

De Senegalese zanger en koraspeler Ablaye Cissoko en de Duitse trompettist Volker Goetze ontmoetten elkaar voor het eerst in 2001toen ze samen speelden bij African-European Jazz Orchestra, in het voorprogramma van Youssou N’Dour. In 2008 maakten ze met ‘Sira’ voor het eerst samen een cd en sindsdien zijn ze door het geven van veel gezamenlijke concerten een hecht duo geworden en dat laat zich hier uitstekend vertalen. ‘Amanké Dionti’ is een warm en transcendent album dat met zijn strakke schoonheid en lichte reverb de luisteraar geheel in beslag neemt. Met zijn uitzonderlijke trompetspel verhoogt Goetze nog de emotionele resonantie in het koraspel van Cissoko. Die laatste kruipt in de huid van de griot en zingt hier verhalen waar Volker dan weer a.h.w. als een schaduw rondom heen kronkelt. De verhalen zijn zeer geëngageerd: ze gaan o.m. over vrouwenslavernij in zijn thuisland en over de ellende van de bevolking van Haïti. Niet alle verhalen zijn echter zo zwaar op de hand. En we krijgen ook nog een toetje: wanneer je de cd in de computer stopt krijg je de video bij de song ‘Haïti’ te zien. ‘Amanké Dionti’ is een muzikale revelatie en een getuigschrift van uiterste bekwaamheid van zijn 2 actoren. Het is meteen ook de achttiende en laatste voltreffer uit het afgelopen muzikaal boerejaar.
publieksprijs: 18,60


 GERT VLOK NEL – Onherroeplik

GERT VLOK NEL – Onherroeplik

Gert Vlok Nel is een Zuid-Afrikaanse dichter, schilder, gitarist en singer-songwriter. Na 14 jaar is er eindelijk nieuw muzikaal werk van hem. Bij ons kwam hij pas in 2006 aan de oppervlakte met de prachtige cd-dvd-uitgave ‘Beautiful in Beaufort-Wes’: die combineerde de cd ‘Beaufort-Wes se beautiful woorde’ met de NPS-documentaire ‘Beautiful in Beaufort-Wes’ (Beaufort-Wes is zijn geboorteplaats). Gert Vlok Nel werd bekend met zijn enige dichtbundel ‘Om te lewe is onnatuurlik’, waarvoor hij de Ingrid Jonker Prize kreeg. Gerrit Komrij nam 8 van zijn gedichten op in de bloemlezing ‘De Afrikaanse poëzie in 1000 en enige gedichten’. Vlok Nel’s muziek klinkt bijzonder ingetogen en melancholisch en heeft vaak de beklemming van desperate countrysongs en Americana. Zijn liedjes schetsen het dagelijks leven van de arme zwarte en blanke gemeenschap in Beaufort, een slaperig dorp ver weg van Johannesburg en Kaapstad. Het verrassingseffect van ‘Beautiful in Beaufort-Wes’ missen we hier wel maar hoedanook is ‘Onherroeplik’ een bevestiging van zijn immens muzikaal en literair talent en van zijn uniek stemgeluid, samengebald in 10 enig mooie songs.
publieksprijs: 17,05


BUKKY LEO & BLACK EGYPT – Anarchy

BUKKY LEO & BLACK EGYPT – Anarchy

De Nigeriaanse saxofonist Bukky Leo zette zijn eerste muzikale stappen in de band van Tony Allen en later ook in die van Fela Kuti. Het was Tony Allen die Bukky ervan overtuigde zijn eigen weg te gaan met zijn uitgesproken mix van afrobeat en jazz. Zo belandde hij in 1982 in Londen en werd hij er één van de voorlopers van de acid-jazz scene en werd zo opgemerkt door de toen nog piepjonge Radio 1-dj Gilles Peterson die hem een contract aanbood op zijn kersvers label Acid Jazz. En toen was de trein vertrokken. Na zijn acid-jazz-periode bleef hij immer trouw aan zijn grote doel, het maken van baanbrekende Afro-grooves (met weliswaar veel jazz-invloeden). Black Egypt is uitgegroeid tot één van de belangrijkste afrobeatbands buiten Nigeria. Bukky Leo zelf blijft ook een veel gevraagde gastmuzikant op toernees, zoals o.m. bij African Jazz All Stars en bij Tony Allen’s Afro-Beat Big Band. ‘Anarchy’ is een stevige, strakke en sprankelende set afrobeat waar we wel pap van lusten. Alle songs en arrangementen zijn van de hand van de meester zelf en de strakke productie was in handen van topproducer Dennis Bovell. En om de cirkel helemaal rond te maken prijken hier ook nog een mix en een dub van Gilles Peterson.
publieksprijs: 18,00


 GUNDECHA BROTHERS – Night Prayer

GUNDECHA BROTHERS – Night Prayer

Dhrupad is de oudste stijl in de klassieke Hindoestanmuziek die nog bestaat in de originele vorm en is ook een zeer belangrijke traditie in de Indiase cultuur. Gundecha Brothers worden ook beschouwd als de beste nog levende vertolkers van het genre. Op ‘Night Prayer’ brengen de 3 broers een zeer essentiële nachtraga: ‘Malkauns’. Structureel is dit een eenvoudige pentatonische raga die toch een grote bekwaamheid vereist om de juiste stemming ervan over te brengen en op te roepen. In hun benadering etaleren Gundecha Brothers ten volle de bekwaamheid die nodig is om de trage evolutie van deze raga te beheersen. Ze brengen majestueuze muziek zonder de minste toegeving te doen. Mensen die niet vertrouwd zijn met de klassieke Indiase muziek zal je met deze cd niet kunnen overtuigen, daarvoor bestaat toegankelijker opstapmateriaal. M.a.w en met een vleugje humor: ‘Night Prayer’ is India voor gevorderden.
publieksprijs: 17,30


 ANTÓNIO ZAMBUJO – Quinto

ANTÓNIO ZAMBUJO – Quinto

‘Quinto’ staat voor ‘vijfde’, en jawel, dit is de vijfde cd van de uitstekende Portugese zanger António Zambujo. ‘Quinto’ slaat hier ook op het feit dat de opnames met een quintet gebeurden. Eerste vaststelling: Zambujo drijft steeds verder weg van de fado. Naast zijn bossa nova-zangstijl en de laidback jazzy moods is er nu ook de input van Kaapverdische klanken in de persoon van cavaquinho-speler Jon Luz. Zambujo heeft een zeer herkenbare sound, wij kennen in ieder geval niemand die klinkt zoals hij, en hij is een vakman pur sang die zich zeer nauwgezet en doelgericht omringt met gelijkgestemde muzikanten; ondertussen is hij ook een grote naam in Brazilië, wat kan tellen. Alles klinkt op zo’n manier alsof het geen enkele moeite kost. De fans zullen dit vreten. Tot daar het goede nieuws. Wij echter krijgen noch koud noch warm van dit weliswaar artistiek verantwoord maar vooral slaapverwekkend gewauwel, maar dat kan evengoed aan ons liggen. Toch nog één pluspuntje: in tegenstelling tot het gros van zijn muzikale landgenoten, en bij uitbreiding het gros van de mediterraanse artiesten, is zijn cd-boekje ook Engelstalig en dus voor de meesten onder ons ook begrijpbaar en krijgen de teksten daarin ook een Engels- en Franstalige versie toebedeeld. Dit verdient navolging.
publieksprijs: 16,30


 MIKEA – Hazolava

MIKEA – Hazolava

Mikea is de artiestennaam voor Théo Rakotovao, afkomstig uit Madagascar. ‘Hazolava’ is zijn derde album en op één na heeft hij alle liedjes zelf gepend. De Mikeas zijn een groep maïstelers en verzamelaars uit het Mikeawoud in het zuidwesten van Madagascar. De Mikeas zijn geen etnische groep. Maar nu terug naar de muziek. De cd opent met een ingetogen versie van de Amerikaanse traditional ‘Hey Joe’, onsterfelijk geworden in de versie van Jimi Hendrix. En zo is meteen de toon gezet voor een ingetogen en intiem album. De zangstijl is gebaseerd op de authentieke, locale beko-blues maar het spel en de stijl klinken hedendaags. Iemand een referentie? Doe maar Tracy Chapman. ‘Hazolava’ is Malagasy voor ‘help’: de teksten bezingen de zorgen van de Malagassiërs en de crisis in hun land. Théo Rakotovao noemt het “een roep om hulp” en wil een beeld van Madagascar scheppen vrij van alle cliché’s. ‘Hazolava’ is een “klein” maar fijn schijfje.
publieksprijs: 20,35

 AHMED ABDUL-MALIK – East Meets West / CHARLES “CHICK” GANIMIAN & HIS ORIENTALS – Come With Me To The Casbah

‘OUD VIBRATIONS’: AHMED ABDUL-MALIK – East Meets West / CHARLES “CHICK” GANIMIAN & HIS ORIENTALS – Come With Me To The Casbah

Een duo-rerelease, het is weer eens iets anders: ‘Oud Vibrations’ bevat 2 albums uit de late jaren 50, samengeperst op 1 cd. De in 1993 overleden Amerikaanse contrabassist en oud-speler van Soedanese afkomst, Ahmed Abdul-Malik, is vooral bekend bij het jazzpubliek. De man speelde o.m. met Thelonious Monk, Coleman Hawkins, Randy Weston, Art Blakey.... Hij was één van de eerste muzikanten die niet-westerse muzikale elementen integreerde in de jazz, met name Midden-Oosterse en Noord-Afrikaanse stijlen en instrumenten. Naast muzikant was hij ook muziek- en taalleraar. Iedere track op ‘East Meets West’ pakt uit met een andere muzikale bezetting, gaande van oud, tenorsax, trompet, kanun, bas, viool, trombone tot fluit.... Hoewel dit geen essentiële heruitgave is vinden we ‘East Meets West’ toch zeer fascinerend: deze fusie van zeer uiteenlopende muziekstijlen is zeer genietbaar en we horen er zo het spelplezier van afdruipen. Charles “Chick” Ganimian was dan weer een Amerikaanse muzikant, geboren uit Armeense ouders. Hij staat geboekstaafd als een oud-virtuoos en een eerste klas-zanger. Ondanks deze erkenning en zijn prima reputatie is zijn productie vrij beperkt gebleven. Zijn bekendste werk zijn zijn 2 elpees die hij samen met fluitist Herbie Mann maakte. ‘Come With Me To The Casbah’ is zijn enige productie als bandleader. Charles Ganimian integreerde Armeense, Perzische en Turkse muziek en instrumenten in de jazz. De klank kan je nog het best omschrijven als exotische swing: een zeer originele, sprankelende en unieke mix van swingjazz; rhythm & blues, Armeense folk en Midden-Oosten-spirit. We vinden hier ook zijn hitsingle ‘Daddy Lolo’ terug alsook grootse interpretaties van standards als ‘Over The Rainbow’ en ‘My Funny Valentine’. In tegenstelling tot die van ‘East Meets West’ vinden we de heruitgave van ‘Come With Me To The Casbah’ wel essentieel, wat betekent dat de aanschaf van ‘Oud Vibrations’ toch aanbevolen is (beschouw ‘East Meets West’ dan maar als een prima toemaatje). Zowel Abdul-Malik als Ganimian zijn baanbrekende voorlopers geweest van later fusiewerk van muzikanten als Yusef Lateef, Alice Coltrane, Pharoah Sanders, Terry Riley....
publieksprijs: 15,70


BEGINNER'S GUIDE

‘AFRICA’ (compilatie)

‘AFRICA’ (compilatie)

Naar het aloude, vertrouwde recept wordt ook deze ‘Beginner’s Guide’ opgedeeld in 3 thema’s.
Cd 1: ‘Stars’: met o.m. huisfavoriet Staff Benda Bilili, Vieux Farka Touré, Sierra Leone’s Refugee All Stars, Zap Mama, Geoffrey Oryema.
Cd 2: ‘Roots’: met o.m.Kasai Allstars, JuJu, Zita Swoon Group(yep!), Samuel Yirga,, Ayub Ogada, Musicians Of The Nile, Syriana.
Cd 3: ‘Dance’: met o.m. het geniale Dub Colossus, DRC Music (go Oxfam, go!), Fatoumata Diawara, “onze” Baloji, het knettergekke Jagwa Music. M.A.W: zéér véél waar voor zéér weinig geld!
publieksprijs: 11,60 (3 cd)


‘WORLD CINEMA’ (compilatie)

‘WORLD CINEMA’ (compilatie)

Op deze cd staat meer dan enkel wereldmuziek, het gaat hem vooral om de muziek bij “wereldcinema”.
Cd 1: ‘Classics’: met o.m. Mikis Theodorakis, David Byrne, Yo-Yo Ma, Ryuichi Sakamoto.
Cd 2: ‘Traditional and world fusion’: met o.m. Rahat Fateh Ali Khan, Astor Piazzolla, Madredeus, Estrela Morente, Zakhir Hussain.
Cd 3: ‘Contemporary’: met o.m. Albarn, Ashkan Koosha, Celso Pina, Ivo Meirelles.
publieksprijs: 11,60 (3 cd)


REGGAE

PROFESSOR – Throw Down Your Arms

PROFESSOR – Throw Down Your Arms

Professor is de alias voor Harrison Stafford, frontman van de Amerikaanse roots reggae band Groundation. Die alias is overigens niet gestolen, want Stafford doceert in Californië geschiedenis en cultuur van de reggaemuziek. Vorig jaar waren wij danig onder de indruk van zijn album ‘Madness’, het relaas en resultaat van zijn reis door de Palestijnse gebieden waar hij zijn indrukken verwerkte in sterke, gebalde, intuiïtieve songs met scherpe analyses. Op ‘Throw Down Your Arms’ breit hij daar een inhoudelijk vervolg aan waarbij hij eens te meer tot de slotsom komt dat de huidige politiek van bezetting nooit of te nimmer het pad kan effenen voor een duurzame vrede. Solo klinkt Stafford rootsier dan met Groundation, hierin voortreffelijk bijgestaan door enkele monumenten uit de roots reggae zoals Leroy “Horsemouth” Wallace op drums en Errol “Flabba Holt” Carter op bas alsook door het fantastische Franse blazersduo Faya Horns. ‘Throw Down Your Arms’ werd live opgenomen op het Franse Reggae Sun Ska festival, editie 2011: in deze bezetting werden slechts 3 concerten gebracht en toch klinkt de machine zeer geolied. In deze nu eens wiegende, dan weer militante set horen we o.m. een boeiende remake van ‘Madness’ en een prima cover van ‘Throw Down Your Arms’ van Burning Spear. Hoewel deze cd niet het torenhoge niveau van ‘Madness’ haalt kan iedere roots reggaefan dit schijfje blindelings aanschaffen; bij deze cd wordt ook nog een dvd geserveerd.
publieksprijs: 18,60 (cd-dvd)


U-ROY – Pray Fi Di People

U-ROY – Pray Fi Di People

51 jaar na zijn debuut en 10 jaar na zijn vorige studio-album komt één van de bekendste reggae-toasters aanzetten met een bijzonder album: 11 van de 13 tracks zijn duetten en ééntje is zelfs een triootje; enkel in de titelsong trekt hij zelf zijn plan. Hij nodigde hiervoor zowel collega-oudstrijders zoals Marcia Griffiths en Horace Andy uit als jonger geweld zoals Chezidek, Tiken Jah Fakoly, Balik (van Danakil) en Harrison “Professor” Stafford (van Groundation: zie ook hierboven). De samenwerking tussen de artiesten is bijzonder evenwichtig: de gastzangers zijn geen opsmukje maar krijgen alle ruimte om samen met en naast U-Roy hun ding te doen. De man is er ondertussen 70 maar hij klinkt zowaar frisser en jonger dan ooit voorheen: wellicht heeft de aanwezigheid van dat vele vers bloed daar veel mee te maken. ‘Pray Fi Di People’ is een straffe rootsy plaat waar een mens helemaal vrolijk van wordt, ongeacht de thema’s van de diverse riddims (liefde, spiritualiteit, sociale commentaar). ‘Pray Fi Di People’ is een heerlijk eerbetoon van oude en jonge collega’s aan een oude krijger. Daddy U-Roy is helemaal terug en HOE!
publieksprijs: 18,75


YABBY YOU – Deeper Roots (Dub Plates And Rarities 1976-1978)

YABBY YOU – Deeper Roots (Dub Plates And Rarities 1976-1978)

Nog zo’n legende en oudstrijder uit de reggae was (want in 2010 heengegaan) Vivian Jackson, alias Yabby You, in 1977 onsterfelijk geworden met zijn album ‘Deliver me from my enemies’. Vivian Jackson was zowel zanger als producer. Hij was een topproducer, maar zoals vele wielrenners destijds moesten opboksen tegen Eddy Merckx had hij een ongelijke strijd aan te gaan met ene Lee Perry. Op deze compilatie worden beide facetten van Yabby You belicht, helaas slechts over een periode van 2 jaar (wel zijn topperiode), en dat voor iemand die toch meer dan 2 decennia zeer actief was. Hier staan enkele pareltjes te prijken, zoals zijn uitmuntende samenwerkingen met de onvolprezen King Tubby, maar de kwaliteit is zeer onevenwichtig: waarom rarities soms rarities zijn wordt hier een aantal keren pijnlijk geïllustreerd. Wie de beste Yabby You nog niet kent en toch wil leren kennen verwijzen we onverwijld naar zijn klassieker ‘Deliver me from my enemies’, waarvan het titelnummer hier in 2 exclusive dub plate mixes te beluisteren valt. Helaas, driewerf helaas, sinds vorige maand is dat kleinood niet meer leverbaar in de reguliere handel: dat wordt dus tweedehandsen, rommelmarkten, Amazonen, de openbare bib of consoorten.
publieksprijs: 18,00


BROUSSAÏ – Kingston Town

BROUSSAÏ – Kingston Town

Reggae from ze France, waar het genre al vele jaren vrij populair is en de beweging blijkbaar nog steeds aangroeit. Et chanté en français, het is weer eens wat anders. Zoals de titel al suggereert werd dit album opgenomen in het mekka van de reggae. Kosten noch moeite werden blijkbaar gespaard: Samuel Clayton Jr en Stephen Stewart werden ingeschakeld bij de productie, mix en mastering. Ze schreven en arrangeerden ook de helft van het album mee. Deze 2 heren hielpen in 2000 Burning Spear mee aan een Grammy Award voor zijn album ‘Calling Rastafari’. Daarnaast kreeg Broussaï ook nog muzikale assistentie van een deel van de fine fleur van de Kingston scene en op 1 track ook nog van Steel Pulse. Dit alles resulteert in vlekkeloos vertolkte roots reggae. Tot daar het goede nieuws. Niet enkel is de muziek vlekkeloos, ze is bovendien en vooral ook bloedeloos en zielloos en enkele composities vertonen ook ernstige bloedarmoede. Dit is het soort van 13 in een dozijn en dus eentje om snel te vergeten. Op cd 2 horen we 8 dubversies van songs op cd 1. Meer valt daar niet over te vermelden.
publieksprijs: 17,05 (2 cd)


Golden PEN Award 2012 voor LINTON KWESI JOHNSON

Golden PEN Award 2012 voor LINTON KWESI JOHNSON

Voor een meer uitgebreide kijk op het werk van LKJ verwijzen we jullie graag nog eens naar http://www.oxfambrugge.be/site/cd-nieuws-4 , meer bepaald in de rubriek Goud Van Oud. In Londen heeft dichter en performer Linton Kwesi Johnson op 3 december de Golden PEN award 2012 ontvangen. De prijs is uitgereikt door de Britse afdeling van PEN International, een internationale organisatie van schrijvers die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting. Deze Award wordt beschouwd als een soort ‘lifetime achievement award’. LKJ staat bekend als de vader van de ‘dub poetry’: hij reciteert en zingt politiek geïnspireerde teksten op reggaeritmes en hij doet dat in Jamaicaans patois. Zijn ‘dub poetry’ getuigt van sterke maatschappelijke betrokkenheid en strijdvaardigheid tegen racisme en ongelijkheid. Hij is ook een unieke figuur in de reggaegeschiedenis. Hij debuteerde in 1978 als muzikant onder de naam Poet And The Roots met het baanbrekende en revolutionaire album ‘Dread Beat An’ Blood’ dat insloeg als een bom. De voorbije 20 jaar is musiceren naar de achtergrond verwezen en focust hij zich op activisme en schrijven. De voorzitter van de Britse PEN roemde LKJ als “een vernieuwer en en pionier, die zijn poëzie gebruikt voor politiek activisme. Hij was de eerste om een stem te geven aan de (Jamaicaanse en andere) immigranten in het Verenigd Koninkrijk”. Voorgangers in deze Award waren o.m. Salman Rushdie, Iris Murdoch, Harold Pinter: voorwaar schoon volk. Van harte proficiat met deze belangrijke prijs, Linton.

R.I.P. RAVI SHANKAR

R.I.P.


Een muzikaal monument is vorige maand overleden. Een half jaar geleden schreven we nog bij de bespreking van ‘The Living Room Sessions Part 1’: “het moge duidelijk wezen: Ravi Shankar is terug van nooit weggeweest”. Nu is hij weg en komt hij nooit meer terug. Ravi Shankar werd in de jaren 60 en 70 wereldberoemd door zijn samenwerking met The Beatles en The Rolling Stones. Deze Indiase muzikant werd in 1920 geboren in de heilige stad Benares. Shankar kwam uit een famile van brahmanen, de hoogste kaste in de hindoegemeenschap. In de jaren 30 verhuisde hij met zijn moeder naar Parijs, waar hij zeven jaar in de leer ging bij de Indiase muziekvirtuoos Ustad Allauddin Khan. Shankar componeerde filmmuziek en gaf concerten toen hij in de jaren 60 ontdekt werd door George Harrison. The Beatles gingen nauw samenwerken met Shankar en al snel volgden The Rolling Stones en tal van andere westerse muzikanten. Hij speelde ook op Woodstock en was samen met George Harrison de bezieler van ‘The concert for Bangladesh’ in 1971. Harrison noemde Shankar ‘de peetvader van de wereldmuziek’. 2 van zijn 3 kinderen zijn ondertussen ook wereldberoemde artiesten. Anoushka Shankar verdiepte zich in de sitar en trad meermaals op met haar vader. Vorig jaar maakte ze de briljante cd ‘Traveller’: de bespreking kan je herlezen op http://www.oxfambrugge.be/site/winkel/cultuur-28 . Die andere dochter, Norah Jones, bouwde een internationale popcarrière uit. Shankar leefde en werkte al vele jaren in de VS. Tot slot nog de reactie van de eerste minister van India op het overlijden van Ravi Shankar: “Het overlijden van Ravi Shankar betekent een verlies van een nationale rijkdom en van een wereldambassadeur van het cultureel erfgoed van India”.
Ravi Shankar, merci voor alles wat je ons naliet, al was die Norah Jones niet echt nodig geweest (sorry voor dit flauw grapje).
*********************

GOUD VAN OUD

GHALIA BENALI & TIMNAA – Wild Harissa

GHALIA BENALI & TIMNAA – Wild Harissa

Geboren in Brussel vertrekt Ghalia Benali in 1971 op driejarige leeftijd met haar familie naar het zuiden van Tunesië waar ze verder opgroeit in een artistiek nest met een zeer brede kijk en waar ze studeert tot haar 21. Na haar wetenschappelijke opleiding in Tunis keert ze terug naar Brussel waar ze grafiek gaat studeren. Ze besluit dan om in België te blijven en komt door het zingen in contact met andere culturen. Al snel na haar podiumdebuut in Brussel wordt ze uitgenodigd voor tournees in Portugal en in Andalusië, waar ze in de ban van flamenco raakt. In 2001 debuteert ze cd-gewijs met dit album ‘Wild Harissa’. Later volgen nog ‘Romeo & Leila’ (over de onmogelijke liefde tussen 2 mensen uit verschillende culturen) en ‘Al Palna’, een samenwerking met Bert Cornelis, waarbij sufi-teksten centraal staan. Haar voorlopig laatste wapenfeit dateert van twee jaar geleden: ‘Ghalia Benali Sings Om Kalthoum’, haar grootste uitdaging tot dusver, waarin ze het werk vertolkt van deze Egyptische legende, die al 50 jaar het voorwerp is van een onvergelijkbare cultus. In tegenstelling tot de melodramatiek van Kalthoum bedient Benali zich hier van een uiterst minimale en transparante begeleiding. Naar eigen zeggen wilde Benali zich niet meten met Kalthoum maar de overweldigende emotie van deze diepgaande en authentieke liederen weer tot leven brengen. Wij vinden dit eerbetoon nog steeds een huzarenstukje. Naast zangeres is Ghalia Benali ook nog actrice (o.a. in ‘Swing’ van Tony Gatliff), danseres en beeldend kunstenares.
Het woord ‘timnaa’ heeft vele betekenissen: in Israël verwijst het naar koning Solomon, in Yemen is het een belangrijk Sufi-centrum en in de Berbertaal van Kabylië betekent het ‘woorden’. Voor Benali verenigt het wat niet verenigd kan worden: tegengestelden, contrasten, verschillen. De groep Timnaa opereerde vanuit Gent: de muzikanten leerden er elkaar kennen in een Turks cultureel centrum, maar er schuilde een hele wereld van muziek achter deze groep. Op ‘Wild Harissa’ leidt deze multiculturele band ons door een labyrinth van Andalusische, Noord-Afrikaanse, middeleeuws-Europese, Midden-Oosten-, Turkse muziek en jazz. De muzikanten hadden toen al heel wat afgereisd en dat is er duidelijk aan te horen. Bouwjaar: 2001
Hoogtepunten: omringd door violen, flamenco- en andere gitaren en Arabische percussie reizen we met Benali’s expressieve, sensuele en ietwat hese en rokerige stem van Tunesië naar Andalusië, met uitstapjes naar de Balkan, Brazilië en het Midden-Oosten. Er wordt sterk geopend met de instrumental ‘Divas’. Andere uitblinkers op dezd cd zijn het intieme ‘Hanine’ (een middeleeuwse compositie), het arabo-andalusische ‘Awaddu’ (een ode aan broederschap en verdraagzaamheid), het extatische ‘Luiza’, de instrumental ‘Apsara/Dinèra’, ‘Shaima’ van Om Kalthoum op tekst van Ibrahim Nagi, de arabo-andalusische klassieker ‘Ya Rachiq’ en afsluiter ‘Oyrana’, een sublieme flamenco. 8 op 13 zijn dus voltreffers en ook de andere 5 mogen er best wezen. In ons archaïsch papieren cd-krantje van april 2002 besloten we de bespreking van ‘Wild Harissa’ als volgt: “”Geen wereldschokkend debuut, maar toch een boeiende muzikale ontdekkingsreis”. Ondertussen zijn we al wat wijzer geworden: ‘Wild Harissa’ is ontegensprekelijk een heuse klassieker.
publieksprijs: 13,25
Meer van deze artieste:
Romeo & Leila (bouwjaar: 2006; 20,35€)
Sings Om Kalthoum (2010; 20,30)
Met BERT CORNELIS: Al Palna (2008: 20,30).


KOOPJE VAN DE MAAND

RAVI SHANKAR – The RAVI SHANKAR Collection

publieksprijs: 23,95 (10 cd’s!)