Muzieknieuws januari 2018

FAYROUZ – Bebalee

FAYROUZ – Bebalee

De grote dame van de Libanese muziek Fayrouz (ook wel eens Fairuz of Fairouz geschreven), wat Libanees is voor turquoise, vormt samen met de Egyptische iconische zangeres Oum Kalthoum (ook diverse schrijfwijzen) zaliger de heilige tweevuldigheid van het Arabische lied. Al naar gelang de bronnen is ze nu 84,85, 86 of iets in die buurt. Enkele van haar koosnaampjes zijn ‘onze ambassadrice bij de sterren’, ‘de buur van de maan’, ‘het juweel van Babylon’ en ‘de dichteres van de stem’. Ze zong een haast onmetelijk repertoire bijeen dat vele klassiekers huisvest. Op ‘Bebalee’ brengt ze versies van reeds dood gecoverde westerse evergreens zoals ‘Imagine’, ‘The Way We Were’, ‘Don’t Cry For Me Argentina’, ‘Besame Mucho’, Comme D’habitude’, voorzien van Arabische teksten door Reema Rahbany en gearrangeerd door Steve Sidwell. Wat haar bezield heeft is ons helemaal niet duidelijk maar bij beluistering waanden wij ons in een karaokebar. De arrangementen zijn belabberd en de productie steriel en levenloos. De keuze van de liederen verraadt vooral gebrek aan visie en inspiratie en een platte keuze voor platgetreden paden, dit monument onwaardig. Hier is een gans magazijn mantels der liefde van doen om dit misbaksel toe te dekken en zelfs dat biedt geen soelaas. Dit is pure verspilling en een groteske belediging van een grootse stem. Voor wie ‘Bebalee’ de kennismaking zou zijn met dit supertalent: delete deze miskleun uit je geheugen en schaf als de wiedeweerga ‘Live At Beiteddine 2000’ aan, om maar deze te vermelden.
publieksprijs: 20,25

GUY SCHALOM & THE BALADI BLUES ENSEMBLE – Ten

GUY SCHALOM & THE BALADI BLUES ENSEMBLE – Ten

Guy Schalom is een Egyptische virtuoos op de darbuka (familie van de tabla) en in die hoedanigheid een veelgevraagde sessiemuzikant door o.m. Natacha Atlas, Olcay Bayir, Cigdem Aslan, The Musicians Of The Nile, The Klezmatics, Frank London, David Krakauer, Sam Lee, Maddy Prior, Yair Dalal, Emma Johnson…. ‘Ten’ is de viering van het tienjarig bestaan van The Baladi Blues Ensemble (baladi is een traditionele stedelijke stijl). De andere instrumenten in dit ensemble zijn kwarttoon accordeon, saxofoon, en de percussie-instrumenten doholla, mazhar, riq en duff. Schalom wordt internationaal geprezen om zijn grote expertise in Egyptische dansmuziek maar daarnaast is hij ook behoorlijk thuis in klezmer. Er bestaat een uitstekende BBC-docu over dit gezelschap, ‘Bellydancing and the Blues’. Op ‘Ten’ wordt er voortreffelijk, meeslepend, geïnspireerd, gepassioneerd en gracieus gemusiceerd. Hun muziek echoot de opgejaagde stedelijke klanken uit het Cairo van de jaren 50. Dit ensemble levert al jaren baanbrekend ambassadeurswerk door een niche genre een brede belangstelling te laten genieten. ‘Ten’ is een groot uur smullen voor de liefhebbers van Egyptische dans.
publieksprijs: 17,15

TOOTARD – Laissez Passer

TOOTARD – Laissez Passer

Tootard (Arabisch voor ‘aardbeien’) is een trio uit de bezette Golanhoogvlakten en daarmee heeft de titel van hun tweede album alles van doen, aangezien de bevolking er staatloos is en het moet stellen met een ‘laissez passer’. Ondanks deze niet benijdenswaardige, bewogen en kwellende situatie produceren deze heren vooral opbeurende, inspirerende en verheffende maar soms ook bijtende, droevige en melancholische muziek zonder grenzen in een sterk begrensde regio: we horen een eclectische, dansbare, funky mix van Arabische en West-Afrikaanse muziek, touareg, desert blues, psychedelica en reggae waarbij alle elementen blijkbaar naadloos in elkaar overvloeien. De teksten vertellen dan weer een ander verhaal en zijn een politiek statement. De geopolitieke context waarin ze leven dwingt tot het innemen van een politieke en identitaire positie. Zo krijgt de albumtitel nog een extra betekenis als een onbetwistbare opeising van de opening van die geopolitieke grenzen.
publieksprijs: 18,75

Canzoniere Grecanico Salentino – Canzoniere

Canzoniere Grecanico Salentino – Canzoniere

Salento (de ‘hak’ van Italië) staat bekend om haar pizzica taranta (de oudste vorm van de tarantella), een opzwepende dans met een therapeutisch doel: het genezen van een gevaarlijke spinnenbeet (taranta = spin). Salento, de hak van de Italiaanse laars, is de bron van een diepe muzikale traditie die recent van een revival geniet. Canzoniere Grecanico Salentino (kortweg CGS) is de belangrijkste kracht in deze muzikale herleving. Vorig jaar vierde de groep haar veertigjarige bestaan met de cd ‘quaranta’. In 2007 nam violist Mauro Durante de leiding over van zijn beroemde vader. De groep werd in 1975 opgericht door schrijfster Rina Durante en telt vandaag zes muzikanten (waaronder drie topvocalisten) en een danseres. In het verleden werkte CGS samen met fijne lui zoals Ballaké Sissoko, Ibrahim Maalouf, Ludovico Einaudi, Justin Adams (ook te horen op deze nieuwe cd) en Stewart Copeland. Het uitgangspunt van hun dolle, wervelende en vurige dansmuziek is de dreunende tamburello frame drum die gekoppeld wordt aan scherpe en bijtende maar soms ook klagende en huilende harmoniezang en een wervelende muzikale line-up (frame drums, viool , moog, gitaar, zampogna, ciaramella, fluiten, kaval, klarinet, bas, bouzouki, diatonische accordeon, kalebas, castagnetten) waarbij ritme, zoals bij elke vorm van trance, essentieel en cruciaal is. De essentie van CGS is drama, mysterie, intense emotie en diepe, gevoelvolle melancholie maar ook boosheid en woede. Slechts 1 compositie is een traditional maar de liederen die Mauro Durante nu schreef met Europese en Amerikaanse songschrijvers en muzikanten borduren overduidelijk op een eeuwenoude traditie, hier gegoten in een vibrante en rijk gekleurde klank van vandaag. Het hoesontwerp (een Coca-Cola flesje gevuld met tomatensaus) leek ons een vette knipoog naar Andy Warhol maar voor Durante is het een muzikale metafoor voor de aanpak van CGS: het flesje als container -de westerse popsong- met daarin de huisbereide saus.
publieksprijs: 20,90

KRIES – Selo Na Okuke / Village Tracks

KRIES – Selo Na Okuke / Village Tracks

In een oud Kroatisch dialect staat ‘kries’ voor ‘vreugdevuur’ en dit tekent ook waar deze band voor staat. Met een mix van moderne en traditionele instrumenten uit de Balkan branden deze zeven muzikanten allerhande barrières op en geven ze nieuw leven en betekenis aan eeuwenoude liederen. In de Balkan is Kries een legendarische folkrockband met een iconische status. Ze ontstond in de nasleep van de Balkanoorlogen en is samengesteld uit muzikanten uit diverse Balkanlanden. Hun boodschap van solidariteit, diversiteit en eenheid is essentieel in hun missie: die waarden waren verwoest tijdens de oorlog. Het instrumentarium bestaat uit diverse traditionele strijk-, blaas- en slaginstrumenten, doedelzak, djembe, gitaar, basgitaar en drums waarbij traditie en moderniteit naadloos en krachtig samengaan. Naast het muzikale meesterschap en de uitmuntende instrumentenbeheersing vormt het briljante, opwindende, bezwerende, rauwe, vaak hymnische, rijke en krachtige stemmenwerk van de drie zangers de grote troefkaart van Kries. Hun zeer opwindende, radicale, innovatieve, uiterst expressieve en eigen aanpak van de traditie is mee getekend door hun muzikale invloeden die gaan van Radiohead en Brian Eno over The Velvet Underground tot hip hop alsook meerdere culturen uit het grote werelddorp en overstijgt daarmee elke categorisatie. Ondanks de lange staat van verdienste is ‘Selo Na Okuke’ voor ons een (uiterst verrassende) kennismaking met Kries en aldus is deze band dan toch een van dé nieuwkomers in het voorbije jaar.
publieksprijs: 13,15

MISTA SAVONA presents HAVANA MEETS KINGSTON

MISTA SAVONA presents HAVANA MEETS KINGSTON

De Australische reggae- en dancehallproducer / pianist / organist Jake Savona bracht meer dan 50 (minder of meer) invloedrijke muzikanten -jong en oud- uit Cuba en Jamaica samen met het oog op een zeer ambitieus project: iets totaal nieuw creëren met de respectieve muzikale fundamenten en nalatenschap, aan de ene kant roots reggae, dub en dancehall, aan de andere kant son, salsa, rumba en Afro-Cubaanse stijlen, in een uitwisseling van generaties en culturen en simultaan gezongen in Spaans, Engels en Jamaicaans patois. Ondanks de geografische nabijheid van beide eilanden en nog wel meer gemeenschappelijkheden is het voor zover wij weten de eerste keer dat een volledig album de klanken van deze beide eilanden, waar muziek een enorm vitale rol speelt, verenigt. Dit is het eerste deel van een tweeluik, later in 2018 verschijnt deel 2 alsook nog een documentaire. Mista Savona is hiermee niet aan zijn proefstuk: tien jaar geleden was hij verantwoordelijk voor ‘Melbourne Meets Kingston’.
Openen met ‘Chan Chan’ is wel heel erg vragen naar vergelijkingen maar tegentjok als we zijn gaan we dat nadrukkelijk niet doen. Dat zou ons bovendien te ver leiden want er worden wel meer iconische genreklassiekers aangepakt. De ambitie voor dit project was wellicht zeer brandend, de inspiratie was dat helaas een pak minder. De coherentie is ver zoek: veel hangt als los zand aan elkaar en van hechte fusie is zelden sprake. Zowat 2300 jaar geleden schreef Euclides: “het geheel is groter dan het deel”. Hier is het geheel helaas kleiner dan de optelsom van de delen.
publieksprijs: 20,45

RADIO COLUMBUS









HOME RECORDS LABELDAG

zaterdag 13 januari 19u – Stadsschouwburg Brugge
inkom 15 euro

Onder de noemer Labeldag biedt CC Brugge een avontuurlijke concertavond aan met een stevige muzikale en culturele mix . Drie acts staan op het programma: Osman Martins, Lara en Ialma. Alle drie tekenden ze bij Home Records, een onafhankelijk Belgisch muzieklabel dat als geen ander verschillende stijlen en invloeden weet te versmelten. Van klassiek over jazz en world tot pop of rock, keer op keer creëren ze eigentijdse innovatieve muziek die niet in één hokje te plaatsen is. Zaterdag 13 januari neemt Home Records je mee op een verrassende tocht en een muzikale reis langs Antwerpen, Afrika, Galicië en Brazilië. Ter kennismaking lichten we hier een van de drie acts uit.

IALMA

Ialma

Ialma is een kwartet (voorheen kwintet) Brusselse cantareiras (Galicisch voor zangeressen) van Galicische afkomst: hoe dan ook blijft Galicië hun belangrijkste artistieke inspiratiebron. Ondertussen zijn de dames zestien jaar aan de slag en hun vorig jaar verschenen cd ‘Camiño’ was hun vijfde werkstuk. Hun handelsmerk is de fusie van de traditionele cantareirasklank met moderne songs en arrangementen die resulteert in levendige muziek (een mix van traditionals en eigen composities) die het midden houdt tussen pop en traditie, tussen rap en middeleeuwse invloeden. Hun wonderlijke en betoverende samenzang is bijzonder aanstekelijk en de mix van moderne en traditionele instrumenten werkt uitstekend. Voor ‘Camiño’ liet het viertal zich inspireren door de pelgrimsroute naar de hoofdstad van Galicië, Santiago de Compostella. Die tocht staat symbool voor introspectie, ontmoetingen en uitwisselingen. Compostella en Brussel zijn ook beide plaatsen waar mensen met diverse achtergronden elkaar ontmoeten en ervaringen delen en uitwisselen en in elkaar laten opgaan. De verhalen van hun Galicische families plaatsen ze in een wereldbreed perspectief en de dames laten de echo’s van de eigen geschiedenis ook klinken voor die van de vluchtelingen van vandaag: aldus zijn ze ook getuigen van een bewogen context waarin respect, tolerantie en expressie het harder dan ooit te voren te verduren krijgen. Ze brengen muziek die geworteld is in de cultuur en de tradities van Galicië maar ook het multiculturele Brusselse leven zet nadrukkelijk zijn stempel. Verwacht je aan hartverwarmende muzikale pracht aangeboden door Le Mystère Des Voix Bruxelloises-Galiciennes.

ROUGH GUIDES

‘WEST AFRICA’

‘WEST AFRICA’

Onze schier onvoorwaardelijke liefde voor West-Afrikaanse muziek is onderhand genoeglijk gekend en dus zullen we deze hier niet nog eens bezingen. We vallen met de deur in huis: ‘The Rough Guide to the Music of West Africa’ is een supercalifragilisticexpialidastische compilatie. MÁÁR… tegelijk ook een soort van zwaktebod: alle 15 tracks verschenen in de afgelopen 25 jaar reeds op een andere RG-cd of op de sublabels Riverboat en Introducing. Anderzijds: voor wiens collectie West-Afrikaanse muziek nog een onbeschreven blad is vormt deze compilatie een buitenkans om daar dringend iets aan te doen. Passeren de revue: Nuru Kane, Samba Touré, Miria -Union Malian Des Aveugles-, Daby Balde, Victor Uwaifo, Anansy Cissé, Etran Finatawa, Amadou Diagne, Mory Kanté, Sally Nyolo, Seprewa Kasa, Mamane Barka, Koo Nimo, Bidjoï Sisters, Noumoucounda Cissoko.
publieksprijs: 13,15
En om het af te leren geven we hierbij nog een hoogst subjectief en onvolledig lijstje (in willekeurige volgorde) van essentieel West-Afrikaans werk (dat nog leverbaar is).
Dobet Gnahoré – Ano Neko
Mariem Hassan – Shouka
Orlando Julius – Super Afro Soul
Salif Keita – Soro
Fela Kuti & Egypt ’80 – Underground System
Fela Ransome-Kuti and The Africa ’70 with Ginger Baker – Live!
Baaba Maal – Missing You (Mi Yeewnii)
Youssou N’Dour – The Guide (Wommat)
Orchestra Baobab – Pirates Choice
Oumou Sangare – Moussolou
Oumou Sangare – Oumou
Ali Farka Touré with Ry Cooder – Talking Timbuktu
Amara Touré – 1973 - 1980
Rokia Traoré – Mouneïssa
Rokia Traoré – Wanita
Rokia Traoré – Bowmboï
Rokia Traoré – Tchamantché
Rolkia Traoré – Beautiful Africa
Ali Farka Touré & Toumani Diabaté – Ali & Toumani
Salif Keita – La difference
Kareyce Fotso – Kwegné
Ballaké Sissoko & Vincent Segal – Chamber Music
Seun Anikulapo Kuti & Egypt 80 – From Africa with Fury: Rise
Madou Sidiki Diabaté – Mariam Traditional Kora Music From Mali
Ablaye Cissoko / Volker Goetze – Amanké Dionti
Ballaké Sissoko – At Peace
Madou Sidiki Diabaté – Live In India at the Amarrass Desert Music Festival
Baaba Maal – African Soul Revolutionary
Etoile De Dakar (featuring Youssou N’Dour) – Once Upon A Time In Senegal - The Birth Of Mbalax 1979-1981
Fela Kuti – Anthology 2
Fela Kuti – The Best Of The Black President 2 Deluxe Edition (cd-dvd)
Poly-Rythmo de Cotonou – The Skeletal Essences of Afro Funk 1969 – 1980
Femi Kuti – No Place For My Dream
Jeri-Jeri – 800% Ndaggav
Vieux Farka Touré – Mon Pays
Lobi Traoré – Bamako Nights - Live At Bar Bozo 1995
Toumani Diabaté’s Symmetric Orchestra – Boulevard de l’indépendance
Ali Farka Touré & Toumani Diabaté – In The Heart Of The Moon
Angelique Kidjo – Eve
Seun Kuti + Egypt 80 – A Long Way To The Beginning
Toumani Diabaté & Sidiki Diabaté – Toumani & Sidiki
Kareyce Fotso – Mokte
Les Ambassadeurs Du Motel De Bamako – Les Ambassadeurs Du Motel De Bamako
Boubacar Traoré – je chanterai pour toi
Boubacar Traoré – Mbalimaou
Songhoy Blues – Music In Exile
Seckou Keita – 22 Strings
Djessou Mory Kanté – River Strings - Maninka Guitar
Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba – Ba Power
Ballaké Sissoko & Vincent Segal – Musique De Nuit
Tiken Jah Fakoly – Racines
Gambari Band – Kokuma
Orchestra Baobab – Tribute To Ndiouga Dieng
Vieux Farka Touré – Samba
Trio Da Kali and Kronos Quartet – Ladilikan
Boubacar Traoré – Dounia Tabolo
Toumani Diabaté – The Mandé Variations
En tot slot onze excuses aan allen en alles die we over het hoofd zagen.

‘ACOUSTIC INDIA’

‘ACOUSTIC INDIA’

Ook hier hetzelfde verhaal als bij ‘West Africa’: ‘The Rough Guide to Acoustic India’ is een uitmuntende compilatie maar alle tracks verschenen al eerder op een van de bijhuizen van Rough Guides. Als opstap naar akoestische Indiase muziek is dit zeker een aanrader maar eerder en met bijzonder veel graagte adviseren we jullie de aanschaf van volgende cd’ waaruit o.a. geput is voor de samenstelling van deze compilatie:
Jyotsna Srikanth – Call of Bangalore
Rafiki Jazz – Har Dam Sahara
Debashish Bhattacharya – Slide Guitar Ragas From Dusk Till Dawn
Jaipur Kawa Brass Band – Dance Of The Cobra
publieksprijs: 13,15


REGGAE

DUB SYNDICATE – Ambience In Dub 1982 - 1985

DUB SYNDICATE – Ambience In Dub 1982 - 1985

‘Ambience In Dub 1982 - 1985’ verzamelt de eerste vier albums van Dub Syndicate, aangevuld met een cd met onuitgegeven kelderrestjes. In de eerste helft van de jaren 80 verscheen er op On-U Sound Records van Adrian Sherwood voortdurend materiaal dat zijn tijd ver vooruit was: denk hierbij o.a. aan African Head Charge, Creation Rebel, New Age Steppers, Singers & Players en deze Dub Syndicate. Zowat alles wat in een fusie kon kwam daar ook in en daarbij werden alle genreconventies getart. Bovendien heeft dat materiaal de gevreesde tand des tijds doorstaan. Dub Syndicate was vaak geniaal maar ook nooit minder dan innovatief, avontuurlijk, baanbrekend en grensverleggend. Dit collectief plaveide vele wegen voor latere vernieuwers. Grof geschetst was Dub Syndicate het muzikale vehikel van drummer Style Scott (zie ook Roots Radics en Creation Rebel) en producer Adrian Sherwood waarin vele aanstormende Britse en Jamaicaanse talenten hun ei kwijt konden. ‘Ambience In Dub’ is zondermeer en ongetwijfeld klassiek en essentieel. En ‘Displaced Masters’, het schijfje met de onuitgegeven kelderrestjes, staat voor de tweeëntwintigste titel voor onze ultieme playlist van 2017 en dus ook voor jullie verplichte leerstof.
publiekprijs: 37,30 (5 cd)

EMETERIANS – The Magic Touch

EMETERIANS – The Magic Touch

Reggae uit Madrid of all places. Net als voor hun vorige cd ‘The Journey’ trok dit vocale harmonietrio voor de opnames van ‘The Magic Touch’ naar Londen waar ze o.l.v. Carl ‘Dillie’ McLeod, met wie ze samen ook alle songs neerpenden, konden samenwerken met de crème de la crème van de Britse reggaescene. Waar ‘The Journey’ nog gekenmerkt was door een mishmash aan diverse stijlen en subgenres is lovers rock de dominante factor op ‘The Magic Touch’, zij het dat er ook nog ruimte is voor militante roots, ska, nyahbinghi en zelfs een vleugje Spaanse wortels. Al bij de eerste tonen vallen de loepzuivere, honingzoete en betoverende vocalen van heel veel karaat op, zowel solo als vooral in harmonie: kippenvel gegarandeerd. Een tweede grote troefkaart zijn de vele catchy melodieën. ‘The Magic Touch’ van Emeterians is een complexloos, pretentieloos en heerlijk heupwiegend vintage schijfje. Soms moet dat niet meer zijn en vandaag is soms.
publieksprijs: 19,35

VINYLRELEASES

THE GREAT MALARKEY – Doghouse
publieksprijs: 19,85

GOUD VAN OUD / GET UP, STAND UP!

Deze maand serveren we deze 2 rubrieken op 1 schotel.

HARLEM RIVER DRIVE – Harlem River Drive

HARLEM RIVER DRIVE – Harlem River Drive

Bouwjaar: 1971
Deze opnames zijn de eerste van de broers Eddie en Charlie Palmieri als orkestleiders alsook de enige die ze maakten onder deze naam. Dit werk dat tevens een stevig socio-politiek statement vormt verschilt sterk van wat beiden daarvoor deden: de Latijnse en Afro-Cubaanse invloeden blijven goed hoorbaar maar de basis van deze gesofisticeerde fusion wordt gelegd door funk, R&B en jazz, in de buurt van wat tijdsgenoten als War, Santana en Joe Bataan klaarstoomden. Het album werd geschreven in het heetst van de raciale turbulentie en klaagt de situatie van de Puerto Ricanen in New York aan alsook de immense sociale onrechtvaardigheid in El Barrio, East Harlem, maar is ook een oproep tot samenwerking tussen Latino’s en Afro-Amerikanen. De naam is niet zomaar gekozen: Harlem River Drive is de naam van een highway in New York die tevens dienst doet als scheidslijn tussen arm en rijk. Het album flopte destijds (ondanks de imposante personeelsbezetting) maar werd in de loop van jaren een heuse underground- en cultklassieker: vorig jaar werd het zelfs nog eens live uitgevoerd in Harlem. In 1971 was Harlem River Drive behoorlijk innovatief en anno nu klinkt het zeker niet gedateerd en nog steeds fris van de lever. Helaas is ook de boodschap nog steeds up to date.
publieksprijs: 14,40

GOUD VAN HELEMAAL NIET OUD

Elke maand zetten we nog eens een klassieker van het voorbije jaar in de etalage.

‘BEYOND ADDIS VOL.2 MODERN ETHIOPIAN DANCE GROOVES INSPIRED BY SWINGING ADDIS’ (compilatie)

‘BEYOND ADDIS VOL.2 MODERN ETHIOPIAN DANCE GROOVES INSPIRED BY SWINGING ADDIS’ (compilatie)

Over Ethiopië en zijn muzikale schatkamers hebben we hier al vaak een boom opgezet: we verwijzen jullie daarvoor o.a. graag nog eens terug naar het cd-nieuws van december 2013. Addis Abeba was in de jaren 70 the place to be en de muziek die er toen ontsproot werd nadien de standaard en de norm voor heel veel muziek over de hele wereld. Met hun avontuurlijke mix van traditionele muziek en soul, funk, jazz, pop en rock hielpen fijne lui als Mahmoud Ahmed, Mulatu Astatke, Alemayehu Eshete, Girma Byene, Menelik Wossenachev, Hirut Bekele en tutti quanti het muzikale landschap voor vele decennia bepalen. Compilaties zoals ‘Swingin’ Addis’ en ‘Ethiopian Groove’ en vooral de fabeltastische reeks ‘Ethiopiques’ (30 delen als we de tel niet kwijt zijn) zijn mijlpalen in de Afrikaanse muziek. Deze clash tussen Ethiopische en westerse stijlen had dus gevolgen die niet te overzien waren en vooral de zeer bijzondere ethiojazz inspireerde muzikanten over de hele wereld. Op Vol.2 van deze compilatie horen we hedendaagse muziek uit alle windstreken die geïnspireerd is door die ethiojazz uit de jaren 70. De compilatie werd samengesteld door Jan Weissenfeldt (aka JJ Whitefield) die ook als producer betrokken was bij diverse tracks. Het resultaat is alweer een indrukwekkende verzameling grensoverschrijdende muziek, zowel in de geografische als de muzikale zin van het woord. De 14 tracks zijn afkomstig van 13 verschillende uitvoerders en toch hangt er een merkwaardige cohesie boven deze compilatie alsof dit een album lijkt van één artiest.
Onze favorieten zijn legio: er wordt straf afgetrapt door Karl Hector & The Malcouns; Karl Hector is een alias van Jan Weissenfeldt. Uit Brooklyn komen The Daktaris en zij brengen een grandioze cover van het emblematische ‘Musicawi Silt’. Aangekomen bij track 5 kan de pret helemaal niet meer op want daar zijn de noorderburen van ons favoriete piepkuikencollectief Jungle By Night, door Tony Allen ooit omschreven als “de toekomst van de afrobeat”. In een haast chauvinistische reflex vinden wij het dan ook jammer dat “onze” Black Flower hier niet is opgenomen. Uit Berlijn komen Onom Agemo & The Disco Jumpers en zij brengen heerlijke en bevreemdende chaos. Een ware ontdekking is het veertienkoppige collectief Les Frères Smith uit Parijs dat zoals op veel andere bijdragen hier ook een stevige portie afrobeat binnensmokkelt. Van een haast onwerkelijke schoonheid is de bijdrage van Cosmic Analog Ensemble ofwel de Libanese componist en multi-instrumentalist Charif Megarbane die ook een Arabische melodielijn integreert en vibrafoon en melodica gebruikt als leadinstrumenten. Ook alle niet vermelde bijdragen zijn nooit minder dan uitstekend.
Om alles nog wat aanschouwelijker te maken refereren we graag aan volgende namen: Sun Ra, Mulatu Astatke, Fela Kuti, John Coltrane; niet van de minsten dus. Met groot respect voor de originele sound wordt er toch naast de strikte lijntjes van het genre gekleurd en matchen traditie en vernieuwing op zeer organische wijze. Bij momenten lijk je als luisteraar ook verzeild geraakt in een soundtrack.
publieksprijs: 17,65

In memoriam MICHAEL PROPHET

M Prophet

Michael Prophet had een van de meest herkenbare stemgeluiden in de reggae. Hij werd groot als leerling van Yabby You en was de auteur van de tijdloze klassieker ‘Gunman’. Michael George Haynes was eind jaren 70 leadzanger bij The Prophets, een vocaal trio onder de vleugels van Vivian ‘Yabby You’ Jackson, en gebruikte al snel die naam als solozanger. Hij zong toen nog uitsluitend deep roots. Wellicht dateren zijn beste opnames uit die periode, mede door de uitzonderlijke dubs van Yabby You. Later ging hij werken met producer Henry ‘Junjo’ Lawes, de tegenpool van Yabby You, en liet hij zich begeleiden door Roots Radics. Zijn grootste hit scoorde hij in 1980 met de rub-a-dub classic ‘Gunman’. Zijn tenorstem was wat klagerig en huilerig maar steeds onberispelijk toonvast. Samen met Barrington Levy en Johnny Osbourne zette Prophet de toon voor een nieuwe generatie zangers die de dreigende monotonie en dominantie van de deejays in de dancehall doorbrak. In de jaren 80 werkte hij nog samen met o.m. Sugar Minott, Niney en Winston Riley en in 1990 scoorde hij zijn laatste grote hit in het VK, ‘Your Love’.
bron: www.reggae.be

SONG VAN DE MAAND

- DUB SYNDICATE – Honey Version

COVER VAN DE MAAND

- KRIES – Dodole (traditional)

KOOPJE VAN DE MAAND

- ANOUSHKA SHANKAR – Traveller
publieksprijs: 11,15

EN VERDER NOG:

- CHAVELA VARGAS – La Llorona (re-release)
publieksprijs: 16,45
- BUFFY SAINTE-MARIE – Medicine Songs
publieksprijs: 17,10
- ETHIOPIAN & HIS ALL STARS – The Return Of Jack Sparrow
publieksprijs: 19,70
- ‘FADO MUNDO’ (compilatie)
publieksprijs: 19,60