CD-nieuws februari 2014

 cd + boek)

‘FERNANDO PESSOA O FADO E A ALMA PORTUGUESA’ (compilatie: cd + boek)

‘O Fado E A Alma Portuguesa’ (‘fado en de Portugese ziel’) verenigt 2 van de belangrijkste componenten van het Portugese culturele erfgoed en van Lissabon: de poëzie van Fernando Pessoa en fado. De cd verzamelt 20 liederen (waarvan 6 nooit eerder uitgebracht) waarvan de tekst een gedicht van Pessoa is. De liederen worden vertolkt door enkele van de grootste fado-artiesten alsook door een aantal minder bekende namen. Ook al verschenen 14 liederen al op cd’s van de individuele artiesten, toch is dit een zeer interessante uitgave geworden door het samenbrengen van dit werk met als gemene deler en als rode draad de poëzie van Pessoa. ‘O Fado E A Alma Portuguesa’ is ook de titel van een artikel dat Pessoa in 1929 publiceerde in de krant Diário de Noticias (dit artikel is hier opgenomen in het bijbehorende boek): dat artikel diende dan ook als toetssteen voor dit project. De cd gaat meteen van start met een eerste kippevelmoment waar Mariza voor verantwoordelijk is. Verder is het ook bijzonder genieten met Carminho, Ricardo Ribeiro, Mafalda Arnauth, Mísia (zoals steeds: groots!), Ana Sofia Varela, Patrícia Rodrigues, Joana Amendoeira, Cristina Branco, António Zambujo en Maria Ana Bobone. Bij de cd hoort ook een bijzonder fraai uitgegeven boek van 76 blz.. Daarin vinden we naast het bewuste artikel van Pessoa ook info over de link tussen fado en Pessoa, de 20 gedichten (ook vertaald naar het Engels) die op de cd van muziek voorzien worden, mooie foto’s van de 20 vertolkers en de technische fiches. Hoewel de composities en de vertolkingen niet steeds hetzelfde hoge niveau als de poëzie halen is ‘Fernando Pessoa O Fado E A Alma Portuguesa’ een geweldig hebbeding voor de liefhebbers van zowel fado als poëzie.
publieksprijs: 27,25 (cd + boek)

CRISTINA BRANCO – Idealist   fado | poemas | ideal

CRISTINA BRANCO – Idealist fado | poemas | ideal

We blijven nog even in het land van de fado. Cristina Branco is één van de grote vertolkers en vernieuwers van de hedendaagse fado, ook al treedt ze al eens buiten de platgetreden paden van het genre, getuige o.a. haar uitstekende album ‘fado / tango’ uit 2011. Aanvankelijk bracht Branco een repertoire met andere Portugese muziekstijlen, jazz en bossa nova (hiervan zijn op ‘Idealist’ nog enkele sporen merkbaar), maar toen haar grootvader haar in contact bracht met de muziek van Amália Rodrigues maakte ze de switch naar een fadorepertoire, zij het dan wel gewikkeld in een hedendaags kleedje, waarbij ze zoekt naar nieuwe vormen en die ook met verve brengt. Haar muziek is gedrenkt in de fadotraditie maar gaat veel verder dan dat. In Portugal werd ze alras een gevierde ster maar bij ons brak ze pas door in 2001 met haar cd ‘O Descobridor’ waarop ze o.m. vertaalde gedichten van de Nederlander J. Slauerhoff vertolkte. 17 jaar na haar debuut, 13 albums en een indrukwekkende waslijst concerten verder werd de tijd rijp geacht voor een lijvige retrospectieve in een bijzonder fraai maar ook sober uitgegeven doosje en aan een zeer budgetvriendelijke prijs. Zelf zegt la Branco dat het een zeer ondankbare en vermoeiende taak was om die 17 jaar en 13 albums te comprimeren tot dit drieluik met 58 liederen. Wij zeggen dan dat zij daar bijzonder goed in geslaagd is. Voor de diehard fans brengt deze compilatie natuurlijk geen meerwaarde maar voor alle anderen is deze compilatie een uiterst welgekomen geschenk (ook al omwille van het aantrekkelijke prijskaartje), tenzij je na het beluisteren van 3 fados al depressieve neigingen begint te vertonen, en geloof ons, er bestaan wel degelijk zulke lui. Zoals we dat graag plegen te doen sluiten we af met enkele kanttekeningen. Cristina Branco is een indrukwekkende zangeres maar toch halen haar nochtans uitmuntende studio-opnames zelden het torenhoge niveau van haar concerten, waar de passie veel beter tot uiting komt (getuige hiervan enkele live tracks op deze compilatie); op cd maakt ze soms een vlakke indruk, maar dit is niet meer dan detailkritiek. En dan zijn er nog de truken van de foor: zoals dit zo vaak gebeurt bij compilaties staan ook hier enkele nieuwe nummers op en voor de fans is dat steeds bijzonder sneu. Rest ons te zeggen dat deze uitgave een limited edition is, m.a.w. voor de rappe, tenzij ook dit in de trukendoos thuishoort en er later nog een gewone editie verschijnt zonder de nieuwe nummers: ook dat zou niet de eerste keer zijn. Maar verder: niets dan lof en op naar de volgende 17 jaar, senhorita Branco.
publieksprijs: 22,20 (3 cd)



KARIM BAGGILI – Kali City

KARIM BAGGILI – Kali City

Karim Baggili is een Belgische componist en selfmade gitarist/ud-speler van Jordaans-Joegoslavische afkomst. Op het kleine Luikse label homerecords.be verschijnt nu zijn vijfde album, ‘Kali City’. Baggili speelt mooie, uiterst verzorgde, intimistische muziek die baadt in flamenco, klassiek, Zuid-Amerikaanse ritmes en Arabische sonoriteit. Op ‘Kali City’ echter ligt de nadruk zowat volledig op Arabische muziek met heerlijke melodieën die balanceren op de grens tussen Andalusische en Arabische muziek. De eerste 5 nummers zijn opgenomen met het geweldige Le Trio Joubran uit Palestina, gekend van hun sublieme cd’s ‘Tamaas’, ‘Randana’, ‘Mayâz’ en ‘AsFâr’ en die hier in de begeleiding hun naam en faam alle eer toedoen. De 8 andere nummers nam Baggili dan weer op met zijn nieuwe begeleidingsgroep his Arabic Band, samengesteld uit Marokkaanse, Libanese en Belgische muzikanten. Zij begeleiden op kawala, bas, viool, darbuka, drums, daf, cajon, ney en riq. In vergelijking met de nummers waarop Le Trio Joubran begeleidt, wordt bij his Arabic Band het tempo vaak opgetrokken. Ze brengen een mooi en fragiel evenwicht tussen enerzijds meditatieve sensitiviteit en intimiteit en anderzijds feestelijke en dansbare dynamiek. Op 4 nummers wordt ook gezongen: éénmaal door Baggili zelf, éénmaal door Samia Sabri (schitterend smachtend) en in 2 nummers is er de hernieuwde kennismaking met de Belgische klassieke zangeres Karoline de la Serna die ook al schitterde op Baggili’s vorige album ‘Lea & Kash’. ‘Kali City’ is een warme aanrader.
publieksprijs: 20,40



 The Offering

ASHWINI BHIDE DESHPANDE – Arghyam: The Offering

Deze cd maakt deel uit van de nieuwe UTSAV!-reeks die naar eigen zeggen het leven, de muziek en de nalatenschap van Ravi Shankar wil eren. Ashwini Bhide Deshpande is een wereldwijd vermaarde klassieke Hindustani-zangeres. Ze nam deze 4 ragas van Shankar, aangevuld met 1 eigen gecomponeerde raga, op nog voor zijn dood. Ze brengt hier pakkende vertolkingen die de creativiteit van Shankar alle eer aandoen en die in één ruk nog eens demonstreren hoe diep de man geworteld was in zijn traditie. De aantekeningen van Ravi en Sukanya Shankar zijn zeer informatief en verhelderend en geven een goed inzicht over hoe deze ragas tot stand kwamen en hoe Shankar erin slaagde elementen van Karnatische muziek te transponeren naar zijn eigen Noord-Indiase traditie. Bij leven erkende Shankar dat Deshpande als zangeres gezegend was met zowel een mooie stem als met de kennis om de geest van de traditie vast te houden. De zang en het stembereik van Deshpande zijn buitengewoon en behendig: de klank is warm en expressief; ze toont hier aan dat dit diepgaande gevoel voor raga verder leeft bij een jongere generatie artiesten. Op ‘Arghyam’ horen we verbazingwekkende en verbijsterende muziek: dit album is een ware verrukking voor de liefhebber van de Noord-Indiase Hindustani klassieke muziekstijl. Als bonustrack horen we nog een onuitgegeven uitvoering van één van de ragas uit deze cd, opgenomen door de meester zelf en uit zijn archief geplukt.
publieksprijs: 19,70

BOMBAY DUB ORCHESTRA – Tales From The Grand Bazaar

BOMBAY DUB ORCHESTRA – Tales From The Grand Bazaar

We blijven nog even in Indiase sferen, zij het dan van een gans ander allooi. Zowat 10 jaar geleden richtten Andrew T. Mackay en Garry Hughes Bombay Dub Orchestra op na meerdere bezoeken aan India. Daarbij hadden ze positieve ervaringen opgedaan bij het werken met Indiase orkesten. Dit resulteerde op hun 2 vorige cd’s in een mix van electronica, dub en Indiase orchestrale muziek. Voorheen hadden beide heren al mixes gemaakt voor o.m. Bob Marley, Nusrat Fateh Ali Khan, Bebel Gilberto (niet van de minsten dus).... In de voorbije 20 jaar werkten ze ook al vaak samen met Sly & Robbie die ook hier weer even van de partij zijn. ‘Tales From The Grand Bazaar’ werd opgenomen in Bombay, Delhi, Istanbul, New York, Los Angeles, London, Rockfield en Kingston. De gastenlijst is om van te duizelen en dat schept dus hoge verwachtingen. Op hun derde cd hebben beide heren hun blik nog wat verruimd met invloeden uit het Midden-Oosten zonder dat dit iets verandert aan hun concept. Wel wordt er nu meer gefocust op Turkije en minder op India, hoewel ze in de eerste plaats een samengaan voor ogen hadden. De beats en de bassen zijn ondergeschikt aan de composities en vooral aan de snaarinstrumenten die een prominente rol toegewezen krijgen maar die helaas verzuipen in de dikke lagen electronica. Er wordt veel gesuggereerd en geëvoceerd en vooral heel veel herhaald: er wordt onnoemelijk veel sfeer gecreëerd en dat gaat ten koste van de muziek, de emotie en de ontroering. De hoge verwachtingen worden dus nergens ingelost en vooral verveling en hoogdravendheid zijn troef. Op het eindrapport staat dan ook: glansrijk gebuisd.
publieksprijs: 20,40



ARUN GHOSH – a south asian suite

ARUN GHOSH – a south asian suite

Indiase fusion herbergt vele valkuilen, zoals pretentie, over-complexiteit, pseudo-spiritualiteit.... Componist/klarinettist/harmoniumspeler Arun Ghosh is er in geslaagd deze valkuilen te vermijden. Nochtans was het wel even slikken toen Ghosh zelf dit album omschreef als “an original Indo-Jazz chamber work”: even dachten we aan de valkuil genaamd grootspraak. Deze suite omvat zes bewegingen, geïnspireerd door de muziek, het landschap en de volkeren van Bangladesh, India, Nepal, Pakistan en Sri Lanka, vanuit het standpunt van een Britse Aziaat uit een stad in het noorden. Ghosh liet zich omringen met het kruim van de Zuid-Aziatische muzikanten uit de UK, zoals pianist Zoe Rahman, percussionist Aref Durvesh en rietblazer Idris Rahman om maar deze te noemen. Samen hebben ze een boeiend, consistent, verrassend en avontuurlijk werkstuk afgeleverd waarin Zuid-Aziatische muziekstijlen en jazz met veel respect en kennis van zaken evenwichtig hand in hand gaan. De klankkleur en de stemmingen zijn divers: nu eens upbeat of groovy, dan weer evocatief, meditatief en atmosferisch. Deze toptalenten geven er een lap op en serveren ons een explosief, sensitief en expressief spelplezier dat ook een brede waaier aan emoties tentoonspreidt.
publieksprijs: 20,45



LAS HERMANAS CARONNI – Vuela

LAS HERMANAS CARONNI – Vuela

Las hermanas Caronni zijn de zingende en musicerende Argentijnse tweelingzussen Gianna en Laura Caronni. Gianna speelt klarinet en basklarinet, Laura van haar kant houdt zich onledig op cello en viool. Vandaag wonen, werken en leven ze in Frankrijk. ‘Vuela’ is hun tweede album en dat klinkt exact als de optelsom van hun achtergronden: 2 klassiek geschoolde muzikanten die bekoord worden door de folkmuziek van hun vaderland. ‘Vuela’ staat vol met verfijnde, intelligente, rijke, sensuele, elegante, rustgevende en intieme muziek gedrenkt in verbluffend inventieve en haast minimalistische arrangementen. Hun samenspel is werkelijk fenomenaal en verbazingwekkend. Ze worden nog spaarzaam begeleid door enkele gastmuzikanten, onder wie Denis Péan van Lo’Jo. We horen schakeringen van Europees impressionisme, van Ravel, Rimsky-Korsakov en Debussy, invloeden van Zuid-Amerikaanse klassieke componisten zoals Villa-Lobos, de geest van tango die hier onvermijdelijk rondwaart. Al deze elementen vermengen zich zowat perfect in de melancholie van de volksmuziek uit de Pampas. ‘Vuela’ is ook een beetje een eerbetoon aan enkele van hun muzikale helden. We horen een pakkende, verstillende en verkillende cover van ‘La Frontera’ van Lhasa de Sela en een ingetogen en wondermooi eerbetoon aan George Brassens in de vertolking van diens ‘Je Me Suis Fait Tout Petit’, iets wat ze hier ook met klasse doen. De plaat wordt afgesloten met een sublieme versie van een Cubaanse traditional, het slaapliedje ‘Drume Negrita’, waarin slierten van Ravel’s Bolero komen binnengedwarreld. De sleutelwoorden van ‘Vuela’ zijn warmte, schoonheid, kippevel, smachtend verlangen, raffinement en KLASSE. Ziezo, luistervriendjes en -vriendinnetjes, de eerste knaller van het nieuwe jaar is een voldongen feit. Jullie kennen nu al de eerste titel voor de verplichte leerstof van 2014.
publieksprijs: 18,70



MAMAR KASSEY – Taboussizé - Niger

MAMAR KASSEY – Taboussizé - Niger

Mamar Kassey is de werknaam voor een groep muzikanten en dansers rond zanger en fluitist Yacouba Moumouni die op dit album ook nog de kamele n’goni bespeelt. De groep komt uit Niger en dit is hun derde album (voorheen verschenen ‘Denke-Denke’ in 1999 en ‘Alatoumi’ in 2001. Op 1 traditional na zijn alle composities van de hand van Moumouni. Mamar Kassey brengt zeer atypische muziek in vergelijking met wat we de afgelopen jaren uit deze contreien geserveerd krijgen: verwacht deze keer dus geen desertblues en konsoorten, maar eerder etnische, (hoofdzakelijk) akoestische Afrikaanse pop gekruid met wat jazz- en Arabische invloeden, die laatste dan vooral in de zang. De uitvoering wordt vooral gedragen door een raspende en driftige antieke éénsnarige viool en een pulserende talking drum die obsessieve grooves genereren. Moumouni beschikt over een krachtige, lenige, diepe en rijke stem en zijn vaak Arabisch aandoende zanglijnen worden onberispelijk ondersteund door 2 zangeressen. Wanneer hij fluit speelt lijkt het bij momenten alsof die hees is. De liedjes op dit album zijn aanstekelijk en zeer energiek en stralen ook veel humor en vreugde uit; ze zorgen zo voor een verrassend, compromisloos, rijp en sterk album dat een interessant tegengewicht vormt voor de recente wildgroei aan desertblues in deze regio; in dat nochtans zeer boeiende genre zorgt de overproductie voor steeds meer kaf tussen het koren: zeg dat wij het gezegd hebben.
publieksprijs : 16,95



PROJEKT RAKIJA – Welcome To The Family

PROJEKT RAKIJA – Welcome To The Family

Projekt Rakija is een multinationaal twaalfkoppig Sevdah-orkest dat geleid wordt door de Bosnische gitarist Igor Sekulovic; deze bonte troep opereert vanuit Nederland. Hun repertoire bestaat grotendeels uit traditionele, melancholische Sevdalinka-liederen, ook wel eens de Bosnische blues genoemd: 7 van de 9 nummers op deze cd zijn zulke traditionals, de 2 andere zijn covers van Balkanklassiekers (er wordt potig afgetrapt met een versie van ‘Soferska’ van Goran Bregovic en ). Als kind in Banja Luka luisterde Igor naar zijn moeder en tantes wanneer ze deze oude liedjes zongen. Deze liedjes gingen over de liefde, het hunkeren ernaar of het ontbreken ervan. Sommige waren droevig, andere grappig, met een dubbele bodem. Deze liederen stammen uit de tijd toen de Ottomanen de Balkan veroverden en dat is alweer een hele tijd geleden. De combinatie van oriëntaalse, Europese en Sefardische elementen onderscheiden deze liederen van andere muziekvormen uit Oost-Europa. Naast invloeden van o.m. Mostar Sevdah Reunion en Goran Bregovic smokkelt Projekt Rakija ook rockelementen binnen in hun eigenzinnige sound. Aldus komen ze tot een mix van feestelijke Balkan, melancholische Sevdalinka en hitsige, energieke rock ‘n’ roll. Er wordt hier met veel passie en overgave gemusiceerd: het minste wat je kan beweren is dat dit een fijn plaatje en een aangename kennismaking is. Iets wezenlijk of vernieuwend toevoegen aan de Sevdalinka doet Projekt Rakija echter niet. Voor wie hier toch niet genoeg zou van krijgen is er ook nog een eerder prijzige box-versie met cd, lp en comic strip.
publieksprijs: 11,15



TANGO EXTREMO – Dama de Blanco

TANGO EXTREMO – Dama de Blanco

We blijven nog even in Nederland maar dan nu wel voor something completely different. ‘Damo de Blanca’ is alweer het zevende album van Tango Extremo in 10 jaar tijd, en eerlijk gezegd, dit gezelschap is ons totaal onbekend maar dan zal dat wel aan ons liggen. Tango heeft raakvlakken met klassieke muziek en daar weet dit kwintet rond violiste Tanya Schaap -zoniet alles- veel van. Op ‘Dama de Blanco’ krijgen enkele klassieke componisten een tangopak aangemeten: Rachmaninoff, Debussy, Händel en Prokofiev. Naast 1 eigen compositie van pianist Rob Van Kreeveld horen we ook eigenzinnige versies van werk van o.m. de Russische filmcomponist Artemep, de Braziliaan Dorival Caymmi, de Italiaanse jazzcomponist Bruno Martino…. En er wordt verrassend afgetrapt met ‘La Dolce Vita’ van Nino Rota dat hier een swingende en vrolijke tangobehandeling krijgt en de luisteraar terugslingert naar het Italië van de jaren 50. Het minste dat er kan beweerd worden is dat dit ensemble een zeer eigen en originele en vooral boeiende kijk heeft op tango. Maar Extremo Tango is meer dan tango: alsof het een fluitje van een cent is worden we hier vergast op constante sfeerwisselingen: naast tango en klassiek horen we ook jazzinvloeden en dwalen we nog door het Midden-Oosten en Oost-Europa, in casu Rusland. Tenslotte wagen ze zich ook aan een Argentijnse tangoklassieker, ‘Milonguero Viejo’, en het weze gezegd: ook dit pakken ze eigenzinnig aan en ze doorstaan deze test met verve en grote klasse en weten moeiteloos de emotionaliteit van de tango uit de jaren 40 op te roepen. Ondanks de voortdurende stijlwisselingen (tenzij je dit storend vindt) vormt ‘Dama de Blanco’ wel degelijk een coherent geheel. Het spelniveau van deze muzikanten met een conservatoriumopleiding is zeer gedegen en de uitvoering compact. Dit alles zorgt ervoor dat we hier kunnen gewagen van een verrassing van formaat. We schamen ons dan ook diep dat we tot vandaag niet bekend waren met Tango Extremo maar we mogen hopen dat bij deze veel is goedgemaakt.
publieksprijs: 19,80



SIBA – Avante

SIBA – Avante

Siba (echte naam: Sérgio Veloso) is een Braziliaanse componist/zanger/gitarist/violaspeler die de afgelopen 20 jaar een sleutelrol speelde in de ‘mangue bit’-beweging in het noordoosten van Brazilië. Deze beweging was een reactie tegen de culturele en economische stagnatie in die regio en spitste zich vooral toe op de muziek. Met zijn band Mestre Ambrósio en later op het platteland met zijn brass band Siba E A Fuloresta was hij een drijvende kracht bij de heropleving van de traditionele muziek uit het noordoosten van Brazilië, waar hij zowat de status van halfheilige heeft verworven. Ondertussen is hij terug stadwaarts gekeerd, meer bepaald naar São Paulo, hét centrum voor levende muziek. Op ‘Avante’ vermengt hij traditionele stijlen uit de Zona de Mata met indie rock waarbij hij zich laat begeleiden op tuba, drums, vibrafoon en keyboards. Siba is altijd geassocieerd geweest met traditionele Braziliaanse muziek maar op ‘Avante’ laat hij die grotendeels achterwege en zoekt hij nieuwe wegen op die hij hier ook vindt. ‘Avante’ is op deze wijze een zeer persoonlijk en inventief album geworden mede door de keuze van de instrumenten; ook zijn West-Afrikaans getint gitaarspel zorgt voor een persoonlijke toets. De composities -waarin zijn wat aparte zangstijl steeds centraal staat- zijn van voortreffelijke makelij en zijn vaak ingenieus opgebouwd. Dit album zal de muziekwereld niet herschikken maar het is er wel aangenaam bij vertoeven.
publieksprijs: 18,40



GOUD VAN OUD

MIKIS THEODORAKIS / MARIA FARANTOURI - Asmata

MIKIS THEODORAKIS / MARIA FARANTOURI - Asmata

Mikis Theodorakis en Maria Farantouri kunnen we beslist beschouwen als het koningskoppel van de hedendaagse Griekse muziek. Beiden hebben nadrukkelijk een eigen carrièrepad bewandeld maar hun wegen hebben zich vaak gekruist. Hierbij zullen we tot in lengte van dagen wellicht vooral herinnerd worden aan ‘Canto General’ en ‘The Ballad Of Mauthausen’; die Mauthausen-cyclus was in 1966 het debuut van Farantouri en meteen ook haar internationale doorbraak. Maar er zijn nog zoveel meer samenwerkingen geweest, zoals deze ‘Asmata’ (= ‘Liederen’). Farantouri werd in 1963 (ze was toen 15) ontdekt door Theodorakis en hij stelde haar prompt voor om bij zijn groep te komen. Toen kwam ze in een stroomversnelling terecht en in 1966 debuteerde ze met ‘The Ballad Of Mauthausen’. Samen met heelwat andere muzikale generatie- en geestesgenoten helpt ze mee zorgen voor een heuse omwenteling in de Griekse muziek: de rest is geschiedenis. Farantouri wordt algemeen beschouwd als “de ideale vertolkster” van het werk van Theodorakis en deze noemt haar dan ook “de hogepriesteres van mijn muziek”. In haar samenwerking met Theodorakis werd zij de stem van de strijd tegen het kolonelsregime (1967-1974) in Griekenland en van de revolutie tegen dat regime. Farantouri is van mening dat een artiest een voortrekkersrol heeft in de samenleving en moet opkomen voor een mening, een visie, een doel en voorts ook wantoestanden moet aanklagen. Zelf heeft ze steeds de daad bij het woord gevoegd en via haar muziek engageert ze zich voor verdraagzaamheid, gelijkheid, vrede en nog meer mooie waarden. Vanaf 1976 trekt ze met haar eigen ensemble de wereld rond met een repertoire dat vooral bestaat uit werk van Theodorakis en Manos Hadjidakis. Later gaat ze ook samenwerkingen aan met een hele resem artiesten uit velerlei culturen en breidt ze haar repertoire steeds verder uit met werk van nog andere componisten. De cd ‘Asmata’ die we hier nog eens onder jullie aandacht willen brengen is een liederencyclus die volledig gecomponeerd is door Theodorakis en gearrangeerd werd door Henning Schmiedt. De teksten zijn afkomstig van verschillende schrijvers, waaronder zijn broer Yannis: voor 2 composities werden evenveel gedichten van hem gebruikt. De teksten en de hoesnota’s zijn vertaald naar het Engels, Frans en Duits. Met haar indrukwekkende, warme en diepe stem die de kracht van een muziekinstrument heeft alsook met veel emotie en ontroering zet ze de briljante en tijdloze muziek van Theodorakis hier weer alle luister bij: hier staat geen noot te veel of te weinig en haar imposante stemgeluid doet alles samen wondermooi in de juiste plooien vallen. Aldus is ‘Asmata’ een indringende, overrompelende en beklijvende luisterervaring die wat ons betreft in iedere collectie thuishoort.
Bouwjaar: 1998
publieksprijs: 12,00
Andere nog beschikbare samenwerkingen van deze artiesten: helaas zijn dat er nog schandalig weinig, ook al is hun oeuvre zeer omvangrijk. Blijkbaar zijn de platenbonzen van deze wereld de mening toegedaan dat de belangrijkste vertegenwoordigers van deze gouden generatie het zwijgen mag opgelegd worden.
Birthday Concert ’95 (bouwjaar: 1995; 19,45€)
Canto General (1975; 24,85) (2 cd)
Happy Birthday, Mikis ! (met verder nog Milva, Maria del Mar Bonet, Jocelyn B. Smith, Petros Pandis, Piotr Migunov) (2000; 20,30)
Poetica (1996; 13,45)
Serenates (1998; 18,00).



EN VERDER NOG:

-‘ANGOLA SOUNDTRACK 2 Hypnosis, Distortion & Other Sonic Inovations 1969-1978’ (compilatie)

Het label Analog Africa heeft een grote expertise bij het opsporen van verloren gewaande opnames uit ver vervlogen tijden: deze opsporing heeft de voorbije jaren vanuit verschillende hoeken een steeds hogere vlucht genomen (vanuit de ene hoek al wat respectvoller dan vanuit een andere) waarbij Analog Africa toch wel de standaard en de norm is. Nu is het de beurt aan Angola en de periode 1969-1978. Uit de schatkamers van 3 kleine Angolese labels werd deze compilatie samengesteld.
Hier stond de mosterdpot waar hedendaagse groepen als Batida en Buraka Som Sistema stevig in gelepeld hebben. Op de debuut-cd van Batida staat trouwens een cover van ‘Bazooka’ waarvan je op deze compilatie het origineel terugvindt. Deze compilatie is ook een mooie staalkaart van de rijke verscheidenheid aan stijlen die destijds in Angola beoefend werden en waarbij de gitaar (vaak met een surftint) prominent aanwezig is. Bij de cd hoort ook een zeer interessant en uitstekend gedocumenteerd boekje met ook al verdwenen gewaand tekst-, interview- en fotomateriaal: dit boekje werd samengesteld in samenwerking met de National Library of Luanda en het kunstmagazine Note E Dia. ‘Angola Soundtrack 2’ is een zeer boeiende geschiedenisles voorzien van heerlijke muziek.
publieksprijs: 19,00

-‘FANIA The 75 Greatest Fania Songs’ (compilatie)

De geschiedenis van het legendarische label Fania Records wordt op deze box gecomprimeerd in 75 songs verdeeld over 5 cd’s en aangeboden aan een zeer scherpe prijs. Fania Records werd gesticht in 1964 en ging ter ziele in 2005 en was wellicht de grootste salsa-etalage op deze aardkloot. Vele belangrijke artiesten uit het genre waren er kind aan huis; we beperken ons hier tot een beknopte opsomming: Rubén Blades, Ray Barretto, Fania All Stars, Eddie Palmieri, medestichter Johnny Pacheco, Tito Puente, Celia Cruz, Joe Bataan, Charlie Palmieri…. Voor wie een salsafeestje wil bouwen is dit het ideale pakket: je hoeft de cd-speler slechts 5 keer te bedienen voor een ganse avond plezier.
publieksprijs: 24,35 (5 cd)

-AMÁLIA RODRIGUES –Antologia

Deze thematisch ingedeelde cd-box met daarop 100 digitaal gerestaureerde liederen van Amália Rodrigues verscheen al eens in 2011 in een limited edition. De box wordt nu heruitgegeven, alweer in een limited edition, met als extra een boek van 46 blz. met een biografie in 4 talen en enkele foto’s. Een tweede extra is dat deze editie 3,40€ goedkoper is. Twee bedenkingen hierbij: wie bij het eerste aanbod de boot gemist heeft zal zich nu bij deze nieuwe kans wellicht gelukkig prijzen. Wie 2 jaar geleden de box aankocht zal zich nu misschien bekocht voelen, ook al heeft dat boek nu ook weer niet zo ontzettend veel om het lijf. Wat er ook van zij: ‘Antologia’ is zonder twijfel een prachtig aanbod, vooral voor zij die nog niets in huis hebben van de grote Amália; de fans van jaren ver zullen hier wellicht weinig aan hebben.
publieksprijs: 34,10 (4 cd + boek)