CD-nieuws januari 2015

BOB MARLEY – Uprising Live! (cd-dvd)

BOB MARLEY – Uprising Live! (cd-dvd)

Over onze favoriete BOB hebben we hier al talloze pagina’s volgepend, dus kunnen we het deze keer wat korter houden. Een grand cru extraordinaire behoeft immers geen krans. In het voorjaar van 1980 verschijnt het magistrale album ‘Uprising’, wat later helaas zijn laatste worp zal blijken te zijn. In mei van dat jaar starten Bob Marley & The Wailers een maandenlange tournee doorheen Europa en de VS, ter ondersteuning van dat kakelverse album. Ook deze tournee zal later helaas zijn laatste blijken te zijn. Deze opnames zijn geregistreerd in de Westfalenhalle in Dortmund: dit concert werd ook verfilmd voor het legendarische tv-programma Rockpalast en dit beeldmateriaal is integraal te bewonderen op de hier bijgevoegde dvd. I Threes (Rita Marley, Marcia Griffiths, Judy Mowatt), het superbe achtergrondkoortje van The Wailers, mochten opwarmen en namen de eerste 4 tracks voor hun rekening (inclusief Griffiths’ klassieker ‘Steppin’ Out Of Babylon’), en dat deden ze voortreffelijk. En dan komt Bob op en zet hij ‘Marley Chant’ in, waarna het feest helemaal kan losbarsten. Vreemd genoeg prijken slechts 5 songs uit ‘Uprising’ op deze dubbelaar; het grootste deel van de playlist bestaat uit zowat alle prijsbeesten. De charismatische Marley wordt hier zeer vakkundig ondersteund door 7 muzikanten en 3 zangeressen in grootse doen. Na zowat 2 uur intens luisterplezier zorgt de extatische interactie tussen publiek en zanger in de afsluiter ‘Lively Up Yourself’ voor een heuse grand finale. ‘Uprising Live!’ is een uitgave van Bob Marley Estate (Cedella Marley & Ziggy Marley), dat met veel zorg de muzikale nalatenschap van Bob Marley bewaakt en beheert. Deze uitgave is niet de zoveelste merchandisingtruc die uit de kast gehaald wordt en is zeker een wezenlijke bijdrage aan het oeuvre van één van de allergrootsten in de muziekwereld. Ze kan ook moeiteloos op 1 lijn gezet worden met de 2 superbe live-albums die destijds bij leven en welzijn werden uitgebracht, ‘Live!’ en ‘Babylon By Bus’. En ook de dvd zal voor de fan een grote meerwaarde hebben aangezien er verder weinig concertmateriaal op dvd bestaat. Voor wie het enkel bij de dvd wil houden: die is ook apart leverbaar à 21€ (voor 6,90€ extra heb je er wel 2 uitmuntende cd’s bij). Mocht er nog twijfel bestaan: ‘Uprising Live!’ is -op de valreep van het oude jaar- de zeventiende titel voor de ultieme playlist van 2014 en dus ook voor jullie verplichte leerstof.
publieksprijs: 27,90 (2 cd + dvd)



‘HAVANA CULTURA MIX * THE SOUNCLASH’ (compilatie)

‘HAVANA CULTURA MIX * THE SOUNDCLASH’ (compilatie)

Vijf jaar geleden verkende BBC-radioproducer en dj GILLES PETERSON de muziekscene in Havana. Het resultaat van die verkenning was de dubbel-cd ‘Havana Cultura: New Cuba Sound’, een modern eerbetoon aan de Cubaanse klassiekers. Twee jaar later was er de sequel, ‘Havana Cultura the Search continues’, waarop er gefocust werd op de hedendaagse, stedelijke vibes. Dat album was een melting pot van r&b, jazz, soul, traditionele Cubaanse ritmes, rumba, polyfonie, reggaeton, hip-hop en bevatte zowel opnames uit Petersons eigen studio als nieuwe songs uit Cuba; het resultaat was een uitstekende en zorgvuldig samengestelde staalkaart van wat er muzikaal leeft in het huidige Cuba. Nog een jaar later was er ‘Mala In Cuba’, maar wellicht vertoefden wij bij de release ervan eventjes op een andere planeet. En dan is er nu deel 4, een compilatie van samenwerkingen tussen Cubaanse vocalisten en muzikanten met 10 onbekende artiesten uit allerlei windhoeken, na een remix-competitie geselecteerd door Gilles Peterson en zijn productiepartner Simbad. Het bijzondere en de constante aan deze reeks is de muzikale uitwisseling. (Traditionele) muziek en ritmes zijn onontbeerlijk in het leven van de Cubanen en tegelijkertijd is de toegang tot nieuwe muziek beperkt en is internet en behoorlijke studiotechnologie amper betaalbaar. Desalniettemin is er in Havana een bloeiende hip-hop-scene en breken stijlen als reggaeton, house, techno, dubstep….stilaan door in het vibrante nachtleven. Gegeven dat culturele uitwisselingen de essentie van elektronische muziek vormen en dat Afro-Cubaanse ritmes terugvoeren naar het hart van dansmuziek is deze kruisbestuiving haast de evidentie zelf. Gilles Peterson laat hier het beste van twee werelden aan bod komen en dat resulteert in een boeiend, vernieuwend en geslaagd experiment. Let RUM ‘n’ BASS rule!
publieksprijs: 18,85



AMIRA MEDUNJANIN – Silk & Stone

AMIRA MEDUNJANIN – Silk & Stone

Amira Medunjanin (kortweg: Amira) wordt beschouwd als de beste sevdahzangeres uit Bosnië. Ze leidt deze traditionele stijl naar nieuwe wegen. Voorheen nam ze reeds op met Mostar Sevdah Reunion, met accordeoniste Merima Kljuco en met jazzpianist Bojan Zulfikarpasic die ook nu weer van de partij is. 8 van de 9 composities op ‘Silk & Stone’ zijn traditionals uit de voormalige Joegoslavische staten. Amira en haar muzikanten behandelen die traditionals met bijzonder veel respect en overgave. Sevdah zou je kunnen omschrijven als een gevoel (analoog aan fado, blues, rebetika….) en Amira capteert zeer accuraat de inherente passie en schmaltz van dat gevoel. Bovendien slaagt ze er wonderwel in om het onuitspreekbare van de sevdah te communiceren. De instrumentale arrangementen (voor piano, contrabas, oud, kanun en gitaar) complementeren uitmuntend de verhalen die Amira zingt. Die verhalen gaan over smart, leed, droefheid, hartzeer….kortom, het leven zoals het is. Op ‘Silk & Stone’ horen we meesterlijke hedendaagse muziek, geënt op en verankerd in Bosnische traditie, vertolkt door een uitzonderlijke zangeres met een stemgeluid dat tegelijkertijd gedecideerd, helder, krachtig, rijp en ook gevoelig en kwetsbaar klinkt en de muziek draagt met een groot respect, kortom een streling voor het oor.
publieksprijs: 18,00



BLITZ the AMBASSADOR – Afropolitan Dreams

BLITZ the AMBASSADOR – Afropolitan Dreams

Wij maakten voor het eerst kennis met dit heerschap toen hij eerder dit jaar een zangpartij voor zijn rekening nam op het sublieme album ‘A Long Way To The Beginning’ van Seun Kuti + Egypt 80 (Seun Kuti maakt op ‘Afropolitan Dreams’ de tegengestelde beweging in de vorm van een muzikaal tegenbezoek en een compositie). Hij deed dat voortreffelijk en het zal dan ook niet verbazen dat onze interesse bijzonder gewekt werd toen ‘Afropolitan Dreams’ hier kwam binnengewaaid. Voor ons was Blitz the Ambassador dus tot voor kort een onbekende naam maar toch is dit reeds zijn vierde album. Blitz tA (echte naam: Samuel Bazawule) is een Ghanese producer en hip-hopper die uitweek naar de VS: hij kwam studeren in Ohio en vestigde zich daarna in Brooklyn. Steeds meer Afrikaanse immigranten gaan in Amerika deel uitmaken van de rap- en R&Bscene, denk hierbij aan artiesten zoals Tyler, the Creator, French Montana, Emmanuel Jal…. Op ‘Afropolitan Dreams’ vermengt Blitz zijn muzikale Afrikaanse wortels met een flinke dosis hiphop. Die Afrikaanse wortels vormen de stevige maar ook speelse fundamenten waarover er maatschappijkritisch maar ook vaak lichtvoetig gerapt en gerhymed wordt. Wat hem onderscheidt van het merendeel van zijn voornoemde collega’s is dat Afrika nog stevig doorklinkt in zijn muziek en het feit dat hij in Afrika geboren is en daar ook opgroeide zal daar wellicht voor veel tussen zitten. Op ‘Afropolitan Dreams’ slaat hij een brug tussen soul en rhythm and blues enerzijds en afrobeat en highlife aan de andere kant. Zijn persoonlijk verhaal als Afrikaan in het buitenland is sterk aanwezig in tekst en muziek maar ook de diaspora in het algemeen komt aan bod. Hij richt zich in de opener ‘The Arrival’ als volgt tot Afrika: “this life that we livin’ overseas, believe me, it’s not as easy as it seems.” In de afsluiter ’The Departure’ maakt hij op aanschouwelijke wijze de link tussen griots en hip-hopmuzikanten. Niet toevallig zijn dit de twee sleutelsongs op dit album. Het duidelijkste statement horen we dan weer in het ijzersterke ‘Africa Is The Future’ waarin hij een zeer heldere visie op de toekomst van Afrika kenbaar maakt. ‘Afropolitan Dreams’ is allesbehalve een doorsnee rapplaat: het concept, de grote muzikaliteit en de aandacht voor het detail zijn niet de karakteristieke kenmerken die we aantreffen in de hedendaagse rap. Blitz sluit met zijn werk nauw aan bij dat van groepen zoals The Roots en Black Star. Dit album werpt een nieuw licht op een vaak terecht gecontesteerd genre. Er zijn ook nog fel gesmaakte gastrollen weggelegd voor o.m. Nneka, Angelique Kidjo, Marcelo D2, Seun Kuti, Oum Eighat Ben Essahraoui…. ‘Afropolitan Dreams’ van Blitz the Ambassador is een zeer boeiende en interessante kennismaking die doet verlangen naar meer.
publieksprijs: 19,70



BKO QUINTET – Bamako Today / BKO On Air (cd-dvd)

BKO QUINTET – Bamako Today / BKO On Air (cd-dvd)

BKO Quintet bestaat uit 4 Malinese en 1 Franse muzikant. Ze spelen traditionele Malinese muziek maar geven daar een moderne draai aan. Wat hen volstrekt uniek maakt is -voor het eerst in de geschiedenis van de Malinese muziek- het verenigen van de djelingoni (de gitaar van de griots) en de donsongoni (de luit van de Bambarajagers). Percussionisten Ibrahima Sarr en Aymeric Krol besloten deze 2 tegengestelde werelden samen te brengen met de bedoeling een muziek uit te werken die zowel stedelijk is als ingebed in het seculaire Malinese erfgoed. De wortels van hun muziek liggen in de folklore maar we horen ook een elektrische stedelijke invalshoek met een behoorlijke dosis psychedelica. De traditionele snaarinstrumenten worden ondersteund door de djembe van de onovertroffen Ibrahima Sarr en de hybride drumset (een mix van traditionele en moderne drums) van de Franse percussionist Aymeric Krol. Als kleine akoestische groep creëert BKO Quintet een opmerkelijk volle klank en met Fassara Sacko en Nfaly Diakité (uiterst aangrijpend in ‘Comment ça va?’) beschikt het over 2 zangers met een zeer krachtig en emotief stemgeluid. Het eindresultaat is een bijzonder geslaagd en accuraat samengaan van traditie en moderniteit met vooral een groot respect voor die traditie en waarbij de moderniteit ook een zinvolle verrijking betekent. ‘Bamako Today’ wordt vergezeld van de dvd ‘BKO On Air’, door Cris Ubermann geregisseerd in volle Malinese noodtoestand. Met deze film willen ze zowel een muzikaal als een humaan verhaal neerschrijven. De documentaire is opgevat als een dagboek van de groep terwijl ze rondtrekken in het land in volle chaos. We zien o.m. een interview tijdens een radiouitzending, een repetitie in de studio en concertfragmenten opgenomen in Mali en Frankrijk. De film geeft een uitstekend inzicht in hoe het kwintet muziek creëert, invloeden uit verschillende Malinese culturen in die muziek verwerkt en er hedendaagse elementen aan toevoegt. BKO Quintet is een waarachtige ontdekking en hun debuut een absolute aanrader.
publieksprijs: 19,60 (cd + dvd)



AMPARO SÁNCHEZ – Espíritu del Sol

AMPARO SÁNCHEZ – Espíritu del Sol

Amparo Sánchez is de voormalige, zeer geëngageerde zangeres van de Spaanse mestizoband Amparanoia. In 2010 debuteerde ze als solo-artieste met ‘Tucson-Habana’, een zeer nauwe samenwerking met Joey Burns en John Convertino van Calexico. Sánchez was niet langer de mestizozangeres maar vergastte ons op muziek die je nog het best kan omschrijven als passioneel en meeslepend ‘wereldchanson’ par excellence (te situeren in de buurt van Angélique Ionatos), waarbij ze zich vooral liet inspireren door haar grote voorbeelden Billie Holiday, Chavela Vargas en Nina Simone. Nog eens 2 jaar later liet ze ‘Alma De Cantaora’ los op de wereld, een akoestisch, ingetogen, fragiel en (te?) rustig album dat ons vooral deed verlangen naar de passie en de intensiteit van ‘Tucson-Habana’ en van haar werk bij Amparanoia. En dan is er nu de herkansing met haar derde worp, ‘Espíritu del Sol’. Ze keert terug naar de groepsformule van ‘Tucson-Habana’ en ook Burns en Convertino zijn terug van de partij, als muzikant en als co-producer. Er werd deels ook terug opgenomen in de Calexico-studio in Tucson, Arizona en de aanwezigheid van de zowat voltallige Calexicotroepen zorgt dan ook voor een duidelijke Calexico-touch: laaghangende en reverb-zwangere gitaren en zuinig drumwerk zijn zeer bepalend voor de klank van Sanchez’s klagende melodieën. Naast de vertrouwde elementen in de muziek van Sánchez horen we nu ook een flinke vleug Mexico in de gedaante van mariachiblaaswerk. Sánchez combineert op ‘Espíritu del Sol’ in een levendig en heerlijk warrig lappendeken Spaanse en Baskische invloeden met Noord-Amerikaanse folkrock en Mexicaanse bolero’s en hier en daar nog een vleug Cuba, Latijns-Amerikaanse folkritmes, rap en reggae. Globaal genomen brengt ze niets nieuws onder de zon maar ze offreert de luisteraar met veel flair en overtuigingskracht sterke songs (9 eigen composities en 3 covers waarbij de bewerking van ‘Long long nite’ van Mano Negra voor de kers op de taart zorgt) in heerlijk honingzoete arrangementen gegoten en hartverwarmend vertolkt met haar diepe en wat gruizige stemgeluid dat zijdelings een dreigend outlawsfeertje creëert, hoewel dit geen duistere plaat is. In het tweede deel van de cd wordt la Sánchez telkens bijgestaan door diverse gastvocalisten. ‘Espíritu del Sol’ is een heerlijk warm bad in koude winterdagen.
publieksprijs: 18,00



SPIRO – Pole Star

SPIRO – Pole Star

Dit album verscheen 18 jaar geleden al eens in eigen beheer en wordt nu terug opgepikt door Real World dat de afgelopen 5 jaar ook al Spiro’s (nieuwe) albums ‘Lightbox’ en ‘Kaleidophonica’ uitbracht. Toen Spiro in 2009 ‘debuteerde’ met ‘Lightbox’ leek het alsof dit Britse gezelschap uit Bristol helemaal uit het niets op de wereld afkwam. Niets was dus minder waar: in een vorig leven gingen deze 3 heren en 1 dame als The Famous Five door dat leven en namen ze 2 albums op, waaronder dus dit. Dat ‘debuut’ uit 2009 liet een groep muzikanten met een groot zelfvertrouwen horen dat wellicht toe te schrijven was aan jarenlang samenspelen. Spiro speelt instrumentale muziek (viool, mandoline, accordeon, gitaar) die voor het grootste deel gebaseerd is op traditionele Engelse melodieën. ‘Pole Star’ werd live in de studio opgenomen in 2 dagen tijd door Rik Dowding, klanktechnicus bij Portishead. Peter Gabriel is een absolute fan en dan is een contract bij Real World bijna een vanzelfsprekendheid. Wij verkeren dus in goed gezelschap want ook wij hebben een grote boon voor dit kwartet. Spiro brengt een fusie van minimalistische klassieke muziek (denk aan Steve Reich, Philip Glass) en traditionele (hoofdzakelijk) Engelse muziek; het eindresultaat doet ons ook onwillekeurig denken aan het werk van Yann Tiersen. Alle elementen die Spiro in hun later werk zo uniek en buitengewoon maakten en nog maken waren ook hier in dit prille stadium reeds duidelijk aanwezig: exploratie, spankracht, controle, beheersing, gedrevenheid, passie, muzikaliteit, pure schoonheid…. Sindsdien is Spiro geëvolueerd en ontwikkelden ze het vermogen om alles groter en gelaagder te laten klinken maar hoe dan ook staat ‘Pole Star’ op eigen verdiensten. Deze internationale heruitgave is een waarachtig geschenk voor elke muziekliefhebber en heeft een beauty van de vergetelheid gered.
publieksprijs: 17,15



AZIZ SAHMAOUI & UNIVERSITY OF GNAWA – Mazal

AZIZ SAHMAOUI & UNIVERSITY OF GNAWA – Mazal

Aziz Sahmaoui was vroeger zanger bij Orchestre National de Barbes alsook compagnon de route van jazzfusionpionier Joe Zawinul. In 2011 debuteerde hij met University Of Gnawa middels het gelijknamige album. De klank van dat nieuwe ensemble werd net als die van ONB gekenmerkt door een uitbarsting van complexe en overlappende ritmes, elastisch ud-spel en zeer levendige en bezielde groepszang: we omschreven die destijds als de onweerstaanbaar groovy klank van de Marokkaanse chaabi in Parijse ballingschap. Maar UOG was meer dan ONB revisited: Sahmaoui absorbeerde ook Senegalese invloeden waarbij hjij de gemeenschappelijke grond blootlegde en zo een nieuwe dimensie toevoegde. Het resultaat van dat alles was een zéér fijn en uiterst opwindend schijfje. Naast Sahmaoui (zang, mandole, n’goni) treffen we bij UOG de Senegalezen Cheikh Diallo (kora, keyboards), Hervé Samb (gitaar), Alioune Wade (bas) en de Marokkaan Adhil Mirghani (percussie). Op ‘Mazal’ brengt het kwintet een fusie van chaabi met gnawa en de texturen van de Senegalese kora en gitaar. Verder zijn er nog gastbijdragen op flamencogitaar, sopraansax, fluit, viool en tar die nog meer de zeer rijke klankkleur aandikken. Daarnaast wordt de totaalklank opnieuw mee bepaald door de zeer levendige, bezielde en gelaagde (vraag-en-antwoord-) groepszang. Sahmaoui liet zijn ud aan de kant en bracht naast zijn betoverende stem zijn n’goni en mandole mee, waarop hij trouwens ook zeer aardig uit de voeten kan: dit gegeven zorgt natuurlijk voor een enigszins andere klankkleur dan op hun debuut. De melodieën zijn sterk en er is een grote variëteit aan smaken en kleuren: de Marokkaanse en Senegalese toetsen vermengen zich naadloos en uiterst accuraat met Afrikaanse pop en met jazzinvloeden. Net als hun debuut is ‘Mazal’ een zéér fijn en uiterst opwindend schijfje geworden waarop chaabi en gnawa middels de Afrikaanse popaccenten zeer aanschouwelijk worden voor niet-ingewijden.
publieksprijs: 18,00



ROUGH GUIDES

Deze maand zijn er geen nieuwe Rough Guides-releases maar we willen graag aandacht vestigen op een niet-muzikaal aspect van World Music Network. Als actief lid van het 1% for the planet-project (http://onepercentfortheplanet.org/) doneert WMN 1% van haar jaarlijkse omzet aan non-profitorganisaties die als missie hebben de duurzaamheid van het leven en de toestand van het milieu te verbeteren. WMN wil daarmee haar engagement t.a.v. de planeet concretiseren. Een van de organisaties aan wie ze doneert is Friends of the Earth (http://www.foe.co.uk/ ).


REGGAE

10 Ft. GANJA PLANT – 10 Deadly Shots Vol.III

10 Ft. GANJA PLANT – 10 Deadly Shots Vol.III

10 Ft. Ganja Plant is wellicht het best bewaarde geheim in het reggaewereldje. Hoewel dit reeds hun elfde (als we de tel niet kwijt zijn) album is in vijftien jaar tijd is er zeer weinig geweten over deze heren, die zichzelf blijkbaar met een mysterieuze waas omhullen (zo is er ook nu weer geen spoor van een infoboekje te ontwaren, laat staan dat er namen van de muzikanten worden prijs gegeven). Wat we wel weten is dat dit ensemble uit het noordwesten van de VS zich in al die jaren heeft ontwikkeld tot een van de topbands in de vintage dub- en rootsreggae. Schijnbaar moeiteloos slagen ze er steeds weer in die zo kenmerkende Jamaicaanse sound uit de jaren 70 te creëren, zonder daarbij als imitatoren te klinken. 10 Ft. Ganja Plant is een zeer veelzijdige band die heerlijk ouderwetse rootsreggae op zeer hoog niveau speelt met veel dub, m.a.w. topreggae van nu, diep gedrenkt in de traditie en verpakt in prima songs. Als geen andere reggaeband van nu weten ze de originele reggaespirit van de jaren 70 te capteren en te vertolken. Op deze ’10 Deadly Shots Vol.III’ is dat niet anders: naar goede traditie zetten de heren alweer een consistente zomervibe neer met hun voor het eerst integraal instrumentale muziek die haast de perfecte achtergrondmuziek (is niet altijd een vies woord) vormt voor feestjes allerhande. 10 Ft. Ganja Plant blijft ook nu koppig, pretentieloos en ongecompliceerd hun eigen ding doen (en dat eigen ding is dik ok!) en heeft daarbij geen last van trends of verwachtingen. What you hear is what you get, what you get is what you hear. 8 van de 10 tracks werden in 1 take opgenomen. Wat we wel missen is het dubelement dat aan hun andere werk wel een extra toets meegaf. Deze cd duurt slechts 34’ maar ook dat is vintage reggae. Ook al is dit niet het beste wat ze al afgeleverd hebben weet dit huis van vertrouwen weer eens te overtuigen. Voor ons mag dit best bewaarde reggaegeheim best een spannend geheim blijven.
publieksprijs: 18,00


SOJA – Amid The Noise And Haste

SOJA – Amid The Noise And Haste

Van ganja naar soja, het is blijkbaar maar een kleine stap in rastaland. Tot zover onze sectie flauwe humor. Net als 10 Ft. Ganja Plant is SOJA een reggae- en dubband uit de VS en ‘Amid The Noise And Haste’ is hun zesde album maar wel een kennismaking wat ons betreft; het album ontving dit jaar een Grammy-nominatie. De titel en het concept van dit album gaan terug op ‘The Desiderata of Happiness’, een werk uit 1920 van de Amerikaanse schrijver Max Ehrmann dat als volgt begint: “Go placidly amid the noise and haste, and remember what peace there may be in silence. As far as possible without surrender be on good terms with all persons. Speak your truth quietly and clearly; and listen to the others, even the dull and the ignorant; they too have their story.”. Zanger-gitarist Jacob Hemphill verwoordt de boodschap van de band als volgt: “Wij willen spreken voor de mensen zonder microfoons; ons doel is als band overeind te staan voor het menselijke ras. We bekijken de wereld en proberen die beter te maken in de beperkte tijd die we hier hebben.”. Dit is het tweede album dat SOJA laat uitbrengen op ATO Records (ATO is het acroniem voor “according to our”): de missie van dit label is om iedere artiest en iedere release ten volle te (laten) ontwikkelen middels voldoende tijd en aandacht. Tot daar de boodschappen en de dienstmededelingen, maar hoe zit het met de muziek? De 8 heren van SOJA hebben zich alvast omringd met schoon volk in de vorm van een bataljon gastmuzikanten zoals daar zijn Damian Marley, Michael Franti, Nahko en Trevor Young om maar deze te vermelden. Naar eigen zeggen nodigt de groep gasten uit in functie van de songs en niet in functie van hun namen. Na het commerciële succes van voorganger ‘Strength to Survive’ en de vele uitverkochte stadionconcerten was de lat hoog gaan liggen en waren de verwachtingen hoog gespannen. SOJA brengt prettig in het gehoor liggende popreggae verpakt in vlotte deuntjes waarbij het wellicht heerlijk chillen is maar waarbij het wat ons betreft vooral mateloos geeuwen geblazen is. Naar verluidt was SOJA voorheen een authentieke rootsreggae- en dubband maar daar valt op deze cd niets meer van te merken. We horen hier een groep die zielloos en ongeïnspireerd plat gaat voor de commercie; in het Engels bestaat daarvoor een treffende uitdrukking: ‘follow fashion monkey’. Dit lijkt ons vooral reggae voor mensen die niet van reggae houden. Tegen deze vervelende onzin is slechts één kruid gewassen en dat is, om het met onzen Vlaamschen gouwleider BDW te zeggen: “zet die ploate af”.
publieksprijs: 17,20



GOUD VAN OUD

ORLANDO JULIUS & his Modern Aces – Super Afro Soul

ORLANDO JULIUS & his Modern Aces – Super Afro Soul

Bouwjaar: 1966 Drie maanden terug werden we er middels het bijzonder attractieve, organische en vintage werkstuk ‘Jaiyede AFRO’ (een samenwerking met The Heliocentrics) nog eens aan herinnerd dat deze oude Nigeriaanse reus nog steeds levend is. En dat is voor ons een goede reden om zijn debuut nog eens van onder het stof te halen. De reputatie van ‘Super Afro Soul’ heeft sindsdien legendarische afmetingen verworven: het album was dan ook jaren de tijd vooruit en gaf het begrip fusion een nieuw gezicht. Zanger/saxofonist/percussionist en afrofunk- en afrobeatpionier (hij was een belangrijke inspiratiebron voor Fela Kuti) Orlando Julius werd vooral bekend als vernieuwer en pionier in het mixen van Afrikaanse ritmes en Nigeriaanse jùjú en highlife met pop, rhythm and blues, jazz, soul en funk en hij zette in 1981 zijn naam voorgoed in de boeken van de moderne muziekgeschiedenis als co-componist (met Motownlegende Lamont Dozier) van de wereldhit ‘Goin’ Back To My Roots’ van Odyssey. Als muzikant kreeg hij pas in 2000 internationale bekendheid bij de re-release van ‘Super Afro Soul’, ook al had hij voordien in de VS al vele jaren samengewerkt met Louis Armstrong, Lamont Dozier, The Crusaders en Hugh Masekela. In 1999 keerde hij terug naar Nigeria en startte er een opnamestudio en hij formeerde ook een nieuwe groep, The Nigerian Allstars. Het handelsmerk van Orlando Julius is steeds zijn schorre en expressieve spel op de altsax en zijn ruwe stemgeluid geweest. ‘Super Afro Soul’ klinkt als Lagos goes Memphis Soul Stew met blaasriffs die lijken te zijn weggelopen uit de Staxschool en dominante bas, maar highlife en kokoma zijn nooit ver weg. Deze uitgave bevat ook nog een tweede cd, ‘Orlando’s Afro Ideas’ (uit 1972 en internationaal heruitgebracht in 2011), opgenomen met his Afro Sounders. Dit is een compilatie van zijn 2de en 3de cd, respectievelijk ‘Orlando’s Idea’ en ‘Ishe’. M.a.w: 2 cd’s voor de prijs van minder dan 1.
publieksprijs: 11,60 (2 cd)



KOOPJE VAN DE MAAND

TINARIWEN – Tassili

publieksprijs: 10,30