CD-nieuws juni 2013

TERESA SALGUEIRO – O Mistério

TERESA SALGUEIRO – O Mistério

Eind vorig jaar konden we met blijdschap kennismaken met een herboren Madredeus, nadat ze na het vertrek van zangeres Teresa Salgueiro en nog enkele sterkmakers een aantal jaren gekwakkeld en gezwalpt hadden. En zie, nu is hier Teresa met haar vijfde album en haar eerste echte solo-album. Haar vorige albums waren immers samenwerkingsverbanden met o.m. Caetano Veloso en José Carreras. Nu heeft ze een eigen groep en alle muziek op deze cd werd door Salgueiro en de groepsleden samen gepend; de teksten zijn alle van Salgueiro. Hoewel ze muziek met een eigen smoel brengen waart hier toch nog soms de geest van Madredeus rond. De opnames grepen plaats in het klooster van Arrábida, nabij Lissabon. De ingrediënten zijn sierlijk eenvoudig maar het is vooral die weergaloze en zeer melodieuze stem van Salgueiro die respect en bewondering afdwingt, zonder de muziek geweld aan te doen. Haar stem is onweerlegbaar de aantrekkingspool maar is wel bijzonder accuraat ingebed en geïntegreerd in de muziek. Die muziek staat met beide voeten in de Portugese grond maar staat ook open voor de wereld. De meeste songs hebben iets weg van miniaturen en wat we hier te horen krijgen is superieure klasse: ‘O Mistério’ staat bol van zeer warme, gesofisticeerde, broze en sensitieve muziek. En joepie: een Portugese cd met een tekstboekje met vertaalde teksten!
publieksprijs: 18,00



MADOU SIDIKI DIABATÉ – Live In India at the Amarrass Desert Music Festival

MADOU SIDIKI DIABATÉ – Live In India at the Amarrass Desert Music Festival

Madou Sidiki Diabaté is de zoon van Sidiki Diabaté en de broer van Toumani Diabaté. Sinds zijn bijdrage aan het uitstekende ‘Mali Latino’, drie jaar geleden, is hij geen onbekende meer. Toen hij 3 jaar was kreeg Madou een kora in zijn handen geduwd en 3 jaar later stond hij al op een podium. Nu deelt hij podia met grootheden zoals Kandia Kouyate, Baaba Maal en Salif Keita. Madou Sidiki Diabaté’s koraspel laat zich kenmerken door zijn hoogstpersoonlijke stijl: hij wordt hierom zeer gerespecteerd. Hij wordt beschouwd als één van de beste koraspelers van West-Afrika. Dat bewees hij 2 jaar geleden nog eens voluit op de instant-klassieker ‘Mariam Traditional Kora Music From Mali’. Deze cd ademde schoonheid uit van begin tot einde en was een prachtig eerbetoon aan de kora. Met dat onwaarschijnlijk mooi schijfje bevestigde hij na ‘Mali Latino’ en trad hij ongetwijfeld en overtuigend en con brio in de voetsporen van grote broer Toumani. Zijn nieuwe cd nam hij in 2011 live op tijdens het Amarrass Desert Music Festival in het Siri Fort Auditorium in New Delhi. Dit album is de vierde uitgave op het label van dat festival. Op de 5 lange muziekstukken die we hier te horen krijgen bevestigt Madou nog maar eens zijn immens virtuoos talent en bij deze is hij definitief toegetreden tot de galerij der allergrootsten. ‘Live In India’ is de achtste cd die dit jaar tot de verplichte leerstof behoort.
publieksprijs: 18,40



FAMILY ATLANTICA – Family Atlantica

FAMILY ATLANTICA – Family Atlantica

Op hun titelloos debuut gaan de Londense multi-instrumentalist Jack Yglesias, de Venezolaanse zangeres Luzmira Zerpa en de Nigeriaans/Ghanese percussionist Kwame Crentsil, bijgestaan door een horde gastmuzikanten, meer dan lekker loos en dat is nog eufemistisch uitgedrukt. In hun complexe en rijke muziek trekken ze alle registers open. Ze wagen zich aan een hele resem stijlen: rumba, Venezolaanse muziek, blues en Ethio-jazz om maar deze te noemen. De zeer rijke en expressieve stem van Zerpa en de percussie van Crentsil zijn nadrukkelijk alomtegenwoordig op dit album dat je constant op het verkeerde been zet en een vat vol verrassingen is. Tekstueel en muzikaal gaat dit over de Afrikaanse diaspora. In het verleden werden al vele pogingen ondernomen om Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse muziek te kruisen, helaas niet steeds even boeiend: AfroCubism en Mali Latino waren dat zeker wel, maar de klank was vrij traditioneel. Family Atlantica gaat en graaft veel verder en dieper en doet dit met tonnen vreugde, avontuur, opwinding en experiment, in die mate dat er nauwelijks onderscheid te maken is tussen oorsprong en resultaat in deze zeer organische muziek. Family Atlantica heeft haar naam dus niet gestolen en levert een vernieuwend en fascinerend werkstuk af dat kan tellen als debuut. Meteen weten jullie wat de negende titel voor de verplichte leerstof van 2013 is.
publieksprijs: 18,40



CAETANO VELOSO – Abraçaço

CAETANO VELOSO – Abraçaço

Met ‘Abraçaço’ sluit Caetano Veloso een trilogie af die begon met cd’s die hij opnam met respectievelijk Cê en Zii e Zie. ‘Abraçaço’ is een fusie van zijn oude tropicalia-stijl en de indie-pop van het moderne Rio. Deze cd klinkt rustiger en melancholischer dan de 2 voorgangers zonder daarbij nostalgisch te worden. Naar het schijnt (want de teksten staan weer eens eenzijdig Portugees afgedrukt) staan de teksten bol van het politiek engagement waarbij Veloso geen spaander heel laat van de Braziliaanse middenklasse-droom die zo vaak opklinkt uit bossa. Veloso staat al 45 jaar aan de top in de Braziliaanse muziek en is een uitstekende zanger: toch kan hij ons nog steeds niet boeien en daarin zal wellicht geen verandering meer komen. Hier wordt uitstekend gemusiceerd maar het laidback-gehalte is echt wel te hoog en bovendien vinden we de muziek vrij ééndimensionaal. We zijn enkel onder de indruk gekomen van het fors huppelende ‘Parabéns’ dat er muzikaal helemaal uitspringt.
publieksprijs: 20,45


YASMINE HAMDAN – Ya Nass

YASMINE HAMDAN – Ya Nass

Yasmine Hamdan is een Libanese zangeres, liedjesschrijfster en actrice met standplaats Parijs. Ze debuteerde eind vorige eeuw als de helft van het duo Soapkills, één van de eerste electronische acts in het Midden-Oosten. Yasmine Hamdan wordt dan ook beschouwd als een icoon van de underground in de Arabische wereld. ‘Ya Nass’ is haar solo-debuut, geschreven en geproduceerd i.s.m. Marc Collin. Voor de melodieën en de teksten liet Yasmine zich inspireren door het repertoire van de grote Arabische zangeressen uit de vorige eeuw maar ook door hun sensualiteit en subtiel verpakte maatschappijkritiek. Tot daar het goede nieuws. Afgezien van het openingsnummer ‘Deny’ (dat veel airplay krijgt) kan deze hedendaagse adaptatie van muzikale tradities uit het Midden-Oosten helemaal niet overtuigen. Wie arabo graag electro heeft kan maar beter de oren te luisteren leggen bij Sussan Deyhim en Azam Ali die deze soort stijloefening duizend keer beter en opwindender brengen. In onze oren klinkt Yasmine Hamdan alvast als een slappe was-versie van voornoemde dames.
publieksprijs: 18,70



PUTUMAYO

 ‘WOMEN OF BRAZIL’ (compilatie)

‘WOMEN OF BRAZIL’ (compilatie)

We hebben het al eerder gemeld: Putumayo World Music blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. De feestelijkheden worden gestart met de release van een nieuwe titel in de zeer succesvolle ‘Women’-reeks waarbij we deze keer aanbelanden in Brazilië. Daaraan gekoppeld zijn er ook de updated re-releases van ‘Brazilian Beat’ en ‘Brazilian Lounge’ met nieuwe tracks. Deze uitgave focust op de jonge generatie maar beperkt zich helaas grotendeels tot samba en bossa nova en brengt zo weer eens het stereotiepe verhaal over Brazilië. We willen dit verjaardagsfeest helemaal niet verbrodden maar ‘Women Of Brazil’ is toch wel een gemiste kans en 20 jaar Putumayo verdient heus wel beter: hopelijk wordt het huiswerk overgedaan. Het muzakgehalte op ‘Women Of Brazil’ is echt veel te hoog. En wat die updates betreft: dé Putumayo-klassieker, ‘Women Of Africa’, die verdient er best wel één!
publieksprijs: 13,75



ROUGH GUIDES

 ‘PSYCHEDELIC BRAZIL’ (compilatie)

‘PSYCHEDELIC BRAZIL’ (compilatie)

Bij World Music Network zitten ze het voorbije jaar blijkbaar aan de paddestoelen want de psychedelia-Rough Guides rijzen als euh.... paddestoelen uit de grond. Na ‘Psychedelic Africa’ en ‘Latin Psychedelia’ is er nu dus ‘Psychedelic Brazil’ en wellicht is de inspiratiebron nog niet uitgedroogd. Daar waar wij in het Westen psychedelia vooral kennen als een sixties- en seventies-fenomeen is in Brazilië de liefde nooit overgegaan. Deze collectie overspant bijna een halve eeuw en loopt tot op de dag van vandaag. Psychedelische muziek in Brazilië was en is een bruisende aangelegenheid die steeds in evolutie was en is en de vele muzikale genres in het land beïnvloed heeft. Het brengt ook een ander beeld dan de klassieke en tot op de draad versleten perceptie die hier heerst van Braziliaanse muziek: samba en bossa nova en dat is het zo’n beetje. Deze nieuwe invalshoek wettigt meteen deze uitgave en brengt zo een ander verhaal, hoewel niet alle tracks op deze compilatie indruk maken. Wij vallen vooral voor Baby Do Brasil (lekker zwoel en jazzy), Quintal De Clorofila (een bizarre mix van diverse genres), Tom Zé op de zeer experimentele toer, The Gentlemen met heerlijke, ijzersterke seventies psychedelia met superb gitaarwerk (dit nummer had zo op ‘Latin Psychedelia’ kunnen staan) en bovenal Lucas Santtana met een track uit zijn geweldig album ‘Sem Nostalgia’, dat we graag nog eens onder de aandacht brengen: dat kan op http://www.oxfambrugge.be/site/winkel/cultuur-28 . De bonus-cd is ‘A Sétima Enfervescencia’ van Jupiter Maca; dit album uit 1996 geniet in Brazilië de status van een klassieker. Waarom dat zo mag zijn is en blijft voor ons een merkwaardig raadsel.... Het mag voor ons best weird en extravagant zijn maar dit rammelt langs alle kanten en ook ongeïnspireerde extravaganza is in de eerste plaats ongeïnspireerd. Deze muziek is een flauw afkooksel van Amerikaanse sixties trash. Terug naar af, graag.
publieksprijs: 13,15 (2 cd)


‘AFRICAN MUSIC FOR CHILDREN’ (compilatie)

‘AFRICAN MUSIC FOR CHILDREN’ (compilatie)

Het Afrikaans continent stond aan de wieg van veel van wat het licht zag op deze aarde, zo ook van vele facetten van de muziek, kinderliedjes incluis. De onderwerpen van Afrikaanse kinderliedjes zijn zeer uiteenlopend. Ze zijn meestal geschreven door ouders en bieden ons zo een open venster op de hoop, de angsten en de dromen die ze hebben voor hun kinderen. Daarnaast zijn er vanzelfsprekend ook liedjes die gans andere onderwerpen behandelen zoals olifanten, tijgers, leeuwen.... De meeste liedjes op deze Rough Guide zijn van recente makelijk maar de boodschappen die er in vervat liggen zijn tijdloos en dragen vooral hoop uit op een betere wereld voor de volgende generatie(s). Tot zover de moraal en dan nu de muziek. ‘The Rough Guide to African Music For Children’ is een gigantische schatkamer met als hoogtepunten Vusi Mahlasela, Busi Mhlongo, Staff Benda Bilili (onlangs helaas ontbonden), Vieux Farka Touré, Etran Finatawa en Sotho Sounds. Dit is een straf kinderplaatje waar ook volwassenen best van kunnen genieten. De bonus-cd is ‘Jidka’, het debuut van Saba uit 2007. Saba is half Italiaans, half Somalisch. Op ‘Jidka’ mixt ze akoestische gitaar en kora met traditionele Afrikaanse beats en hedendaagse percussie. De thema’s in de teksten liggen zwaar op de hand maar toch klinkt deze cd vooral opgewekt en optimistisch en staat er behoorlijk wat dansbare muziek op. En dan is er vooral nog die prachtige, zeer wendbare stem. Wel vragen we ons af waarom voor deze cd gekozen werd als bonus-cd, want we missen wel de link met het thema van deze Rough Guide.
publieksprijs: 13,15 (2 cd)



REGGAE

 BOB MARLEY & THE WAILERS – Kaya -35th Anniversary Deluxe Edition-

BOB MARLEY & THE WAILERS – Kaya -35th Anniversary Deluxe Edition-

Een topwerk van een grootmeester wordt opnieuw uitgebracht n.a.v. de 35ste verjaardag. Over ‘Kaya’ zelf gaan we hier niet uitweiden: dat album staat bol van klassiekers als ‘Easy Skanking’, ‘Is This Love’, ‘Satisfy My Soul’, ‘Misty Morning’, ‘Time Will Tell’ en is sinds jaar en dag cultureel werelderfgoed. ‘Kaya’ wordt nu uitgebracht met een bonus-live-cd, in 1978 opgenomen in zaal Ahoy in Rotterdam. Er wordt afgetrapt met een verrassend maar ook heerlijk slome versie van ‘Positive Vibration’. Andere hoogtepunten zijn het strak gespeelde ‘Them Belly Full (But We Hungry)’ en ‘Exodus’. Dit is sterk werk maar we hoorden Marley en de zijnen live al in veel grotere doen. Haast nergens wordt hier het niveau gehaald van voorgaande live-albums ‘Live!’ en ‘Babylon By Bus’. Aldus voegt deze verjaardagseditie zeer weinig toe aan het indrukwekkend oeuvre van Marley.
publieksprijs: 25, 60 (2 cd)



GOUD VAN OUD

 FELA KUTI & EGYPT ‘80 – Underground System

FELA KUTI & EGYPT ‘80 – Underground System

Nu het volledig oeuvre van Fela Anikulapo Ransome-Kuti op cd (her)uitgebracht wordt achten we de tijd overrijp om dit muzikaal genie eindelijk op te nemen in deze eregalerij. Vorige maand bespraken we ‘The Best Of The Black President 2’, de appetizer voor die heruitgavereeks. Daarbij maakten we vooral een politieke schets van Kuti, ditmaal focussen we op zijn muzikale betekenis, hoewel beide dimensies bij Kuti onlosmakelijk verbonden waren. Om maar eens met een torenhoog cliché in huis te vallen: Fela Kuti was de uitvinder van een eigen genre, de afrobeat. Kuti debuteerde in het jaar 69 van de vorige eeuw met de lp ‘The ’69 Los Angeles Sessions’en maakte 23 jaar later zijn laatste, deze Goud Van Oud-cd ‘Underground System’. Zijn discografie telt meer dan 50 albums. De man is mee verantwoordelijk voor een wereldwijde brede appreciatie van Afrikaanse muziek en cultuur. Eind jaren 50 trekt Fela Kuti naar Londen om er 4 jaar trompet en muziektheorie te studeren. Hij sticht er ook de groep Koola Lobitos met andere Nigeriaanse studenten. Terug in Nigeria gaat hij muzikaal experimenteren en combineert de vernieuwende Afro-soul (geënt op James Brown) met jazz, highlife en traditionele muziek. Het resultaat doopt hij afrobeat: een nieuw genre was geboren. Hoewel afrobeat algemeen erkend wordt als Kuti’s kind, zonder de fenomenale percussionist Tony Allen (vandaag nog steeds zeer actief) was het nooit geworden tot hoe we het nu kennen. Dit is het succesrecept: Fela op tenor- en altsax en keyboard, Tony Allen aan het drumstel, broeierige brasspartijen, vraag-en antwoordzang, een vrouwenkoor van 20 eenheden in een spectaculaire choreografie: meer moet dat niet zijn. De -meestal zeer lange- muziekstukken worden door het 40-koppige Egypt ‘80 opgebouwd naar overweldigende en extatische climaxen. De ene bestseller volgde de andere op. Vandaag de dag leidt zoon Seun Egypt ’80 in een uitgedunde versie en waakt zo over de erfenis van zijn vader; het moge gezegd zijn: die erfenis is in bijzonder goede handen, getuige daarvan o.m. hun recentste en briljante cd ‘From Africa with Fury: Rise’ vol furieuze, gedreven en stomende afrobeat naar het aloud recept van vader Kuti: onze bevindingen kan je, indien gewenst, nog eens nalezen op http://www.oxfambrugge.be/site/winkel/cultuur/cd-nieuws-juli-2011.
Bouwjaar: 1992 (geremasterde cd-release: 2001) ‘Underground System’ was Kuti’s laatste lp die hij opnam (nadien verscheen er nog veel onuitgegeven materiaal). Het album bevat 2 XXXL-lappen muziek (28’26” en 17’18”), op deze geremasterde cd-versie aangevuld met nog een XXXL-lap van 29’10” uit zijn ‘O.D.O.O.’ album uit 1990. ‘Underground System’ wordt algemeen beschouwd als één van dé essentiële albums van Kuti, met recht en reden. De muzikale structuur van Kuti’s werkstukken hebben we al eerder toegelicht: ook hier loopt alles naar beproefd en onweerstaanbaar recept. En avant la fête dus! De behandelde thema’s zijn daarentegen minder feestelijk, maar dat kan absoluut de muzikale pret niet deren. De titel staat voor het samenzweringssysteem van militaire en politieke leiders in Afrika waarbij iedereen die voor verandering opkwam systematisch uit de weg geruimd werd. Verder behandelt hij nog fijne thema’s zoals door de overheid gesponsorde brutaliteiten en economische incompetentie.
publieksprijs: 12,35
Meer van deze artiest: in de loop van dit jaar zal het volledig oeuvre van Fela Kuti terug verkrijgbaar zijn. Daarvan een opsomming maken zou ons hier veel te ver leiden. Maar voor wie het allerbeste in huis wil halen raden we deze uiterst subjectieve selectie aan:
The ’69 Los Angeles Sessions (bouwjaar: 1969)
Open & Close (1972)
He Miss Road (1975)
Underground System (1992).